Bukefalos 28 år!

Möglig halm

Laban

Trådstartare
Jag är orolig över min hästs luftvägar.
Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm.
Hur farligt är det att använda delar av balar där hälften ser ut som på bilderna?
Min häst står inte på halm men övriga i stallet använder den, är orolig att det ändå påverkar min häst.
Räcker det verkligen att bara ta bort det synligt dåliga och använda resten?
IMG_1777.jpeg
 
Så känner jag med men stallägaren menar att det räcker med att ta bort det som är ”synligt” dåligt och sen använda resten av balen (storbal) 😔
 
Det här med stallägare och dålig hygien på hö och halm är en av de största anledningarna till att jag inte vill ha häst igen förens jag har eget stall. Det finns SÅ mycket okunskap.

Jag har väldigt känslig näsa. Jag kan känna direkt när en hösilagebal öppnas om den luktar dåligt. Varenda stallägare säger "nä den luktar normalt". Två dagar senare är det värme i hela balen och alla hästar är lösa i magen. Eller stallägare som bara "Höet är bara dammigt men ABSOLUT INTE mögligt". Hö dammar inte. Är det damm så är det mögelsporer, men att försöka tala om det är helt omöjligt.


Jag hade absolut inte under några omständigheter använt balar där delar av balarna ser ut som på din bild. Men vill du vara helt säker på din sak så lägg upp ett inlägg i gruppen "svamp-klapp" på facebook och fråga där. De är experter på svamp, vilket mögel är. De kan svara säkert på just frågan om man kan använda resten av balen. Och hur pass detta sprider sig till miljön och eventuellt kan påverka din häst.
 
Livsfarligt, med så mycket synligt mögel är det en hälsofara för alla att hantera och andas in. Hela balen ska slänga OMG.
Min häst hade inte överlevt i det stallet med den halmen.
 
Så känner jag med men stallägaren menar att det räcker med att ta bort det som är ”synligt” dåligt och sen använda resten av balen (storbal) 😔
Jag hade slängt allt vid tecken på mögel. Stor chans att svampsporer redan finns i luften, och varför inte då resten av halmen. Sporer sprids utmärkt. Vad för mögelsvamp kan man inte svara på genom bild eller lukt, utan då måste man ta provtagning för att vara säker. Risken med mögel är om det bildas mögelgifter, mykotoxiner. Sporerna kan ge luftvägsproblem men mykotoxiner är giftigt. Personligen hade jag inte chansat.

Edit: och speciellt eftersom att du skriver att halva balen är förstörd låter det som att "konserveringen" misslyckats och att det inte är ytligt.
 
Jag är orolig över min hästs luftvägar.
Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm.
Hur farligt är det att använda delar av balar där hälften ser ut som på bilderna?
Min häst står inte på halm men övriga i stallet använder den, är orolig att det ändå påverkar min häst.
Räcker det verkligen att bara ta bort det synligt dåliga och använda resten?Visa bifogad fil 144471
Dålig halm påverkar tyvärr alla hästarna i stallet. Ingen bör använda det där. Hur många hästar hostar eller är snoriga?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 757
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp