komma ner i sadeln

Tender

Trådstartare
har problemet att jag kan inte ha tyngden i stigbyglarna utan att lätta i rumpan, jag kan sitta med mkt tyngd i rumpan och sitta stadigt (tack vare all barbackaridning) men då sitter jag -för- tungt att jag hindrar hästen att jobba med ryggen...

någon som har tips på träningstips? när jag i korta stunder får till det jobbar hon riktigt underbart, tills jag tappar allt och får börja om igen...
 
Sv: komma ner i sadeln

Lägg vikten på låren ist för i stigbyglarna! På så vis flyttas vikten ner över revbensbågen istället för att bara ligga på ryggmuskeln.
 
Sv: komma ner i sadeln

Se till att du inte sitter för mycket på rumpan. Det kan vara sadeln som hindrar dig från en korrekt sits också, vad har du för nån?
Öva på trepunktsitsen sittben, sittben, blygdben.
 
Sv: komma ner i sadeln

Bara du inte trycker ner dig o jobbar emot hästen.
Dutta en takt som du vill ha- med rumpan, så kommer hela hästen att följa med dig- ryggen inkluderad.
 
Sv: komma ner i sadeln

Se till att du inte sitter för mycket på rumpan. Det kan vara sadeln som hindrar dig från en korrekt sits också, vad har du för nån?
Öva på trepunktsitsen sittben, sittben, blygdben.

sitta på 3kanten gör jag, jag har problem i alla sadlar, hopp, dressyr som western...
 
Sv: komma ner i sadeln

Lägg vikten på låren ist för i stigbyglarna! På så vis flyttas vikten ner över revbensbågen istället för att bara ligga på ryggmuskeln.

jag upplever det då som att jag kniper för mkt och blir spänd :/ ska känna efter lite extra idag, men det är på innanlåren jag brukar få ridvärk (förutom sittbenen som gör ont konstant när jag sitter)
 
Sv: komma ner i sadeln

sitta på 3kanten gör jag, jag har problem i alla sadlar, hopp, dressyr som western...

Eftersom du la tråden här antar jag att du inte rider TR-dressyr. Inte endast iaf? Har du testat en skolsadel?
 
Sv: komma ner i sadeln

KL
Jag fick direkt tanken att du kanske spänner innerlåren och behåller en för stilla hållning i stället för att gunga med i sidled då hästens rygg gör det.
Det är ju svårt att lossa i höfterna och ländryggen så sitsen blir så avslappnat följsam att man kan åka med utan att skakas om av hästens ryggrörelser.
Det är min strävan att först kunna följa och sedan då hästen vågar röra loss ryggen utan att bli "nedsutten" av okänslig rumpa, börja inverka med mer belastande sits och betona takten och drivet.

Ena hästen här är så pyttig i sitt steg och stadigt kort i sin rygg att det räcker med minimala rörelser i bäckenet för att följa med, medans långa rörliga hästen kräver en hel del lösgjordhet från ryttaren för att inte hindra och ge fel signaler.:bump:

Men en dålig sadel hjälper ju inte till direkt! En förutsättning för att kunna slappna av och bara spänna de muskler som behövs för följsamheten är ju att sadeln placerar en i balans.
 
Sv: komma ner i sadeln

har problemet att jag kan inte ha tyngden i stigbyglarna utan att lätta i rumpan, jag kan sitta med mkt tyngd i rumpan och sitta stadigt (tack vare all barbackaridning) men då sitter jag -för- tungt att jag hindrar hästen att jobba med ryggen...

någon som har tips på träningstips? när jag i korta stunder får till det jobbar hon riktigt underbart, tills jag tappar allt och får börja om igen...

Spända lår höjer hälarna och lyfter rumpan från sitsen. Tung rumpsits är ej önskvärt men ett resultat av en felaktig bäckenvinkling samt för korta ben.

Övning:

Spänn insidan av låren kraftigt i 5 steg (Skritt) slappna av i 5 steg, spänn i 5 steg, slappna av i 5 steg, håll på så tills du känner att hälarna åker ner av sig sjäv (Inte för att du placerar hälarna där de ska vara av automatik)

Detta gör att rumpan din åker ner på plats. (På rätt plats)

Vad det gäller bäckenvinklingen utöver det, för att bibehålla balansen samt ha _möjlighet_ att slappna av i låren så att rumpan kan stanna i sadeln (Utan att det blir för tungt) är det ett måste att ha balansen i bäckenskålen.
-ej ovanför, ej undertill, men mitt i bäckenet.

Tung rumpsits är oftast balansen under bäckenskålen.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 285
Senast: Whoever
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 878
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp