Bukefalos 28 år!

Köp av äldre ponny

Klara1999

Trådstartare
Hejsan,
Jag är 15 år och letar ponny. Var och provred en väldigt fin d ponny som jag verkligen fastnade för! Just nu går att upp till La men har hoppat dom allra högsta klasserna med ryttaren innan. Och gått SM fyra gånger.
tyvärr är han 18 år men är väldigt pigg och fräsch!
Han blev inriden som 8 åring.

Min tränare tycker jag ska kolla efter yngre ponnyer men jag kan verkligen inte släppa honom eftersom han verkligen är min typ av ponny!
Tyvärr är det ju åldern som ställer till det hela.

Vad skulle ni ha gjort? Är han för gammal?
 
Är den frisk och fräsch och går igenom en vet. besiktning tycker jag det låter som en perfekt första ponny! Ponnyer är sega varelser, han kan mycket väl ha 5 goda år kvar som ridhäst.
 
Jag håller med tidigare talare. Är ponnyn fräsch och priset är rimligt i förhållande till åldern så kör på!
Många ponnyer kan ha många aktiva år kvar när de är 18, och den här har ju gjort "allt" och kan säkert vara en mycket bra förstaponny.

Ponnyn verkar vara fullt igång och det är ett stort plus om man ska köpa en lite äldre häst. Självklart ska du även låta göra en veterinärbesiktning så du vet att hästen är fräsch. Vissa tycker inte man ska böja en äldre häst, men jag hade absolut velat göra böjprov på en 18-årig ponny.

Ofta tycker jag att ponnyer som hålls igång och sköts väl inte blir gamla förrän närmre 25. Runt 20 brukar många vara jättefräscha och fina!
 
Min gamla ponny höll som ridhäst till ca 26-års åldern innan han pensionerades. Jag skulle inte tveka för en frisk häst i den åldern, ponnyer kan bli gamla! Strunt i tränaren och lyssna på ditt eget hjärta säger jag :)
 
Det låter som en toppenponny att lära sig på, trygg och säker och med massor av erfarenhet. Men:

*Pengarna du/dina föräldrar lägger på att köpa den kommer ni inte att få tillbaka som man ibland kan när man säljer en yngre ponny. Är du/ni ok med det?

*Vad har ni för möjlighet att hålla en häst som pensionär? Risken att hästen blir oridbar men ok med att gå i en hage eller ridas lättare ökar ju med åldern. Är du ok med att avliva och köpa en ny i det läget så är det ju fine, men om du inte är det så kan det vara smart att fundera över om ni har möjlighet att ha två hästar.

*Såvida du inte bara tänker ha den i ett par år så kommer du att behöva avliva den en dag snarare än att sälja som du troligen skulle göra med en yngre ponny. Känns det som något du kan leva med?

*Tänker du dig att ha hästen en begränsad tid och sedan göra dig av med den, fundera på hur lång den tiden är. Det kan vara svårt att sälja en 22-åring om du ska flytta och plugga när du är nitton och inte har möjlighet att ha hästen kvar.

Det är sakerna som jag skulle fundera mer på än om en 18-åring klarar träningen. Men kan du lösa ovanstående t.ex. med stall hemma och hästintresserade föräldrar som gärna tar hand om en pensionerad häst när du har flyttat, eller om du kan tänka dig att avliva så fort hästen inte går att rida fullt ut, så ser jag inga hinder med att köpa :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 291
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 325
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp