Migo

Trådstartare
Senaste året har jag fått galna mängder mjäll. Jag har känslig hårbotten och får stora sår av alla vanliga schampon jag hittar i butikerna, enda jag inte får skorpor av är Willys allergivänliga. Det hjälper dock inte ett dyft mot mjället... Det är bättre i några dagar efter hennafärgning, men jag hade hoppats på att kunna sluta med den geggan ;) Testade balsammetoden ett par år innan jag rakade av en massa hår, men det var väldigt svårt att hitta nått som inte hårbotten reagerade på.

Men varför har jag så mycket mjäll? Inga andra hudproblem, tvättar inte håret varje dag och har tom rakat 2/3 av huvudet och klippt resten väldigt mycket kortare än det var förr. Har inte keps/mössa/buff speciellt ofta. Vad kommer skiten från?
 
Senaste året har jag fått galna mängder mjäll. Jag har känslig hårbotten och får stora sår av alla vanliga schampon jag hittar i butikerna, enda jag inte får skorpor av är Willys allergivänliga. Det hjälper dock inte ett dyft mot mjället... Det är bättre i några dagar efter hennafärgning, men jag hade hoppats på att kunna sluta med den geggan ;) Testade balsammetoden ett par år innan jag rakade av en massa hår, men det var väldigt svårt att hitta nått som inte hårbotten reagerade på.

Men varför har jag så mycket mjäll? Inga andra hudproblem, tvättar inte håret varje dag och har tom rakat 2/3 av huvudet och klippt resten väldigt mycket kortare än det var förr. Har inte keps/mössa/buff speciellt ofta. Vad kommer skiten från?


Tänkte just rekommendera BM men ser att du kört det tidigare. Något nytt i kosten eller liknande som kan påverka? Stress?
 
För att förtydliga är mjälleksem en svamp och då måste man använda svampmedel mot det annars försvinner det inte. Googla så kommer det upp massa info. Har man röd och inflammerad hårbotten kan man behöva flytande kortison också. Isf behövs det recept.
 
Senaste året har jag fått galna mängder mjäll. Jag har känslig hårbotten och får stora sår av alla vanliga schampon jag hittar i butikerna, enda jag inte får skorpor av är Willys allergivänliga. Det hjälper dock inte ett dyft mot mjället... Det är bättre i några dagar efter hennafärgning, men jag hade hoppats på att kunna sluta med den geggan ;) Testade balsammetoden ett par år innan jag rakade av en massa hår, men det var väldigt svårt att hitta nått som inte hårbotten reagerade på.

Men varför har jag så mycket mjäll? Inga andra hudproblem, tvättar inte håret varje dag och har tom rakat 2/3 av huvudet och klippt resten väldigt mycket kortare än det var förr. Har inte keps/mössa/buff speciellt ofta. Vad kommer skiten från?
Prova att använda schampo utan SLS. Finns bra av vanliga märken som L'Oreal och liknande.
Jag fick för många många år sedan diagnos av läkare att jag hade psoriasis i hårbotten, och har alltså klåda och sår i hårbotten och enda sättet att hålla det i schack bortsett från kortison har varit att variera mig i vilka schampon jag använder - aldrig samma schampo för länge, då har problemen kommit som ett brev på posten. Men när jag började använda sls-fritt schampo har jag varit helt besvärsfri.
 
Testa att tvätta med bikarbonat och honung och att skölja med äppelcidervinäger eller citron. Jag hade gjort det i några månader när jag i vintras var tvungen att tvätta håret innan en tågresa och inte hann greja med bikarbonat- och honungsshampoot. Satan vad det kliade i hårbotten! Och fjällade!

Jag fick nog inte alls lika stora problem som du verkar ha, men det visade ändå att shampoot uppenbarligen är mycket sämre för huden än bikarbonat och honung. Dock vet jag ju inte om det hjälper mot mjäll, om det faktiskt är svamp du har. Är du "bara" torr kanske det hjälper.

Vissa tycker att det är jättebra att tvätta håret med linoljesåpa. Den är fet och smörjer huden bra. Det funkade dock inte i mitt hår.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 055
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm. Men åter till...
2
Svar
33
· Visningar
4 569
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 367
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp