Bukefalos 28 år!

köpa äldre häst?

C

Cutie

om denna tråd ligger fel så får den gärna flyttas :)

jag har bestämt mig för att sälja min häst, då jag ser det som att vi tillsammans inte kommer att nå dom mål som jag vill komma till i hoppningen.

så jag har bestämt mig efter ett tags funderande att köpa mig en välutbildad läromästare som kan ta mig till 130 som är min målsättning med ridningen, nu är jag absolut inte där idag, men för att komma dit så anser jag att jag behöver en häst som kan ta mig dit och inte tvärtom.

men när jag pratar med personer om detta så är det blandat med vad dom tycker om det, en vän tex tycker att om jag ska köpa en äldre häst (tänkte mig runt 13-15 år) så blir det en massa pengar för en välutbildad häst som kanske inte håller i mer än 2 år för att den är gammal, och att jag kanske inte kommer att "hinna" ta mig till 130 alls då.

men jag ser det väl som att om man gör en ordentlig klinikbesiktning och hästen är fräsch och fin i kroppen, och förutsatt att den fortsätter att vara det så kan den väl tävla några år till på den nivån? jag ser det som en investering i min egen ridning eller vad anser ni kloka bukare?

// cutie
 
Sv: köpa äldre häst?

Min häst var 15 när vi skaffade henne, blev 16 några veckor senare. Idag är hon 24, och fortfarande fräsch, peppar peppar. Hon tävlingshoppade tills hon var 20, sen slutade vi eftersom jag blev för gammal för att tävla ponny, hon hade lätt fixat ett par år till. Då har hon gått ganska hårt tidigare i livet, med både barnverksamhet och tävlingshoppning på rätt hög nivå.

Är hästen fräsch i kroppen är det kanske många gånger ett bättre alternativ att skaffa en som är rutinerad och "färdig" att använda, jämfört med en som man måste lära upp från grunden själv.
 
Sv: köpa äldre häst?

13-15 år är ingen ålder på en häst så länge den är fräsch i kroppen. Just nu rider jag en 21-åring och vi hopptränar varannan vecka på hinder runt 90cm-1 meter och hon skulle säkert fixa högre om så var då hon är fräsch och pigg (men vill inte chansa då hon inte är min häst). Jag skulle räkna med att kunna tävla minst 3-5 år med en häst i den åldern du letar efter och på den nivån du vill vara på.
 
Sv: köpa äldre häst?

ja men precis, jag tänker ju som så att köpa häst är ju alltid en chansning då dom kan skada sig oavsett.

och sen tänker jag att jag vill ju komma till 130 minst men jag har aldrig tävlat på den höjden, jag har tränat 120 och tävlat 110 med min nuvarande men tillsammans kommer vi inte längre och jag vill ju dit, och då är det bästa att köpa en färdig häst som är lugn, trygg och säker upp till minst 130, visst det kommer att kosta en del, men det är det väl värt om man vill satsa på sin ridning?
 
Sv: köpa äldre häst?

ja så länge som den håller sig frisk så är det väl så jag tänker också, och då anser jag att det är en bra investering för min ridning
 
Sv: köpa äldre häst?

Jag besökte en gång en kollega till min mamma, vars dotter tävlar hoppning på ca 140-nivå.
Hon hade bland annat en häst som var 21, hade tävlat hela sitt liv upp till 140, den tävlade fortfarande 120 och blev ledsen om han inte fick åka med på tävling.
En av de andra hästarna hon hade var 17, den hade oxå tävlat upp till 140 i hoppning och msv i dressyr, den hade vid 17 års ålder trappat ned till 130-tävlingar. Älskade fortfarande att tävla och vann och placerade sig ofta.

Självklart finns det hästar som är utslitna vid 17, men det finns ju 10-åringar som är det oxå. Hittar man en bra indivit så kan man ha den i många år trots att den är 15 när man köper den, eller äldre. Olyckor och skador kan hända alla hästar i alla åldrar, det får man ju tyvärr räka med. Men jag tror att som även du tänkt att det är en bra inverstering för framtiden att köpa sig en häst som man kan lära sig av! :D
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 291
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 701
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp