kolik igen!!

S

sante

Vår islandspojke som bara är 1.5 år fick för andra gången på en vecka kolik, han låg ner vägrade äta och uppförde sig lustigt precis som förra gången. Nu upptäckte vi det ganska så fort och kunde hälla i honom vatten samt olja. När han kände sig bättre fick han blötlagd betfor, och han åt bra av det. Vi visste vad som skulle göras för när han fick kolik första gången kom veterinären, och den summan var inte rolig då det var sent på kvällen, samma sak här, sent på kvällen och minus 6 grader, det var kallt!

men vi fixade det! Efter två slitsamma timmar stod han upp och kändes mycket bättre...men ..tänk om det händer igen!
Vad är det som händer med hästen och varför återkommer det?

Han får betfor,morötter, havre, sojamjöl samt mineraler. Det är uppdelat på två gånger, och såklart fri tillgång till hö.

Nu får han bara betfor och mineraler, men hans kompis som är lika gammal och får samma, har inte haft några problem alls med sin mage, någon som vet varför?

Hoppas på en fortsatt jul utan kolik.

God Jul!!
 
Det är inte helt ovanligt att unga hästar får förstoppning i tjocktarmen. Om jag inte minns fel kallas det för Recidirerande coloncoprostas, men hör mer med din veterinär.

Hästar som lätt får kolik kan bli bättre om de får extra fibrer. Linfrön fungerar jätte bra! Om du inte har lust att ordna med det eller om din häst inte vill äta linfrön så finns det att köpa som kapslar.
Paraffinolja är bra att ge hästar med trög mage, det smörjer hela tarmen och gör att innehållet kommer ut lättare.

Ta ett träckprov på hästarna i stallet och skicka till SVA på analys. Koliken kan ju vara relaterad till parasiter.
Stora blodmasken kan orsaka stora skador i kärlen som försörjer tarmen med blod. Det minskade blodflödet kan orsaka kolik och tarminfarkter.

Lycka till med din lilla häst!
 
Träckprov kan även skickas till VidiLab, billigare och MYCKET bättre service.
 
Vi har för inte så länge sedan skickat träckprov, inga problem...men jag ska kanske kolla det igen.

Tack för svar!
 
Vanliga orsaker till återkommande kolikanfall är parasitangrepp (ffa lilla blodmasken som orsakar störningar i grovtarmsmotiliteten, men även t ex bandmasken som kan bidra till förstoppning), sandkolik (brukar varvas med diarré, orsaken är att hästen får i sig mycket sand eller jord när den går och nafsar i en sandig eller jordig hage, sanden/jorden ansamlas i blindtarmen och orsakar förstoppning/diarré) och magsår. Även dålig hygienisk kvalitet på foder eller vatten kan ge upphov till återkommande feljäsningar och tillhörande gaskoliker, liksom även fruset gräs. Problem med fruset vatten i hagen elelr stallet kan leda till att hästen får i sig för lite vatten under dygnet, detta kan också leda till förstoppning.
En annan tänkbar orsak är tandfel, t ex skarpbett.

Om din häst får ett nytt anfall tycker jag att ni ska låta göra en grundligare undersökning för att utesluta t ex tandproblem och parasiter. Kolla redan nu fodrets hygieniska kvalitet, vattentillgång under dygnet osv. Står hästen i stall under natten eller går han på lösdrift? Om stall så kan det vara bra att ge hö ute i hagen på morgonen så att det första hästen sätter i sig inte är fruset gräs.
 
varför inte prova att ge korn eller ta bort kraftfodret helt och ge ett BRA hö. en unghäst som inte gör något klarar sig med hö..det är när hästen börjar träna eller man har ett däligt hö man måste ge kraftfoder för att foderstaten ska bli rätt.
bra hö .mineraler,vitaminer .kalk är det viktigaste till en unghäst. :bow:
läs på "foder" läste själv att bakjäst var bra mot kolik.Har själv ingen erfarenhet av bakjäst ,men däremot har jag tagit bort kraftfodret med bra resultat=ingen kolik
 
det är ju så här endel hästar brukar reagera om dom har magsår som nu är väldigt vanligt på unga häatar! Kan vara ett alternativ!?
 
Min häst har misstänkt magsår. Hon fick 2 kolikanfall ganska tätt, och vid anfallen så flemmade hon mycket. Det är ett väldigt vanligt tecken på magsår tydligen. Magsår är vanligt bland hästar, 70-80% av travhästar/galoppörer (som tävlas) har det,i olika grad. Också sjukdomar/operationer är en bidragande del till magsår, eller om hästen gått på starka mediciner.

Jag ska nu ge Pronutrin i en månad till min häst, och om hon efter det får ett nytt kolikanfall så ska vi göra en gastroskopi på henne.
 
Min sköthäst fick kolik idag :crazy:
Vi hittade han liggandes i hagen (tack och lov hade vi stalljour) han fick komma ut och röra på sig, sen gå in i boxen, och så masserade A hans mage när han låg ner. Sen ville han ut och röra sig igen, och började smått fisa och äta lite.

Nu har han bajsat tack och lov (fast faran behöver ju inte vara över för det)
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 682
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett sto som sedan i julas haft kolik ungefär en gång i månaden. Jag har haft veterinär ute två gånger för behandling och två...
2
Svar
21
· Visningar
1 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 483
Senast: Meglio
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp