Bukefalos 28 år!

Köpa färdigt stall med 3 boxar eller...

Cita

Trådstartare
Går i köpartankarna och drömmer mig bort lite, tanken är att köpa antingen en form av maskinhall alternativt nyckelfärdigt stall för 3 hästar (eller ja ponnís :D)
Lite krav är :
Utsidan ska passa en gård som inte ser för "modern" ut. Gärna välvda stallfönster och stalldörrar.
Får ha ett mått ca 5*12-15m här är det justerbart på längden med markplätten där stallet ska stå kräver en maxbredd på 5m.

Stallet kommer endast användas till att göra iordning hästarna inför ridtur alternativt installning vid dåligt väder (går annars året runt på lösdrift)

Vill ha bra förvaring för täcken och utrustning. Grovfoder har jag fundering på att grusa upp ena kortsidan på stallet och bygga till ett snedtak med 3 väggar, borde funka för storbalar?

Ni som köpt färdigt i ungerfärliga storlek som jag beskriver får gärna delge bilder samt ungefärligt pris på färdiga stallet med platta och alla tillkostnader.

Ge Mig Inspiration :D

Pm:a gärna vart det är köpt :)
 
Hmmm... Yttermått på 5 meters bredd ger en box på max 2,5 m djup eftersom stallgången måste vara minst 2,5 m. Vill du ha djupare boxar funkar det alltså inte. Personligen skulle jag välja uteboxar och bygga en skötselbyggnad bredvid som då är uppvärmd. Uteboxar är dessutom lätta att komplettera med fler senare om man tycker det.
 
Gäller att inte glömma kravet på sjukbox som går att värma upp om man har hästarna i lösdrift. Annars håller jag med @a1agnlju med uteboxar och bara sjukbox och skötselplatser inomhus, eller inga boxar om hästarna ändå har fin lösdrift.
 
Jag vill inte ha uteboxar, utan ett isolerat stall. Vill kunna tvätta hästarna ovavsett årstid och sen låta de torka i stallet. De har en jättefin lösdrift, men meningen med detta stall är just om en häst blir sjuk, är blöt alternativt om det blir storm.
Ang stallgång och boxmått så kan jag ha en stallgång på 2,5m och en boxbredd på 2,5m minsta bredd för stor ponny är 2,2m. Så jag kan öka längden på boxen för att få större box. Då hästarna aldrig kommer stå uppstallade året om så anser jag att det räcker gott. Stallet ska passa en Am miniatyr, en b-ponny och i framtiden köper jag mig en c eller d-ponny. Jag kommer aldrig ha en storhäst tex.
Mer tips tack :)
 
Byggde med lövångers bygg. Köpte 8,4x12m och isolerade och byggde boxar. Billigt och är mkt nöjd :) så kan man köpa fönster och sånt i valfri stil nån annanstans!
 
@heidi maria Ungefär vad gick det på? Drömmer om en lösdrift med ett tillhörande litet stall med två boxar, sadelkammare och spolspilta. Iofs ska vi först ha ett hus, men det kommer väl:p.
 
Byggde med lövångers bygg. Köpte 8,4x12m och isolerade och byggde boxar. Billigt och är mkt nöjd :) så kan man köpa fönster och sånt i valfri stil nån annanstans!
@heidi maria Ungefär vad gick det på? Drömmer om en lösdrift med ett tillhörande litet stall med två boxar, sadelkammare och spolspilta. Iofs ska vi först ha ett hus, men det kommer väl:p.

Har inte räknat ihop riktigt, men stomme, takstolar och ytterpanel var ca 90'. Sen fönster, lite metallprofiler till boxar, isolering, virket för innerväggarna i dubbelt material, ventilation, el osv gick typ på 150? Platta gjöt vi själv och grävde och schaktade med en granne, körde grusvibba, armerade och grejer. Kostade kanske 100' för 100kvadrat. Så det stora gick på typ drygt 300'. Väldigt ungefärligt räknat.

Sen typ en miljard i småduttar för diverse sadelhängare, krubbor, färg, uppbindningsringar, trästaket utanför, gruslass efter gruslass i hagdelen uppe vid stallet, gjuta gödselplatta, utomhuslampor och gud vet vad. Om jag räknar ihop det ärligt blir det nog en hel del, men mycket köper man ju efterhand för att man vill ha det, inte för att man måste.

men mitt har ju fyra stora boxar plus en liten shettisbox. Går nog att få mycket billigare eller dyrare beroende på smak. Gjorde allt själv med mamma och pappa som sjukt ovärderlig hjälp och var ca ett halvårs hårt slit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp