Komjölk till föl

jemeni

Trådstartare
Sitter och tittar på animal planet, djurpolisen.

De får in ett sto med bristningar beräknar att hon ska föla om en månad samma natt fölar stoet. (väldigt undernärd)
Fölet är ca 1månad förtidigt fött ser förhållande vis pigg ut men lyckas inte dia av stoet.
Då ger de det först varmat vatten ur nappflaska ser ger de fölet skummad komjölk.

Jag ser ut såhär :eek::eek::eek:
Borde inte "djurpoliserna" veta bättre eller ta kontakt med vet idessa lägen?

Borde det inte vara bättre att mjölka ur stoet om där finns någon mjölk.
Fungerar det med komjölk så kan detta rädda många föl måste vara lättare att få tag på komjölk från en bonde än stomjölk eller ersättning.
(i mina ögon bör man ej ge komjölk)

Just nu är stoet enormt dåligt och fölis ligger helt klart med kolik.
Får se hur det slutar...
 
Sv: Komjölk till föl

är du säker på att de gav komjölk?? kan ju bara vara ett översättningsfel i textningen..... Någon nisse som tror att det är samma....
 
Sv: Komjölk till föl

Det kanske inte fanns ngn mjölk i stoet.

Vi har gett ett föl råmjölk från ko i över ett dygn på veterinärens inrådan (mkt erfaren sådan) innan stoet började släppa till och producera egen mjölk. Inga problem alls.
 
Sv: Komjölk till föl

Jag har också läst (Hästavel av Rossdale) att man kan ge bla komjölk som ersättning vid krisläge men det bästa är förstås stomjölk. Råmjölken tror jag dock att de måste få först från sin mamma för att det ska fungera.
 
Sv: Komjölk till föl

Vi fick inte ut en droppe från stoet. Självklart är stomjölk bättre än komjölk men råmjölken från ko fungerade ju också. Har inte läst det här, har upplevt det själv.
 
Sv: Komjölk till föl

OK! Ja, jag läste att en ko kan vara adoptivmamma till föl som förlorat den biologiska mamman. Även getmjölk tror jag det stod kunde vara bra att ge vid kris.;)
 

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
2 963
Senast: cello
·
Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: Masse
·
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 504
Senast: Mistimed
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp