Bukefalos 28 år!

"könsmogen"

M

misterhultspyret

\"könsmogen\"

undrar när en hingst blir könsmogen?
har varit med om hingstar som har betäckt vid 1års ålder och då nästa år blivit pappa- är detta bara ett undantag eller är alla hingstar "könsmogna" vid 1års ålder?
 
Re: \"könsmogen\"

Nej, det är inget undantag att en hingst blir könsmogen vid 1-års ålder. Det är mycket vanligt. Ofta blir dom könsmogna redan vid 7-9 månaders ålder.

Även ston blir könsmogna så tidigt, första brunsten kan komma då.

Så passa, så hingsten inte blir pappa för tidigt - skilj honom från flocken i samband med avvänjningen!
 
Re: \"könsmogen\"

hej!
ja det är ingen risk att det blir oväntat föl nästa år för min del vi har en hingst och en sto hage men jag vet ju många andra som har 1åriga hingstar tillsammans med ston,då är det ju ganska så korkat tycker jag...
händer det något speciellt med hingsten om den blir pappa så tidigt??
 
Re: \"könsmogen\"

Nja, hingsten är ju inte direkt godkänd för avel, eller hur?
 
Re: \"könsmogen\"

menar du min hingst?
nej han är inte godkänd han är ju bara 1 år, och kommer inte bli godkänd heller han ska kastreras nu i höst.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 236
Senast: Freazer
·
Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
6 7 8
Svar
153
· Visningar
16 389
Senast: Ottisen
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 188
Senast: athena
·
Avel Ytterligare en Lövsta hingst är kastrerad, Dom Perignon. Någon som betäckt med honom i år?
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp