klippmaskin som tuggar

kvandi

Trådstartare
Har en Heiniger Delta 3 som jag har varit otroligt nöjd med! Den är inne på sitt femte levnadsår nu och har sen förra hösten klippt illa om inte den haft sprillans nya skär. Mina nyslipade (men begagnade) skär bara tuggar päls! De är sylvassa och kommer nyligen från slipverkstan men duger inte till att klippa ens den lilla vinterpäls som kommit nu.

Nu börjar jag således fundera över om maskinen helt enkelt börjar bli sliten någonannanstans än skären? Är det någon här som renoverat sin Heiniger? Hur har det fungerat? Vilka delar byttes? Vilka delar är "slitdelar"?

Mitt alternativ är såklart att köpa en ny, men det känns lite surt med tanke på priset. Det skall ju vara en bra maskin o reservdelar finns att köpa.
 
Nu har jag inte någon hästklippmaskin. Men när min klippmaskin bara tuggar o inte klipper brukar det ligga hår i mellan skären eller att skruvarna som håller i hop skären är för löst eller för hårt år skruvade. Bara en tanke.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Ja, ibland så är det millimeterprecision för att spänna skären i exakt rätt läge för tjocka och fluffiga pälsar (har shettis)
Det är inte lika petigt när man klipper halvblodet.
 
Som de andra är inne på behöver den nog spännas lite. Jag brukar skriva någon millimeter i taget tills den klipper bra, för löst tar inte och för hårt sliter onödigt på skären.
 
Nu har jag haft isär maskinen, blåst rent överallt, studerat delarna, satt i ytterligare ett annat par nyslipade skär, sett till att där inte är hårstrån. Ändå klipper den riktigt illa. Har givetvis testat olika spänn på bladen men inte i något läge klipper den bättre. Jag köper nya skär imorgon(kan ju vara så att skären är snedslipade), hjälper inte det så får jag köpa hem reservdelar o börja med del för del...

Tack för svar, tar gärna emot fler erfarenheter om reparation/renovering av Heinigermaskiner!
 
Hur ser det lilla blockets som för det övre skäret från sida till sida ut? Hade tidigare en Heiniger som klippte dåligt när det var utslitet. Att maskinen sedan formligen åt sådana block är en annan historia och till slut klippte den bara en eller två millimeter på en sidan och fick begravas. Den var också genomgången "från topp till tå", urblåst med tryckluft, mm, utan större effekt.
 
Har gått igenom hela maskinen, plockade ner den i smådelar och studerade slitdelarna samt jämförde med en likadan maskin fast som bara är två år gammal o inte mkt använd.

Min såg lika fin ut inuti! Det lilla blocket var som nytt!

Roade mig med att prova mina nyslipade skär med kompisens maskin. De bara tuggade även med den maskinen.

Köpte nya skär igår och min maskin klippte som en dröm!

Kommer aldrig mer lämna skär på slipning, kommer slänga dom i metallskroten och köpa nya. Det får kosta att ligga på topp.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 495
Senast: Cattis_E
·
Utrustning När jag klippte hästen senast lyckades jag tappa bort en del till min klippmaskin (den där metallkuben som sitter under skären). Kan...
Svar
2
· Visningar
574
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp