Konstig galoppfattning

tott

Trådstartare
Min häst har börjat göra en konstig manöver då han skall lyfta galopp i vänster varv vid longering. Det ser ut som om han inte riktigt "får till det" och "hänger" med inner framben innan fattningen. Hänget ser ut som typ ett passagesteg.
Han rör sig väldigt fint i trav (och skritt) och man ser absolut ingen orenhet. Då han väl lyft galopp så är även galoppen normal vad jag kan se.
Vid ridning är allt normalt och hästen är pigg och glad.

Någon som har någon idé var felet kan sitta??? :confused: :confused:
Det ser märkligt men inte "farligt" ut. :confused:
 
Rörelsestörningar av typen som du beskriver beror ofta på att hästen är stel/stum i vissa muskelgrupper. Vilka är svårt att säga utan att titta på hästen.
Om problemet kommit plötsligt, låt hästen vila mågra dagar och se om det "självläker". Om inte, och om inte hästen blir sämre, halt eller något sådant, ta kontakt med massör.
 
Tack för ditt svar.
Jag tycker också det verkar vara någonting i någon muskel och innan jag märkte det så red jag ganska hårt med mycket samlande och öppnor och slutor.
Jag tar det lugnt några dagar och ser hur det artar sig.
Speciellt orolig är jag inte men det är ändå irriterande att märka att någonting inte är prima men man vet inte vad och var.
 
de kan ju vara så enkelt han vurpat i hagen lr nåt...ibland ströäcker man ju själv til muskler utan de gör ont hela tiden
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 192
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 017
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp