Kört fast igen

Tagliabue

Trådstartare
Min kuse har startat på en del i sommar och gått rätt ok, i mitten på augusti tog allting tvärstopp igen. Han var upp på Solänget och startade över 2640m vilket inte varit några problem tidigare, jag värmde själv och han var verkligen som en bomb och tänkte att det här är ju lovande. Hamnade bra till i loppet men ca 800m från mål försvann min häst ur fältet helt och stapplade sig i mål på en 20-tid, han årsdebuterade på 2640 och gick då en 17 tid som 3a så vi insåg snabbt att något var fel då han var kraftigt slut tillbaka i stallet.

Blodprov togs på honom då vi misstänkte det först, han har varit dunderfin i träning och i lopp i övrigt så kunde inte tänka mig att det var något annat. Blodproven visade fullt normala värden så då var det bara att boka tid för böjprov vilket visade att han var halt på 3 ben, 2 grader vb 1 höger bak och 1 vf. Åb 2 veckor senare och han blev omb. båda bak. Han fick en längre vila och har sedan satts igång lugnt och nu gått 2 jobb efter det här.

Första jobbet var han smällfin men något laddad som han har en tendens att vara, men helt ok. Han gick 2 långsamma heat och allt var bra. Nu 3 veckor senare gick han ungefär samma tempo som förra jobben, men kusken fick köra av banan och avbryta andra heatet då han var alldeles för laddad och höll på att kväva sig nästintill. Han har samma kusk som alltid, han känner hästen mycket väl och vet hur han fungerar, vi båda är överens om att något inte står rätt till men vi kan inte sätta fingret på vad.

När han kom in efter jobbet har han som vanligt gått på sig på vb, fast mer än vanligt denna gång. Och för andra gången i sitt liv suger han luft, han har gjort det tidigare under en start i sommar.
Han har haft ganska rejält problem i muskulaturen vb efter senaste starten men det är otroligt mycket bättre, så det känns inte som att det bör vara något muskulärt och inte heller något i ledväg då han är nyservad.

Teorier på varför an suger luft och beter sig som han gör? Denna häst är normalt sett riktigt laddad, men han har aldrig varit så här illa att man måste köra av banan med honom.
 
Nu är det ju en herrans massa år sen jag jobbade i travstall(80-talet), men nog låter det som om din häst har ont nånstans.När hästarna blev så tokladdade så dom blev dumma...då var det med 99 % säkerhet nåt fel på dom.Har ni tagit EKG på honom...man vet ju inte, symptomen på hjärtmuskel kan va lite knepiga.Med tanke på att han tog så tvärslut i ett lopp....kan ju va nåt sånt. Valackar som suger luft har jag aldrig träffat på...bara märrar...men dom kunde ju sys.hoppas ni kan luska vidare å hitta nåt...för nåt fel är där ju, som du själv säger. Lycka till!!
 
Jo något är ju galet men jag vet fan inte vad.. det känns inte som att det borde vara några ledproblem på en häst som man åtgärdat för 8 lax.. jag är inne på muskelproblem någonstans, har bokat en tid hos en annan veterinär imorrn så vi får se vad dom säger.

Hjärtmuskel har jag varit inne på flera gånger men veterinären har liksom inte nappat på de jag sagt, dvs de verkar inte ha några tankar på hjärtmuskel. Men ska helt klart ta upp det imorrn.

Idag tog vi en mysig skrittur i skogen och han älgar på som den älg han är, studsar och ruskar på huvet på långa tyglar, öronen vippade åt alla håll. Det är så jag känner min mås, när han är i form, som han ska vara. Men nu vet jag ju inte om jag blir lurad på om han har ont lr om han kopplade bort det för stunden idag.
 
Han är behandlad i flertalet muskler nu, rätt körd i en bog men vi knådar på och hoppas det blir lite ordning på grabben nu.
 
Vart har du kollat upp hästen? Mitt kallblod har jag lagt ut nog det dubbla din summa och fått en häst sprutad både i fram och bakknän men inget annat har hittats både på Dannero och Bergsåker, var inget fel på hästen trots att jag tjatade att det är något fel i bakpartiet för hästen kunde inte trava bra, blev aldrig bra. Tog han till PH Vet i Timrå och han behövde bara läsa historiken och se hästen röra sig i skritt på gång och löpband för hitta en rörelsestörning som ledde till att vi behandlade SI-lederna för samma summa som vardera tidigare veterinär har tagit för att spruta i benen. Har en helt ny häst!
 
@Zuzzi Jag brukar gå till Fischerström på kliniken, men fick ingen tid hos henne utan en annan vet där. Fortfarande inte nöjd med honom så då gick jag till PH vet där han blev sprutad i musklerna. Blivit skillnad på honom men han var inte säker på att han skulle bli helt återställd då han har dragits med det här i många många år. Har Monika Nilsson som går igenom honom lite då och då samt att han får laser av en bekant.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 631
Senast: alazzi
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 298
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 445
Senast: Grannox
·
Trav Egentligen kanske det inte har blivit något problem av detta ännu, men jag gruvar mig lite över detta. Tre gånger har min häst gått...
Svar
11
· Visningar
1 575
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp