Köpa hus med renoveringsbehov

hjärter_dam

Trådstartare
Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga läget och tomten i första hand. algom stor trädgård, fin utsikt och enligt mig bästa läget i området. Vi bor inte speciellt långt därifrån idag, så vi kan området någorlunda och gillar det verkligen.

Till saken hör att huset är byggt på 30-talet med viss renovering under tiden. Huset är klart beboeligt men för att göra det mer till "vårt" hus så krävs viss justeringar. Förutsatt att isolering, tak, dränering, fönster, stammar mm är i ok skick så är de flesta projekt av mer kosmetisk art, som måla och tapetsera om, riva ut heltäckningsmatta, måla trappa och tvätta och måla vindskivor. I andra vågen har vi tänkt att göra om kök och två mindre badrum.

Frågan är nu, orkar två relativt ohändiga men läraktiga personer utan barn med att renovera ett hus? Måla, tapetsera, riva etc räknar vi med att kunna göra själva medan de större grejerna som kök och badrum ska göras av fackman. Skulle ni som har renoverat på den här nivån ge er på det igen med facit i hand? Varför/varför inte? Vad skulle ni titta extra på vid köp av hus? (Om det blir aktuellt att köpa ska vi såklart besiktiga). Vilka fel kan ni stå ut med och vad skulle definitivt själpa ett husköp?

Det som känns bra är att huset ligger i ett område som vi dels gillar väldigt mycket, men som också är nära stan och bör vara attraktivt att sälja om det skulle bli aktuellt i framtiden. Framförallt om man gör vissa investeringar i huset bör det bli värt mer pengar än idag och vara en "riskfri" investering.

Hur tänker ni kring husköp och renovering? Hur mycket orkar man med och när tar det stopp? Vad är viktigt att tänka på för att lyckas bli klar och inte bli ett fall för Arge snickaren?
 
Sv: Köpa hus med renoveringsbehov

Jag och min kille har under ganska precis 4 års tid renoverat ett gammalt hus på 120kvm, mer eller mindre själva.
Elen, rörmockeriet och kakel och matta i ena badrummet är utförda av fackman.

Vi har inga barn och båda har en del erfarenhet sen tidigare, jag har grejat på hobbynivå och sambon har jobbat ihop med sin pappa på hans byggfirma, så han kan dra enklare el och rör och slå upp väggar och golv.

Jag skulle nog dra mig om jag hade barn och ingen erfarenhet sen tidigare, men det är jag det.

Första sommaren hade vi inte avlopp, gick på dass i ladugården och inget kök, spisen stod på farstubron och vi hade kallt rinnande vatten att diska i.

Eftersom vi gjorde om alla rum, så var det jobbiga var tex att när vi fixade sovrumet sov vi i vardagsrummet och under den perioden kom inte åt det färdiga köket helt, för först stod grejerna som skulle upp i sovrummet där och sen stod vardagsrumsakerna där.
Vi flyttade nog runt alla möbler och kartonger hundra gånger, de sista kartongerna från flytten packade jag upp i somras.

Det är jobbigt att bo i ett bygge och även om man tar ett rum i taget så påverkas alla andra rum för att man måste ha sina saker och byggrejer någonstans.
Det blir slitdamm i hela huset och allt tar 10ggr längre även när man tar tidsmässigt i i överkant.
Vi har haft bra killar här och de har gjort ett bra jobb, men så fort man blandar in annat folk så tar det dubbel så lång tid, för de kan också bli sjuka mm, saker de beställt blir fel.mm

Nu hyr vi det här huset, har gjort jobbet emot delvis ingen och sen nedsatt hyra.

Vi planerar om något år köpa eget och du blir det ett, tro det eller ej, renoveringsobjekt.

Jag gillar att få vara där och vara med och skapa ett hem, ett som passar oss.

Trots att jag låtit negativ, så tvekar jag inte en sekund att göra om det igen.

Vi har gjort jobbet i stötar, med pauser i mellan, det funkar bättre för oss att jobba som idioter i en vecka för att få det klart istället för att sprida ut det på två tre veckor och för att sen inte göra något alls med huset på en vecka eller två.

Numera finns det inte en vägg som är står kvar av de ursprungliga rummen.
Nedervåningen består av kök, badrum, vardagsrum, hall, grovingång, pannrum.
Övervåning av hall ett större och ett mindre sovrum och badrum.

Mitt bästa tips, stt tips som vi borde ha haft med oss från början;
är att alltid plocka reda efter en när man jobbat klart för dagen, man hittar verktygen mycket fortare och man slipper snubbla och göra illa sig på allt som ligger och dräller. :D

Jag kan skriva hur mycket som helst.
Lycka till, fråga om det är något.

Kram, Maya
 
Sv: Köpa hus med renoveringsbehov

Klart ni fixar det.

Jag och min sambo köpte ett 40-tals hus för några år sedan, ungefär så som du beskriver + behov av fönster och takbyte.

Allt som har med fukt/vatten/avlopp/elektricitet att göra går vi inte i närheten av. Fönster- och takbyte har vi också tagit hjälp med. Men rivning, tapetsering, byte av innertak och golv, målning m.m. Det gör vi själva. Inga problem och då är jag den händiga av oss och jag har ingen tumme alls i handen :).

Det är faktiskt inte speciellt svårt alls. Som min pappa sa när vi skulle måla om huset "Tja... det värsta som kan hända är ju att ni får byta träfasaden, och det är ju högst genomförbart". (Vi sket i att grundolja de kala fläckarna på huset innan vi började måla med vattenbaserad akrylatfärg). Vad är det värsta som kan hända lixom, att man får göra om det? Då är det ju inga problem.

Det viktigaste är att inte dra igång för mycket på en gång (vilket vi förnärvarande misslyckats kapitalt med) och att man är överens över vad, hur och och hur mycket man ska göra, vilket innebär att BÅDA MÅSTE vara öppna för att KOMPREMISSA!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa hus med renoveringsbehov

Tack för era svar, det låter både roligt, spännade och väldigt slitigt att renovera :D Funderingarna här rullar vidare, vi har iaf kommit så långt att vi bokat tid på banken för att prata om bolån.

En fördel vi har är att min pappa är rörmokare och driver egen rörfirma, så därifrån har vi iaf bra hjälp och stöttning.
 
Sv: Köpa hus med renoveringsbehov

Det viktigaste ar att ni har ett stort intresse av att gora det. Utan barn och med ett par hundratusen pa kontot gar det nog galant!
 
Sv: Köpa hus med renoveringsbehov

Men åh så roligt det låter! Vi har själva renoverat från 2002 och är långtifrån klara:D.

Att fixa ytskydd tror jag inte alls är några problem, det fixar ni lätt. Men tänk på sådana saker som elen, behöver den bytas så ska ni såklart göra det innan ni ger er på att fixa tapeter och dyl.
Vad är det för uppvärmning? Själv hade jag aldrig köpt ett hus med direktel.
Vattenkvalité och provtryckning av skorsten ingår inte i beskitningen så smaka på vattnet och känn att ni har bra tryck i ledningarna.

Fick vi göra om vår renoveringsprocess hade vi definitivt valt att först bygga verkstaden. Vi har ett väldigt stort hus och har oftast kunna stänga till de rum vi renoverat men det är så mkt enklare att ha alla maskiner och material samlade på ett ställe.
Försök behålla karaktären på huset och är det relativt orört så försök spara tidstypiska detaljer. Vi har målat med linoljefärg och nu äggoljetempera, du kan se våra olika renoveringar i bloggen.

Jag skulle rekommendera att bo in sig ett tag innan man börjar renovera alltför mkt men jag tycker att ni ska ändra ordningsföljden på renoveringen och fixa kök och badrum (i alla fall ett) som första projekt. Då finns ju faktiskt möjligheten att inte behöva bo i stöket utan flytta in när köket redan är fixat. Vi började med ett badrum som blev toppenfint men väntade med köket och nu blev det kris då det visade sig att ett tredje barn var på gång... Vi har haft ett provisoriskt kök i källaren i drygt ett år och nu när bebin båder kryper och har börjat ställa sig så är det långt ifrån en idealisk lösning.

Bestäm er inte för snabbt utan ta er tid för att få riktigt lyckade ombyggnader, då har ni också tid att söka material och inredningsdetaljer som passar just er.

Innan vi fick barn så gick renoveringarna MYCKET snabbare så jag tycker att ni har ett toppenläge! Lycka till!



Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga läget och tomten i första hand. algom stor trädgård, fin utsikt och enligt mig bästa läget i området. Vi bor inte speciellt långt därifrån idag, så vi kan området någorlunda och gillar det verkligen.

Till saken hör att huset är byggt på 30-talet med viss renovering under tiden. Huset är klart beboeligt men för att göra det mer till "vårt" hus så krävs viss justeringar. Förutsatt att isolering, tak, dränering, fönster, stammar mm är i ok skick så är de flesta projekt av mer kosmetisk art, som måla och tapetsera om, riva ut heltäckningsmatta, måla trappa och tvätta och måla vindskivor. I andra vågen har vi tänkt att göra om kök och två mindre badrum.

Frågan är nu, orkar två relativt ohändiga men läraktiga personer utan barn med att renovera ett hus? Måla, tapetsera, riva etc räknar vi med att kunna göra själva medan de större grejerna som kök och badrum ska göras av fackman. Skulle ni som har renoverat på den här nivån ge er på det igen med facit i hand? Varför/varför inte? Vad skulle ni titta extra på vid köp av hus? (Om det blir aktuellt att köpa ska vi såklart besiktiga). Vilka fel kan ni stå ut med och vad skulle definitivt själpa ett husköp?

Det som känns bra är att huset ligger i ett område som vi dels gillar väldigt mycket, men som också är nära stan och bör vara attraktivt att sälja om det skulle bli aktuellt i framtiden. Framförallt om man gör vissa investeringar i huset bör det bli värt mer pengar än idag och vara en "riskfri" investering.

Hur tänker ni kring husköp och renovering? Hur mycket orkar man med och när tar det stopp? Vad är viktigt att tänka på för att lyckas bli klar och inte bli ett fall för Arge snickaren?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 162
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp