Klickerträning

N

Nimbus

Har fått hem min nya stjärna i helgen (amstaff nr.2) och nu haglar råden över mig (igen).

Blev rekommenderad att använda klickerträning med lillen, men jag har ingen erfarenhet av detta. Så till min fråga: Vilka är för- och nackdelarna med detta? Det är svårt att kunna göra en objektiv bedömning när man bara hör positiva saker...

Bör tillägga att jag/vi inte har tränat några av våra andra hundar med denna metod, och som sagt har jag ingen erfarenhet av detta. Skulle det bli aktuellt att använda så kommer jag självklart att vända mig till någon som kan för hjälp och råd.

Tacksam för tankar kring detta!
 
Sv: Klickerträning

gör man rätt finns inga nackdelar. men se till så att du läst på innan och förstår psykologin bakom och vad shaping är (och hur det går till), annars lär du inte se några resultat. tänk också på att klicking inte är att fodra hunden, som vissa verkar tro. det är en inlärningsmetod och inget annat.
 
Sv: Klickerträning

Ett tips: Om du inte har ngn klicker, och vill prova, använd en bäckpenna (sån som klickar :smirk: )

Lycka till med allt!

Själv har jag nyss börjat klicker-träna hos en instruktör, det går toppen! ;)
 
Sv: Klickerträning

Japps! Mister Jea :bump:

Vi kom hem från Norge idag, och skall till Sthlm på torsdag, så efter det skall vi ta upp träningen på riktigt!
 
Sv: Klickerträning

ojojoj du flyger och far. vi kommer också hem för gott på torsdag. så vi lär ju ses! (det är jag som står röd och svettig med en vild svart sälliknande hund i ena handen och en spetsliknande ilsken schäfer i den andra. du kommer inte kunna missa mig ;))
 
Sv: Klickerträning

Hahahaha!
Jo, vi flyger och far en del, lilla Arne är världsvan redan vid tre månaders ålder! ;)

Vi får se när vi kommer nästa gång, men det ska inte dröja länge, är tanken! :p

Ja, jag kommer antagligen med min sambo, och vår lilla dp Arne. Leta bara efter minsta hunden! :angel:
 
Sv: Klickerträning

Kul! Varifrån kommer den om man får fråga?

Jag har tränat min hund en del med klicker.. kan inte komma på några nackdelar. Min hund blev väldigt motiverad och tyckte det var roligare att träna när jag började med klicker.

giowanna: eller så kan man blåsa tuggummibubblor och ge godis när de smäller.. det har jag gjort med min hund :D
 
Sv: Klickerträning

fast då missar man själva poängen, dvs att klicket ska komma exakt när hunden gör rätt. godiset behöver inte komma förrän senare (eller inte alls har jag fått reda på nu, men då måste man göra om inklickningen ganska ofta). om man inte är en jävel på att blåsa snabba bubblor då ;)
 
Sv: Klickerträning

Haha.. ja jag blåste inte bubblor som belöning när hon gjort något rätt, jag lärde henne bara att poffet betydde godis. :p (Mesproppen tyckte det var LÄSKIGT när det poffade, det var därför jag gjorde så. :D)
 
Sv: Klickerträning

Tack för alla svaren :)

Vi kommer nog att kika närmare på detta med klicker då jag tycker att det verkar vara ett bra sätt att motivera en lite *host* så att säga självständig terrier kille.

Jag är lite tveksam till att proppa hundarna (eller hästen för den delen) fulla med godis, och klickern verkar ju vara ett alternativt belöningssätt där det inte bara (uteslutande) belönas med godis (om jag förstått det rätt, rätta mig om jag har fel).

Glee: Jag har köpt honom från Kennel Creative/Kennel Ehfi (norsk). Är super nöjd med den lilla bus- hunden :love:
 
Sv: Klickerträning

Själva grejen med klicker är ju att klick alltid är lika med godis. (Om man nu inte gör som cillamuffins beskrev men då måste man ju ändå göra "godisregn" ibland..) Jag skulle nog belönat med lek (och struntat i klickern) om jag inte ville ge min hund godis. Iofs borde man ju kunna klicka in hunden så att klick = rolig lek istället för klick = godis. :idea:

Är det en liten valp?
Har du inga bilder? Skulle vara jättekul att se. :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klickerträning

ett klick SKA vara godis eller något motsvarande, som en boll. under ett normalt träningspass med enbart godis förbrukar du kanske 40 godisbitar (eller 10 frolicar som du delat i 4 bitar). det är väl knappast att proppa hunden full med godis? min kompis hund har fel på bukspottkörteln och tål inget annat än sitt torrfoder, så hon belönar med torrfodret. och det funkar det med! är man orolig för att hunden ska bli fet så kan man ju ge lite mindre mat efter träningstillfället.

det allra bästa är att få tag på en tränare som sysslat med klicking ett tag, men det har ju skrivits en hel radda böcker om ämnet också. och jag skulle vilja påstå att man inte når så långt om man inte fattat tanken bakom. då kan man själv komma runt svårigheter och anpassa träningen efter hunden. dessutom ska inte hunden lyckas varje gång (enligt regeln 8 ggr av 10) dels för att hunden ska lära sig, dels för att du inte ska bli en automat som portionerar ut en lagom mängd godis lite då och då.
 
Sv: Klickerträning

Ok, då är jag med på tanken!

Som sagt tidigare, jag kommer att ta kontakt med en tränare som kan detta innan jag börjar med något. Jag är väldigt noga på den punkten!
Har kikat runt på bla canis, där verkar det finnas massor av tips och råd, för att inte glömma...böcker! (är en obotlig bokmal). Så en bra bok om klickerträning kommer inom kort inhandlas ;)

Tack för svaret!
 
Sv: Klickerträning

Vi började med klicker i.o.m. att vi började tävlingslydnadskurs och instruktören använde klicker. Jag tycker det är bra. Använder den inte hela tiden, men den är suverän vid nyinlärning och när man vill höja kraven och finputsa på det hunden kan. Är han rastlös och uttråkad hemma kan vi lära in nåt nytt med klickern också.

Min hund tycker det är superkul och blir alert så fort han ser klickern. En sak man nog får tänka på är att inte binda upp träningen för mycket runt klickern. Då kanske man får en hund som bara jobbar när den är med och inte annars.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 845
Senast: Elektron
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 016
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 429
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 005
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp