Knotig och svankryggad - möt hästen Bonzai

Oj var den så gammal också, och ändå hållt. Det är imponerande faktiskt. Då finns ju chans att den håller hela tävlingslivet. Exteriör kanske är lite överskattat i hållbarhetsväg eller så är denna bara ett väldigt udda exemplar.
 
Oj O_o Det verkar som om han fått ungefär alla gräsliga exteriöra avvikelser och ändå får det att fungera. Det är nog tur att han hamnat hos någon som verkligen har koll, annars hade han nog inte levt så här länge.
 
Man undrar lite vad det var som fick henne (eller någon) att tro på den från början?
Samtidigt visar exemplet att med rätt ryttare så kan det vara möjligt att överbrygga exteriöra fel. Och det tycker jag är hoppfullt för alla hästar (och deras ägare).
 
Man undrar lite vad det var som fick henne (eller någon) att tro på den från början?
Samtidigt visar exemplet att med rätt ryttare så kan det vara möjligt att överbrygga exteriöra fel. Och det tycker jag är hoppfullt för alla hästar (och deras ägare).

Jag förutsätter att det är stammen. Född hos kunnigt folk och sen satt i händerna på en kunnig ryttare.
 
Global-Bilder_november_2014-bonzai.jpg


Jag hittade en bild, helt sjukt att han kan gå så höga klasser som han gör med tanke på hur han ser ut. :D
 
jag skulle nog trots allt valt att vara lite mer sparsam med hoppningen, som ju sliter rätt hårt även på "vanliga" hästar.
Det var ett ordentligt överbett oxå..... jag kan nog säga ärligt att jag hade varit tveksam till att behålla om jag fött upp honom
 
Jag förutsätter att det är stammen. Född hos kunnigt folk och sen satt i händerna på en kunnig ryttare.

Jag hörde en liten del av en intervju förut (på jobbet så det var bara i förbifarten) där de frågade just det -hur kom det sig att man trodde på denna?
Hon svarade att hon ägde den redan innan den var född -annars hade hon knappast stått "först i kön". Sedan visade den sig hoppa bra och gjorde bra ifrån sig på unghästtävlingarna så då fortsatte de..
 
Jag tittade en gång på en häst med liknande exteriör. Visste inte hur den såg ut innan jag åkte dit, men den stod väldigt nära så jag tänkte att det var lika bra att åka dit som att be om filmer och bilder. Den hoppade också svår klass men skulle trappa ner pga att den inte höll för 150 utan hade lite känningar i bakkärran vid slutet av säsongen, men den hade ju funkat bra i 12 år.

Jag tror att anledningen till att de här hästarna fungerar är att de sköts och rids av kunnigt folk. Med en vanlig kreti pleti-ryttare skulle de inte bli långlivade.
 
Jag kan inte låta bli att undra om den har nån slags medfödd sjukdom eller "syndrom" eller om det helt enkelt är fullt frisk med taskig exteriör. Kroppsdelarna passar ju inte ihop!
 
Jag kan inte låta bli att undra om den har nån slags medfödd sjukdom eller "syndrom" eller om det helt enkelt är fullt frisk med taskig exteriör. Kroppsdelarna passar ju inte ihop!

Jag gissar på extremt taskig exteriör. Jag vet en arabhästuppfödare som fick ett föl och utbrast "den där stoppar vi tillbaka"! Fina prövade föräldrar (moderlivsimport) med massor av fina släktingar. Det som kom ut var den fula ankungen som aldrig blev någon svan :p

Vissa har helt enkelt otur i det genetiska lotteriet.
 
Jag gissar på extremt taskig exteriör. Jag vet en arabhästuppfödare som fick ett föl och utbrast "den där stoppar vi tillbaka"! Fina prövade föräldrar (moderlivsimport) med massor av fina släktingar. Det som kom ut var den fula ankungen som aldrig blev någon svan :p

Vissa har helt enkelt otur i det genetiska lotteriet.

Det är just det jag menar, att det inte alls är otur i det genetiska lotteriet utan en sjukdom som ligger bakom. Men nu spånar jag bara hej vilt ;)
 
Det är just det jag menar, att det inte alls är otur i det genetiska lotteriet utan en sjukdom som ligger bakom. Men nu spånar jag bara hej vilt ;)

Nja, har svårt att se det. Det borde isåfall ha hoppat upp hos nära släktingar och de halvsyskon som jag såg på bild såg helt normala ut och om Baloubet hade en överrepresentation på avkommor med knepig exteriör borde det ha kommit fram.

*allt är skrivet med förbehållet att jag kan lite genetik men när det gäller hästavel är det araber jag verkligen kan*
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett tips är att vara vänlig, menar Tobbe Larsson landets kanske främste hästdressör som är aktuell med unik dressyrshow med fria hästar...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har blivit påkörd av en bil på väg 44 strax öster om Trollhättan. Hästen har dött i samband med olyckan. Ingen person har...
Svar
5
· Visningar
923
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Helena Person inleder utomhussäsongen i belgiska Lanaken, och det har börjat bra med Bonzai H. Genomgående felfria rundor och en...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Högsta förvaltningsdomstolen har nu slagit fast att sporter som ridning och golf ska omfattas av friskvårdsbidraget. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp