Bukefalos 28 år!

köpekontrakt!

A

anna210

Ska köpa en häst att tävla med i hoppning. Undrar vad jag bör tänka på när det gäller köpekontraktet:cool: . Säljaren ska skicka mig ett förslag på köpekontrakt. Hur undviker jag att hamna i någon fälla?

Hästen kommer att veterinärbesiktigas.
 
Sv: köpekontrakt!

Jag föreslår att ni använder er av de färdiga kontrakt man kan köpa i vilken ridsportbutik som helst (kostar runt 55 kr/paret). De är utformade av en jurist och det är ju bara att kryssa i vad man vill ska gälla.

När jag har köpt häst har jag använt dessa, har tom kunnat lämna tillbaka en häst utan problem just för att kontraktet var så noga utformat.
 
Sv: köpekontrakt!

break_a_leg skrev:
Jag föreslår att ni använder er av de färdiga kontrakt man kan köpa i vilken ridsportbutik som helst (kostar runt 55 kr/paret). De är utformade av en jurist och det är ju bara att kryssa i vad man vill ska gälla.

När jag har köpt häst har jag använt dessa, har tom kunnat lämna tillbaka en häst utan problem just för att kontraktet var så noga utformat.

Jag håller med! Har själv använt dessa både när jag köpt och sålt häst.

Du kan även beställa dessa från: http://www.tidningenridsport.se/
 
Sv: köpekontrakt!

Använd de färdigskrivna man köper!! Så övertydliga så det inte blir något onödigt strul (med tur då för strulfolk finns alltid)
Och även när man använder det så ser hur säljaren skriver sk fritexten och utformar det.
 
Sv: köpekontrakt!

Ok - men om vi nu inte ska använda de färdiga standardkontrakten då? Vad bör jag som köpare ha med i kontraktet då?
 
Sv: köpekontrakt!

* Säljarens namn, personnr, adress, tele
* Köparens: namn, personnr, adress, tele
* Hästens: namn, härstammning, kön, färg, tecken, ras, födelsedata, mankhöjd, reg,nr, utbildningsnivå
* Veterinärbesiktning, vem som gjort det, köpare eller säljare
* Pris och betalningssätt (kontant/handpenning )
* Öppet köp (skall gälla/inte gälla)
* Hästen på prov (ja/nej)
* Förutsättningar för köp (att hästen kan försökras utan reservationer)
* ev övriga förutsättningar
* Leverans
* Säljarens utlåtelse om hästens skick
* Användning (hopp, dressyr, trav, allround mm)
* Övriga överrenskommelser
* Tvist ( domstol, skiljemän mm)
* underskrift, datum mm

enklast är ju att köpa fädrigt och i detta fylla på med mera om man så önskar.
*
 
Sv: köpekontrakt!

jag har gjort ett eget kontrakt på datorn med liknande text som ur ett färdigt. perfekt! bara att skriva ut...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 875
Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 210
Senast: cf234k
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
899
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 795
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp