Sparrisen123

Trådstartare
Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin även andra vattendjur, men jag har hittills inte hittat något annat än fisk jag gillar). Det finns en rad anledningar till att jag överväger att börja med mer kött(produkter).
1. Jag behöver proteinet
2. Jag behöver järnet
3. Det är lättare att äta "när och var som helst" om man äter fler olika livsmedel
4. Jag tror det är ett viktigt steg i att bli "frisk" från min ätstörning
5. Jag är lite nyfiken på "annat kött".

Men självklart är det inte helt problemfritt, då hade jag ju redan börjat. Jag har pratat om det här i flera år utan att komma till skott, tror även jag gjort en tråd om det förr... Men nu vet jag mer konkret vad det är jag undrar över och tänker på, så förhoppningsvis kan någon här ge mig lite tips på vägen :)

För det första: Vilket kött är bra att äta? Nu är jag inte speciellt etisk i mitt val av fisk och fågel, och jag vill inte ha några pekpinnar där. Men annat kött? Nöt och gris, kan man köpa det direkt från gårdar? Är det bäst? Hur vet jag vilka gårdar jag kan köpa från?
Eller ska man titta efter någon speciell märkning? Hur mycket dyrare är "bra" kött jämfört med "dåligt"?
Vilt? Hur får man tag på det? Jag känner ingen aktiv jägare. Spontant känns vilt som det bästa köttet eftersom de djuren haft ett väldigt naturligt liv och en snabb död... Eller tänker jag fel då?

För det andra: Hur tillagar man olika slags kött och vad äter man till? Det är viktigt att det är "rent" (inga grytor, malet kött i olika biffar eller så etc.), absolut inte blodigt eller rosa, inga knepiga ingredienser eller tillbehör, och lättlagat. Vad ska jag satsa på då?

Och för det tredje, och sista: Hur är det med andra köttprodukter? Tänker då främst på leverpastej, leverbiff, paltbröd, blodpudding (väldigt järnrika livsmedel) samt prickig korv (det enda köttpålägg förutom kalkon som jag någonsin tyckt om). Är det ens möjligt att få tag på "schyst" sådant?

Tacksam för alla svar och erfarenheter som kan vara till nytta för mig :bow:
 
Sv: Kött

Mitt tips är att Googla och se om det finns några marknader på gång i ditt närområde. Här i Uppsala har vi bland annat "bondens egna marknad" och där kan man köpa kött från lokala producenter. Den här säsongen är det även många höst/jul-marknader på gång och där brukar man också kunna få tag på lokalproducerat kött.
När det gäller vilt skulle du kanske kunna kolla runt med föräldrar, kompisar och andra bekanta om de känner någon som är med i ett jaktlag.
 
Sv: Kött

Om du vill göra det enkelt för dig, köp svenskt och ekologiskt (inte nödvändigtvis KRAV, men eko). Om inte annat har man visat en politisk ståndpunkt, att man vill ha ett levande och hållbart svenskt jordbruk.

En del lantbrukare erbjuder nötköttslådor. Kräver dock ofta att man köper rätt mycket, men köttet är (oftast) väldigt fint. Kommer ofta från nötdjur uppfödda utomhus och inte i stora besättningar.
Utedrift är inte alltid lika med bra, det kan vara problem med gegga och dålig foderhygien mm. Men ofta är det enkelt att "kolla upp" sin leverantör. Bara att åka förbi och kika liksom.

Jag är för en öppen djurhållning, där jag som konsument kan komma på besök och se hur djurhållningen bedrivs. Jag måste inte komma in och gulla med djuren, men jag vill gärna se själva produktionssystemet. Tyvärr är detta inte alltid så vanligt (smittskydd och rädsla för "terrorism" bland annat).

Tillagning, jadu.. Där finns lika många varianter som människor tror jag :p Jag är köttfärsätare, äter typ bara köttfärssås och spagetti annars håller jag mig till fisk och kyckling (trots att jag vet hur hemsk den djurhållningen kan se ut..).
 
Sv: Kött

Jag säger att man helt klart bör välja ekologiskt kött, om man kan. :) Närproducerat kött kan du ofta hitta i mataffärn, antingen bland övrigt kött eller över disk.

Här kan du hitta gårdsbutiker när dig: http://www.lantmat.se/web/gardsbutik/
Testa annars att googla på t.ex. ekologiskt kött och din stad, då kan du också få upp gårdsbutiker. Jag hittade en "granne" (några km hemifrån) som producerar ekologiskt kött på detta vis nyligen, hade ingen aning om det! Men som sthu säger så får man ofta köpa stora lådor från sådana butiker. Dessa sålde i 25 kg's lådor tror jag.

Men jag har även varit på gårdsbutiker som säljer kött precis som i butik, enskilda köttbitar var för sig helt enkelt. Slår även ett stort slag för hjortkött, så fantastiskt gott. Det finns hjorthägn lite här och var runt om i Sverige, kontakta dem och ta reda på var/hur man köper deras produkter. Jag har ingen aning om hanteringen, men det jag sett är stora hägn i stora flockar, vilket hjortarna verkar nöjda med. Hur stall/lösdriftsituationen ser ut har jag ingen aning om.
Här kan du läsa mer om kött: http://www.kottguiden.se/ekologiskt_notkott.html
 
Sv: Kött

Hur du gör stek i ugnen på mitt sätt
Vad det gäller tillagningen så kan jag bara ge dig tipset att skaffa en kökstermometer (finns billiga på typ, Clas Ohlson och dylikt). Vilken innertemperatur köttet ska ha för att vara klart beror på vilket djur det kommer ifrån och vilken styckningsdetalj det handlar om. Är det en styckningsdetalj som jag inte lagat förr utgår jag oftast från Icas lista på innertemperaturer.

Icke att förglömma är faktumet att kött ofta blir godare om det får tid på sig. Lägre temperaturer och längre tid i ugnen brukar ofta vara en hit för att köttet ska bli mörare. Har du hög temperatur i ugnen får du tänka på att innertemperaturen på köttet kan stiga några grader även efter att du har plockat ut köttet ur ugnen.

Ytterligare en sak som gör köttet godare är att det får vila innan servering. Speciellt viktigt är detta om du har tillagat det på hög temperatur. Ofta kan ett kött se blodigt ut om du skär upp det precis när du tar ut det, men om det får ligga till sig (5-15 minuter i alla fall) så blir det mer rättvisande sedan.

Du skriver att du inte gillar kryddor, men glöm inte saltet! Salta och peppra köttet (gnugga in det), gärna en stund innan du ställer in det i ugnen. Finns det några kryddor som du tycker är goda? Det är enkelt att göra en egen "rub" av det man tycker är gott, och det lyfter ofta en köttbit som annars kan bli lite tråkig. Men salt och peppar skulle jag säga är grunden för att ta fram köttets egen smak.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 179
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 186
Senast: mackan
·
Småbarn Våra barn (4 och 2,5 år gamla) är oerhört kräsna gällande mat. I matväg äter de i princip bara makaroner, ris, potatis eller lax...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
7 117
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp