Kombinationsbett - "svårridet"?

kopparberg

Trådstartare
Kombinationsbett - \"svårridet\"?

Min tränare tycker jag ska prova att rida på ett sådant där kombinationsbett (bett + hack) på min häst. Hon tror det kommer passa honom.

Men är det inte ett mkt avancerat bett?! Hur skicklig måste man vara för att kunna ha ett sådant utan "risk" för hästen?

Jag anser mig själv som en halvtaskig medelmåtta, dessutom har jag ringa erfarenhet av olika bett!
Tränar och tävlar upp till 1,20 nivå i hoppning.

Visst, jag har provat lite olika bett på min häst när jag hoppar, då bettet jag "började" med, ett 3-delat inte funkade i hoppning.

Men jag är lite nervös för detta kombinationsbett! :crazy:
Ngn som har vana av att rida med ett sådant? Och hur svårt är det?
 
Re: Kombinationsbett - \"svårridet\"?

Jag testade det några gånger på min häst, det var inte speciellt svårt att rida på. Jag tycker helt klart att du ska prova ett sånt bett om du vill, du behöver inte vara rädd.
 
Re: Kombinationsbett - \"svårridet\"?

Det är inte så komplicerat att rida på som det ser ut. Det ser ju ut som om det är jättemycket skrot på och i hästen...

Egentligen är det ju inte särskilt skarpt utan bara en kombination av två olika "normala" bett.

En kompis åkte utomlands och lämnade sin tävlingshäst hos mig så jag kunde hålla den igång. Det var ett rätt klurigt sto och hon reds på kombinationsbett. Det var inte svårt på något sätt.

De är ju dock ganska dyra så kolla om du kan låna någons och provrida på nån vecka eller två. Rid runt och ta det lugnt och bara se hur det känns. Se hur förhållningar och sånt går igenom.

Ibland tror jag vi är för rädda för att prova olika bett. Hästarna är ju lika mycket individer som vi så varför förutsätta att tränsbett passar alla!?

Testa och rapportera! :)

/C
 
Re: Kombinationsbett - \"svårridet\"?

Jag håller med om att man inte ska vara rädd att prova nya bett. Men det är bara det att jag känner mig så okunnig just angående bett! :o

Jag får låna ett av tränaren och prova! :)
Hon är verkligen juste! När hon föreslog ett Mylerbett (det jag har nu) till mig, så fick jag med hennes hem och ha i flera veckor!
För som hon sa "det är ju så dyrt, så du måste ju prova om det fungerar innan du köper ett".

Ska prova det på söndag! Få se hur det funkar på min pålle!
 
Re: Kombinationsbett - \"svårridet\"?

Nej det är inte alls speciellt svårridet och inte speciellt skarpt heller för den delen men det kommer du att märka själv när du rider på det.
 
Re: Kombinationsbett - \"svårridet\"?

Jag prövade det på min häst, det funkade inte på¨honom. Han la sig ordentligt i handen och det ville jag inte vara med om. Men att rida på det var inte särskilt svårt. Så nu är mitt kombinationsbett till salu... :p
 
Re: Kombinationsbett - \"svårridet\"?

Få se om min funkar på det, och du har rätt storlek, då kanske du kan sälja det till mig! :)
 
Re: Kombinationsbett - \"svårridet\"?

Jag köpte Globus kombibett (275:-) men fick inte det att sitta bra på min pålle.
Jag tyckte inte att hacken tog alls.
Någon som provat detta bett? Har ni fått det att fungera?
Ni som har fungerande kombibett, villket märke?
// Linda
 
Re: Kombinationsbett - \"svårridet\"?

Jag provade ett sånt på min häst ett tag (fick låna) eftersom hon inte funkade på ett vanligt bett. För mig så tog hacken först, det ät möjligt att det går att få det tvärtom men jag tror inte det. Min häst funkade inte på ett sånt bett visade det sig så nu rider jag vanligen bettlöst på en sidepull men det är ju en annan historia.
 
Re: Kombinationsbett - \"svårridet\"?

jao, det är 13.5cm, du kan jue pm:a om du nu skulle vilja ha det...=)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 098
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 110
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp