Körgrejor och pengar ...

Sofiplopp

Trådstartare
Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra vintertäcke går ju på 1 500-2 000 kronor nuförtiden. Och hur mycket lägger man inte ut på smågrejor "som kanske behövs" varje år - exempelvis på Globen, där alla jag känner tycks ha med sig stora plånboken?!

Men sedan när man ska köpa körgrejor till hästen - då ska det vara billigast möjliga - typ "jag vill köpa en sele och rockard för max 1 000 kronor tillsammans".
Visst kan man ha tur och göra fynd, men många av de där selarna/rockarderna är inte bra!
Selarna kan till exempel vara felsydda, ha dåliga sömmar, de är ofta sneda och ibland har de en så tunt stoppad däckel att skruvarna från tömringarna går rakt igenom och trycker på hästryggen. Det säger sig självt att hästen inte kan göra sitt bästa under sådana förhållanden!
Vad gäller hembyggda rockards så är många totalt felbalanserade och väldigt obekväma gför hästen. De slår i sidled, ligger för tungt på hästens rygg därför att de har tyngden framåt, skaklarna kan gå av om de inte är tillräckligt bra svetsade, och fästena för hjulen kan vara svaga och dåliga. För att inte tala om hjulen som oftast är billiga cykelkärrehjul och inte ens sulkyhjul ...
De flesta av de här billigaste rockarderna saknar dessutom svängel, och har man hållit på ett tag så vet man att hästen drar betydligt bättre med draglinor och en svängel, än när man enbart har skaklar.

Visst kan man skaffa billiga grejor med motiveringen "jag ska bara köra lite grann ibland" - och så hoppas att man gör fynd. Men även om man bara kör lite grann ibland kan det hända olyckor!
Det är otroligt starka krafter som sätts i rörelse när en häst drar en vagn och det är inte kul att sitta bakom en häst när selen brister i exempelvis i en kraftig uppförsbacke. Jag har exempelvis en kompis som hade köpt en fin rockard vars skaklar plötsligt gick knick-knack tvärs av en dag när hon var ute och körde. Hästen började skena med rockarden hängande och slängande efter sig i draglinorna, och det var ren tur att hästen, min kompis och hennes medpassagerare överlevde den färden. Före olyckan syntes ingenting på skaklarna, det vill säga det gick inte att upptäcka att de var slarvigt svetsade. Tvärtom - rockarden såg väldigt stabil och säker ut!

Att jag skriver det här beror på att jag själv gjort en himla massa misstag under de år jag hållit på med körning. Jag har köpt billiga selar och trott de var bra, köpt hembyggda rockards som inte fungerat, jag har fått betala massor på att få grejorna omsydda och ombyggda, och ändå har det inte fungerat särskilt bra ...
Om jag hade sparat alla dessa pengar och väntat ett år eller två med att börja köra, så hade jag kunnat köpa bra grejor direkt i stället - och det hade varit betydligt bättre, både för hästarna och för mig.
Men man vill ju så gärna sätta igång direkt ... *suck*

Det jag har kommit fram till att är ett billigt och hyfsat bra "start-kit", så är det en begagnad loksele och en sådan motionsvagn som man har till travare. Alternativt kan man också köpa en vanlig travsele.
Grejor som är gjorda för trav är gjorda för att hålla och det finns gott om begagnade selar och vagnar. Den rockard jag har nu, som är en typisk sådan motionsvagn, är väl balanserad, fjädrad och JÄTTESKÖN att åka i. Visst sitter man lite lågt, men alla som kör trav sitter ju lika lågt, så ... Och hur många vanliga rockards är högre? Inte så många, nej.
Jag betalade 1 500:- för selen och 2 500:- för rockarden och det var väl investerade pengar. Det är inte heller svårt att sätta it en svängel på den här typen av vagn, om man nu vill köra med det.
Och lokselen kan man ha mycket glädje av, exempelvis om man vill köra brukskörning eller gå en skogskörningskurs med sin häst.

Hur som haver så tycker jag att man ska se upp med billiga bröstselar och hembyggda rockarder. Man kan göra fynd, men det finns otroligt mycket skit också, och när man inte är så erfaren är det jättelätt att gå på nitar ... och det är inte bara det att det blir dyrt - har man otur kanske det går så pass illa att hästen inte går att köra med efter exempelvis en rejäl skentur!

:banana:
 
Efterklokt .... *suck* Undrar hur många tusenlappar jag slösat bort på ren skit under årens lopp egentligen?! :(
 
Ja jag vill inte ens försöka räkna ut hur mycket pengar man har lagt ut på billg dynga under alla år. Idag vet man bättre och nöjer sig inte med vad som helst. Inte ens till unghästens tömkörning. Allt ska sitta bra och säkert och bekvämt för hästen.
 
Ja, och särskilt om man håller på med unghästar är det ju EXTRA viktigt att sele och allting sitter bra så hästen tycker det är bekvämt, och att selen är tillräckligt tuff för att hålla även för lite sprattel eller kanske ett rejält bus framför vagnen ...
:)
 
Jag är en av alla dom som letar efter billiga saker.
Men då gäller det även täcken(mina har kostar ca 400-500kr var i snitt). Sadlarna letade jag länge efter innan jag hittade något bra i min prisklass.
Selar är svårt att hitta något vettigt begagnat, men efter att letat länge hittade jag ett "klipp". Likaså vagnen fick jag leta lääänge efter, men dyrt blev det inte och vad jag kan se är det bra grejer. För selen betalade jag 2000kr(inklusive huvudlag och baksele). Vagnen fick jag, hjulen var bra och det var det viktigtaste. Lite svets jobb på underredet, två plankor behövde bytas och skacklarna likaså. En hel del pyssel men billigt blev det.

Så visst går det att finansiera sin körning billigt, men då bör man nog inte vara nybörjare.....
 
Jo, men har man tålamod och letar kan man säkert göra fynd - men om man köper första bästa billiga pryl - som jag brukar göra ... *ehrrrm* .... Ja, då blir det dyrt i längden! :o
 
Det har du nog rätt i!
Jag letade både länge och väl innan jag shoppade. Har förmånen att kunna låna saker innan jag hittar bra begagnade. :)
 
Hej!

Håller med dig!

När det gäller ridning ska ju t.ex. sadeln vara helt utprovad och passa både hästen och ryttaren och där finns det en hel vetenskap, som många verkligen bryr sig om! Men körning är också en hel vetenskap, fast få verkar bry sig!

När jag var "liten" ville jag köra, och det fick jag! Men vilka vansinnesturer! Jag vet att shettisen var snäll, men inte helt inkörd och absolut inte trafiksäker! Men ofta mötte vi ingen bil och shettisen visste var han skulle gå!
En gång hade vi gjort en längre tur då sprack bröstan! Shettisen fick ju panik och att jag drog i tömmarna hjälpte knappast. Men eftersom vi var på väg hem och han var trött så orkade han inte hålla på så länge utan han stannade så att vi (jag och en jämnårig kompis) kunde ta ifrån vagnen. Den gången klarade alla sig och bröstan lagades...
En annan gång gick skakelremmen av och då hoppade shettisen så villt att jag föll av och han fick ena benet utanför skakeln! Kompisen som höll sig kvar lyckades få stopp på honom tillslut. Vi gjorde oss inte så illa (jag fick lite skrapsår på knän och händer) trots olyckan! Skakeln böjdes tilrätta och selen och vagnen fungerade några turer tills jag blev äldre och insåg att selen nog var lite riskabel att använda (den var på den tiden säkert 6-8 år).
Nu har jag köpt en ny sele, eftersom jag ville börja köra igen. Jag har kvar bröstselen (efter hela 10 år) men den gör för det mesta prydnad om jag inte tömkör lite med den vid enstaka fall. Jag tycker den nya lokselen verkar bra trots billighets fabrikat, och jag håller efter den och kollar varje gång på remmar om det finns något som kan tänkas gå sönder. Men nu är man ju mycket vedveten om vad körning innebär. Hoppas fler vill inse det och speciellt inte låta barn köra själva, olyckor händer lätt!

M. v. h. Lisa
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 835
Senast: ameo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 797
Senast: shia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 112
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
1 985
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp