Kliande hårbotten, hjälp?

Unafraid

Trådstartare
I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm.

Men åter till hårbotten, om det går typ 3 dagar mellan jag tvättar håret, så börjar det klia. Om jag somnar med blött hår så kliar det dagen efter. Hanterbart.

Men dom sista månaderna så kliar det konstant i hårbotten i nacken, känns som att jag har en del skorpor där. Tyvärr har jag gett upp VC , vi har 15 mil till hud och jag orkar inte åka dit igen.

Jag använder mig av ett frisörschampo för känslig hårbotten, har använt fungoral och en till sort från apoteket, fungerar bättre än vanliga schampon, men inte tillräckligt.

Jag har inte mjäll, och typ 75% av hårbotten känns normal.

Husmorstips mot exem? Något som går att ha i håret alltså, skadar ju inte om det går att ha i ansiktet, där jag har väldigt känslig hud. Jag är överlag en torris :D dock med akne..O_o

Jag provade äppelcidervinäger härom dagen, har dock bara gjort det en gång, så vågar inte säga något om det.

Och just det, det blir bättre om jag inte äter kolhydrater, men just nu orkar jag inte nolla det.. :crazy:
 
Det som funkar bra för mig, som också har eksem, är Selsun och silikonfria hårvårdsprodukter.
Tvättar sällan, max var tredje dag. Upplever att problemen blir värre om jag tvättar oftare.
När det är riktigt illa och blir sår använder jag Xamiol (receptbelagt).
 
Det finns läkemedel för seborroiskt eksem. Jag gick till en läkare som genast skrev ut det, det var som en flaska med smal pip som man bara förde in mellan hårstråna till hårbotten och så sprutade man ut lite medel. Fattar inte varför de inte skriver ut sådant till dig? :confused:
Det hjälpe i alla fall mig väldigt bra, lugnade huden så det slutade klia och mitt eksem försvann på ungefär 1-2 veckor om jag minns rätt, sedan kom det tillbaka några månader senare och jag fick köra en kur till.

Det som hjälpte mig innan jag fick tag i medlet var att efter dusch skölja hårbotten i iskallt vatten, sjukt obehagligt men det kändes bättre i hårbotten efteråt. Att mecka med vinäger och kladda med produkter testade jag precis som du med resultatet att området som kliade bara blev värre.
Sist av allt KLIA INTE :p Vet hur överjävligt det kan klia men just att klia gör det tusen gånger värre. På nätterna hade jag handskar av bomull så att jag inte skulle klia när jag sov.
 
I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm.

Men åter till hårbotten, om det går typ 3 dagar mellan jag tvättar håret, så börjar det klia. Om jag somnar med blött hår så kliar det dagen efter. Hanterbart.

Men dom sista månaderna så kliar det konstant i hårbotten i nacken, känns som att jag har en del skorpor där. Tyvärr har jag gett upp VC , vi har 15 mil till hud och jag orkar inte åka dit igen.

Jag använder mig av ett frisörschampo för känslig hårbotten, har använt fungoral och en till sort från apoteket, fungerar bättre än vanliga schampon, men inte tillräckligt.

Jag har inte mjäll, och typ 75% av hårbotten känns normal.

Husmorstips mot exem? Något som går att ha i håret alltså, skadar ju inte om det går att ha i ansiktet, där jag har väldigt känslig hud. Jag är överlag en torris :D dock med akne..O_o

Jag provade äppelcidervinäger härom dagen, har dock bara gjort det en gång, så vågar inte säga något om det.

Och just det, det blir bättre om jag inte äter kolhydrater, men just nu orkar jag inte nolla det.. :crazy:

Jag har exakt samma problem men har diagnosen psoriasis. Just nu är det just nacken som är problemet...
Jag har fått tips om att gulsåpa ska vara bra - har ännu inte testat.
Jag har använt ett schampo liknande Fungoral (hittar det inte längre, misstänker att Fungoral också funkar); fick tips från hudläkaren att låta det sitta i i minst 20 minuter. Fungerade då, så det tänker jag testa igen.
Just nu använder jag ett schampo i kaka från Lush. Det är snällt mot hårbotten men hjälper inget vidare.
Kortison hjälper för stunden, men tyvärr återkommer besvären.
 
Jag växlar mellan Daxxin och frisörschampo. Använder Decubal dry scalp treatment också och tycker det fungerar väldigt bra och ibland kladdar jag i Dexxem head.

Tvättar bara håret 1 till max 2 gånger i veckan.
 
Selsun har jag använt, både det och fungoral har fått sitta i länge, ingen större skillnad.

Jag skulle tro att jag tvättar håret var tredje dag i snitt. Går det längre så börjar det klia.

Kortison vägrar jag, fick det till ansiktet och det blev bara värre. Upplever att vc inte kan något om mina exem, så får ingen hjälp där.

Ska testa era tips, iskallt vatten kan jag tänka mig att hjälper!

Stort tack, nu är fantastiska som lägger lite tid på att hjälpa mig! :heartD
 
Börja med att parfymsanera. Bort med parfym i tvättmedel, sköljmedel och ALLA vårdprodukter.

Ett helt vanligt milt parfymfritt shampoo och balsam finns i flera alternativ på alla stora matvarukedjor. Lika bra att rensa ut silikoner också.

Jag tycker även att det hjälper när jag sanerar ut sockret ur min diet men det är helt klart jobbigare än att bara byta produkter.

Jag har inte psoriasis men däremot haft problem med kliig hårbotten hela vuxenlivet.
 
I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm.

Men åter till hårbotten, om det går typ 3 dagar mellan jag tvättar håret, så börjar det klia. Om jag somnar med blött hår så kliar det dagen efter. Hanterbart.

Men dom sista månaderna så kliar det konstant i hårbotten i nacken, känns som att jag har en del skorpor där. Tyvärr har jag gett upp VC , vi har 15 mil till hud och jag orkar inte åka dit igen.

Jag använder mig av ett frisörschampo för känslig hårbotten, har använt fungoral och en till sort från apoteket, fungerar bättre än vanliga schampon, men inte tillräckligt.

Jag har inte mjäll, och typ 75% av hårbotten känns normal.

Husmorstips mot exem? Något som går att ha i håret alltså, skadar ju inte om det går att ha i ansiktet, där jag har väldigt känslig hud. Jag är överlag en torris :D dock med akne..O_o

Jag provade äppelcidervinäger härom dagen, har dock bara gjort det en gång, så vågar inte säga något om det.

Och just det, det blir bättre om jag inte äter kolhydrater, men just nu orkar jag inte nolla det.. :crazy:

Jag har exakt samma! Det är så himla stressande.
För mig blir det bättre om jag utesluter gluten.. men fortfarande inte bra...
 
Det finns läkemedel för seborroiskt eksem. Jag gick till en läkare som genast skrev ut det, det var som en flaska med smal pip som man bara förde in mellan hårstråna till hårbotten och så sprutade man ut lite medel. Fattar inte varför de inte skriver ut sådant till dig? :confused:
Det hjälpe i alla fall mig väldigt bra, lugnade huden så det slutade klia och mitt eksem försvann på ungefär 1-2 veckor om jag minns rätt, sedan kom det tillbaka några månader senare och jag fick köra en kur till.

Det som hjälpte mig innan jag fick tag i medlet var att efter dusch skölja hårbotten i iskallt vatten, sjukt obehagligt men det kändes bättre i hårbotten efteråt. Att mecka med vinäger och kladda med produkter testade jag precis som du med resultatet att området som kliade bara blev värre.
Sist av allt KLIA INTE :p Vet hur överjävligt det kan klia men just att klia gör det tusen gånger värre. På nätterna hade jag handskar av bomull så att jag inte skulle klia när jag sov.

Säger detsamma, ingen konst alls att skriva ut. Sen skulle jag också gå till botten med det där ordentligt, för det är inte alls ovanligt att seborreiskt eksem förväxlas med psoriasis enligt mamma som är jobbat som hud-ssk de senaste 27 åren...
 
Jag har liknande problem som dig, använder Reco Hair Kamomill och Maria Åkerbergs saltspray på de utsatta områdena efter varje dusch. Sköter jag sprayet så blir jag helt utan skorpor :up:
 
Börja med att parfymsanera. Bort med parfym i tvättmedel, sköljmedel och ALLA vårdprodukter.

Ett helt vanligt milt parfymfritt shampoo och balsam finns i flera alternativ på alla stora matvarukedjor. Lika bra att rensa ut silikoner också.

Jag tycker även att det hjälper när jag sanerar ut sockret ur min diet men det är helt klart jobbigare än att bara byta produkter.

Jag har inte psoriasis men däremot haft problem med kliig hårbotten hela vuxenlivet.
Jag använder inte några produkter med parfym
Säger detsamma, ingen konst alls att skriva ut. Sen skulle jag också gå till botten med det där ordentligt, för det är inte alls ovanligt att seborreiskt eksem förväxlas med psoriasis enligt mamma som är jobbat som hud-ssk de senaste 27 åren...
Jag har varit på hud och fått diagnosen för ett gäng år sen, dom lät väldigt säkra. Men hade inget läkemedel att skriva ut, dom sa åt mig att köpa fungoral bara. Och har som sagt 15 mil dit..
 
Jag använder inte några produkter med parfym

Jag har varit på hud och fått diagnosen för ett gäng år sen, dom lät väldigt säkra. Men hade inget läkemedel att skriva ut, dom sa åt mig att köpa fungoral bara. Och har som sagt 15 mil dit..

Låter extremt märkligt att "de inte hade någonting att skriva ut". Det finns flera läkemedel för det du beskriver.
 
I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm.

Men åter till hårbotten, om det går typ 3 dagar mellan jag tvättar håret, så börjar det klia. Om jag somnar med blött hår så kliar det dagen efter. Hanterbart.

Men dom sista månaderna så kliar det konstant i hårbotten i nacken, känns som att jag har en del skorpor där. Tyvärr har jag gett upp VC , vi har 15 mil till hud och jag orkar inte åka dit igen.

Jag använder mig av ett frisörschampo för känslig hårbotten, har använt fungoral och en till sort från apoteket, fungerar bättre än vanliga schampon, men inte tillräckligt.

Jag har inte mjäll, och typ 75% av hårbotten känns normal.

Husmorstips mot exem? Något som går att ha i håret alltså, skadar ju inte om det går att ha i ansiktet, där jag har väldigt känslig hud. Jag är överlag en torris :D dock med akne..O_o

Jag provade äppelcidervinäger härom dagen, har dock bara gjort det en gång, så vågar inte säga något om det.

Och just det, det blir bättre om jag inte äter kolhydrater, men just nu orkar jag inte nolla det.. :crazy:

Har du provat använda Aloe Vera i hårbotten? Jag har problem med klåda i hårbotten ibland och brukar då smörja med en Aloe Vera gel vilket jag upplever lugnar kliandet. Jag tycker dessutom inte att håret blir fettigt av gelén men brukar ändå få tvätta det relativt snart när det väl har börjat klia.

Som du skriver blir det absolut värst om jag har sovit med blött hår eller om jag har svettats och har håret uppsatt så att det får vara fuktigt i nacken, eller om det går för länge mellan tvättarna. Jag har lyckats dryga ut tiden mellan tvättarna och tvättar ca var femte dag vilket jag tycker har minskat kliandet totalt sett.
 
Och förresten, jag är noga med att alltid föna håret torrt även om jag inte ska lägga mig. Upplever att det hjälper väldigt mycketmen det kanske du redan gör :)
 
Jag har blivit jättemycket bättre av att skölja med äppelcidervinäger. ca 1/5 vinäger/vatten och bara låta rinna genom. Akta ögonen dock, det svider som sjutton....
 
Såpa är ju starkt som tusan. Skulle jag inte hälla i en ledsen hårbotten. Och gul och grönsåpa är ingen skillnad.
Jag använde den här när det var riktigt jobbigt.
209414s.jpg

Hjälpte bra.
Sen var No poo också skonsamt. Men Head and shoulders håller klådan i schack när jag inte orkar göra annat.
Stress kan vara en orsak.
 
Såpa är ju starkt som tusan. Skulle jag inte hälla i en ledsen hårbotten. Och gul och grönsåpa är ingen skillnad.
Jag använde den här när det var riktigt jobbigt.
209414s.jpg

Hjälpte bra.
Sen var No poo också skonsamt. Men Head and shoulders håller klådan i schack när jag inte orkar göra annat.
Stress kan vara en orsak.

Gelen har jag testat, till ingen nytta. Hjälper inte på psoriasis iaf. För många år sen fick jag såpsprit ordinerat av hudläkare, så det där med såpa är inte helt taget ur luften.
 
I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm.

Men åter till hårbotten, om det går typ 3 dagar mellan jag tvättar håret, så börjar det klia. Om jag somnar med blött hår så kliar det dagen efter. Hanterbart.

Men dom sista månaderna så kliar det konstant i hårbotten i nacken, känns som att jag har en del skorpor där. Tyvärr har jag gett upp VC , vi har 15 mil till hud och jag orkar inte åka dit igen.

Jag använder mig av ett frisörschampo för känslig hårbotten, har använt fungoral och en till sort från apoteket, fungerar bättre än vanliga schampon, men inte tillräckligt.

Jag har inte mjäll, och typ 75% av hårbotten känns normal.

Husmorstips mot exem? Något som går att ha i håret alltså, skadar ju inte om det går att ha i ansiktet, där jag har väldigt känslig hud. Jag är överlag en torris :D dock med akne..O_o

Jag provade äppelcidervinäger härom dagen, har dock bara gjort det en gång, så vågar inte säga något om det.

Och just det, det blir bättre om jag inte äter kolhydrater, men just nu orkar jag inte nolla det.. :crazy:

Det enda schampo som har fungerat för min kliande, fjällande hårbotten har varit Maria Nila Head & Hair heal. Bästa!!! Har aldrig klåda längre, förr fick jag efter en dag och stora skorpor som lossnade.
 
Det enda som funkar för mig just nu är selukos. Kör det var tredje tvätt, däremellan blir det något superskonsamt. Typ neutral. Det blir hundra gånger värre av typ head n shoulders.

Aldrig balsam nära hårbotten
Föna alltid torrt genast

Alla domdär andra schampona för samma problem funkar jättedåligt på mig just nu. Fungoral gör det nästan värre.

Jag har antagligen både seborre och psoriasis (har psoriasisartrit)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 984
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Senaste året har jag fått galna mängder mjäll. Jag har känslig hårbotten och får stora sår av alla vanliga schampon jag hittar i...
Svar
5
· Visningar
834
Senast: Jozze
·
Kropp & Själ Är det någon som vad kan det bero på? Jag vet att man ska tappa 100 hårstrån om dagen men om jag drar med handen genom håret följer det...
Svar
15
· Visningar
13 254
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Jaa, jag vet att det är skitsvårt för er att säga över ett forum. Men jag har verkligen inte råd att gå till nån hudterapeut nu, och de...
Svar
14
· Visningar
2 325
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp