K

kabitsoo

Hej! Vet inte om detta hamnat rätt men jaja...

Jag har två hästar och de går på lösdrift. Jag rider ca 5-6 dagar i veckan (intensivt).
Förra året lät jag dem sätta päls och hade på dem ett tunt täcke. hade därimot problem med att det svettades något hemskt eftersom de hade så tjock päls!:confused:

Tycker ni att det är okej att klippa dem fast de går lösdrift (menar absolut inte helklippning men kanske spårklippning) och vilken klippning?

Och om jag klipper deras underhals, måste jag ha ett täcke som täcker halsen då??

Tacksam för svar!:)
 
Sv: Klippning

eftersom ligghallen i en lösdrift kan jämföras med ett kallstall så, ja vi klipper våra hästar på vår lösdrift om behovet finns. givetvis täckas hästen med rejäla täcken (helklipper) pricis som man gör med klippt häst i kallstall ;)
 
Sv: Klippning

Okej, tack för svaret!
Men fortfarande:

Om jag klipper underhalsen, behöver jag ha ett täcke som täcker halsen??
 
Sv: Klippning

Okej, tack för svaret!
Men fortfarande:

Om jag klipper underhalsen, behöver jag ha ett täcke som täcker halsen??

Det sägs att hästen inte avger lika mkt värme på halsen och således inte behöver täckas där, kanske därför B'cas vintertäcke high neck är ofodrat just där... Låter lite kallt ändå tycker jag utan täcke, för jag funderar på varför hästen då sätter päls där om den inte behövs, fast allt är ju inte så genomtänkt när det gäller biologin;)
 
Sv: Klippning

Jag ska ju självklart ha ett täcke men jag undrar om jag behöver ett som täcker halsen. Räcker det inte med ett som inte täcker halsen??
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 578
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 319
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej, har en gamling på 20 år som går ute 24/7 och han har haft lite problem med att fälla/vikten i vintras. Så nu i vår när han ska...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 566
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp