Bukefalos 28 år!

Klippa häst i januari

M

Miizhelle

Mitt dilemma ligger i om jag ska klippa mitt lilla halvblodssto eller inte. Eftersom hon vart inriden i november och att hon sover i en utebox om nätterna har jag valt att inte klippa henne, eftersom hon inte arbetade sig svettig.

Problemet är att hon nu börjat svettas eftersom hennes päls är ENORM. även de lungnaste och kortare skritturerna brukar resultera i att jag har en svettig häst att försöka få torr. Jag har funderat på om jag kan halvklippa henne dvs att jag klipper snett ner från manken till virrvelns början.


Frågorna är alltså;
*Kommer hon att få en "chock" över att pälsen är borta och det blir kallare?
*Är de dumt att ha henne klipp när hon står i utebox om nättern, hon är alltid täckad.
*Det finns dom som säger att hästar inte fryser om halsen, vet inte om de bara är en skröna, men är det aktuellt att skaffa ett täcke med hals isåfall? Hon är inte den frusna typen och ett täcke med hals tar emot att sätta på henne då jag tycker de ser förjävligt ut och bara är ivägen för hästen, liksom ytterligare en sak hon kan fastna med i något träd eller liknande.

//Michelle
 
Sv: Klippa häst i januari

Kan du inte göra så att du klipper hennne bara lite? Jag har en islänning som jag klipper lite mer än "halva" halsen på eftersom han går på lösdrift, min stallkompis har en fredriksborgare som nu under lite träning också blir väldigt svettig men hon har bara klippt under halsen som en sträng.. typ 15 cm bred precis under huvudet och sen följer linjerna ned mot bringan så den är bredare nedtill och eftersom det följer hästens linjer ser det inte helt galet ut och vi slipper då täcka, samtidigt som det ändå släpper ut tillräckligt mkt värme när vi rider :) så dem inte ser ut som dränkta kattungar när vi är klara :)
 
Sv: Klippa häst i januari

Min ena kallblodstravare blev klippt den 5 januari, sedan hon stått och svettats i stallet några nätter när det var runt 0-gradigt. Halva halsen är klippt (det ser ut som om hon har man på båda sidorna), bogen, nedre delen av sidorna, magen, upp halva ljumsken och en 10 cm bred strimma över bakbenen - riktigt snyggt :).

Tidigare hade hon som mest ett fleecefodrat regntäcke på sig ute, men efter klippningen övergick jag till ulltäcke + ofodrat regntäcke. På natten, i kallstallet, var hon naken trots att det var runt -10 utanför.

Några dagar efter klippningen var det -16 på morgonen. Detta var anledningen till att hon fick ett riktigt vintertäcke (som en gång legat på mitt frusna halvblod) den dagen. Jag var ute och kände under täcket ett par gånger under dagen och hon kändes behaglig, inte för varm.
Men, på kvällen, när hon fått av täcket så kliade hon sig något förskräckligt mot väggarna. Klådan har fortsatt i viss mån men är nu nästan helt borta. Vintertäcket stuvades undan igen och nu är det det fleecefodrade regntäcket som gäller igen, trots -5 och blåst.

Känn dig fram! Hästar tål mer än man tror.
 
Sv: Klippa häst i januari

Ja dom gör ju de, blir lite pjoskig med tanke på att hon står i uteboxen(vilket förövrigt fungerar alldeles utmärkt!) men skulle aldrig kunna förlåta mig om jag kapar för mkt päls och hon sen får stå och frysa resten av vintern. men de är nog smart att bara klippa halva halsen och är nog inne på att klippa som immer.
 
Sv: Klippa häst i januari

Jag har en gammal D-ponny som behöver klippas varje vinter för att orka med träning. Infogar en bild på klippningen, kanske inte så snyggt, men det funkar! Han fryser inte och går utan täcke fina dagar. Han går på en form av lösdrift. Har box men kan öppna när han vill och är oftast ute natttetid. Då har han täcke förstås, men bara ett 100 g utan hals. Har aldrig sett honom frysa. Så har det varit de senaste 10 åren! http://i977.photobucket.com/albums/ae260/Blekie/th_DSC00048.jpg
 
Sv: Klippa häst i januari

har två nordisar, ena tränas mer, den andra har jag just börjat rida men han blir ändå ganska svettig. hästarna har aldrig tidigare blivit klippta, så jag tänkte att vi provar en vinter och ser efter. efter träningspasset torkar jag med en handuk, sen fleecetäcke ( ett jätte bra som suger upp allt typ) och ovan på det ett 100g regntäcke med hals. har inte varit några problem ännu, så det blir nog att fortsätta så, får se hur det blir nästa år.

jo, om det är så att de inte ska bli utsläppta efter träning så har de bara fleecetäcket i boxen.

jag vet inte hur din utebox ser ut, men kan tillägga att vi har ett öppet stall, vill säga att från boxdörren är det öppet ut ;)

naturligtvis anpassar jag min träning med. är det -16 så kanske jag övar lite dressyr i skritt 30min eller går en promenad i skogen så det inte blir hårdträning just den dan och är det jätte kallt har de naturligtvis båda täckena i boxen med ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 582
Hästvård Hej! Hur tänker ni när ni väljer att klippa era hästar eller inte? Jag har en äldre häst som redan satt ganska mycket vinterpäls. Han...
Svar
17
· Visningar
2 543
Senast: Linnpan
·
Islandshäst Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när...
Svar
8
· Visningar
1 954
Senast: sichbr
·
Utrustning Ska hämta min nya häst första veckan i januari och det lär ju vara rätt kallt då. Är ju ett tag kvar men jag gillar att planera i tid ;)...
Svar
14
· Visningar
1 258
Senast: _Peplis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp