Bukefalos 28 år!

Konstig galopphälta, vad kan det vara?

maria_b

Trådstartare
Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare.

Köpte min häst i februari förra året. Hon gick igenom klinikbesiktningen och vi tog hem henne. Jag märkte att hon kändes stummare och studsigare i höger galopp och slog gärna om till korsgalopp i höger varv. Samtidigt så bet hon sig ett par ggr i munnen så det började blöda. Åkte till tandläkare med henne där han åtgärdade en tand som satt lös mm. Korsgaloppen upphörde och hon bet sig inte mer.

Hon kändes fortfarande studsig bak i höger galopp. Jag tog ut en kiropraktor som knäckte henne lite i ländryggen mm. Jag kände inte någon skillnad efter detta besök. Hon har hela tiden skött sig bra i ridningen för övrigt, jobbat på utan protester i dressyren och aldrig stannat eller bråkat i hoppningen. Däremot väldigt oliksidig i munnen. Mina tränare trodde bara att hon var olika stark i sidorna och det kändes rimligt eftersom hon var så positiv i träning och tävling.

Men nu i vinter så kände jag att även om hon blev finare och finare i ridningen så var inte oliksidigheten bättre och högergaloppen var fortfarande studsig. Tog ut en equiterapeut som sammarbetar med klinik annars. Hon tyckte hon kändes öm i höger sida av ryggmuskulaturen (något jag också kännt av) samt att hon knäckte loss henne lite i korset. Hon tyckte att vi skulle åka till klinik och göra en rutinkoll för säkerhets skull utefter hur jag beskrev våra "problem" i ridningen.

Jag åker till klinik. Och upptäcker att min häst inte kan galoppera alls på liten volt i höger varv. Hon byter till korsgalopp hela tiden bak där, medan hon galopperar normalt i vänster. Syns inget i trav. Heller ingen reaktion alls på böjprov. Anledningen tillatt jag inte märkt av att problemet varit så stort att hon ej kan galoppera på volt är att när jag rider henne så hjälper jag henne antagligen att balansera sig själv, likaså om hon är inspänd.
Veterinären tycker jag ska hem och pröva att rida på Metacam för att se om jag märker nån skillnad (om det är svaghet bara, eller smärta). Skulle komma tillbaka efter en vecka. Dessutomså raspade hon tänderna. Jag tycker hon känns lite bättre i munnen men inte i galoppen.

På återbesöket ser hon likadan ut, korsgalopp bak i högervarv. Men nu så har hon även blivit rejält framhalt vilket lär vara att hon avlastat från bak. Vi prövar att bedöva höger bakknä och nu så försvinner galopphältan helt, hon kan galoppera normalt! Vi behandlar bakknä, samt även framhältan som blivit.

På återbesöket så ser hon mkt bätte ut. Bara liten reaktion på ena fram nu, och hon kan nu galoppera i höger galopp utan att byta i kors. Däremot lite studsigt fortfarande. Veterinären behandlar bakknä igen och ena framknäet, sen så ger hon även spruta i muskulaturen i korset eftersom hon fortfarande är ömdär i högersidan.

På nästa återbesök så är det inget alls på fram, helt ok. Bak har hon ju aldrig visat hälta på på böjprov vilket hon inte gjode nu heller. Däremot så är hon lite värre igen i höger galopp. Får ytterligare spruta i höger bak samt i ryggmuskulaturen. Veterinären ger mig ett långsamt igångsättningsschema på en månad med mest skritt och sedan lite trav, samt att jag ska titta hur hon rör sig på lina i galopp då och då. Ska alltså komma tillbaka efter en månad.

Men en vecka efter behandling när jag kollar på henne i galopp så ser högergaloppen lika illa ut som från första början. Detta var i helgen. Även ryggen känns öm i musklerna. Jag har inte påbörjat igångsättningen alls utan ringde kliniken direkt och har nu bett om röntgentid så ska dit på fredag. Hästen är exportröntgad och spattröntgad ua för 1,5 år sedan. Dock inte bakknän och rygg.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av vad det kan vara? Om det skulle vara inflamation i bakknäet, borde inte hon svara på behandlingen bättre då? Har ju inte ens hunnit sätta igång henne emellan. Jag hoppas på ett sätt att det visar något på röntgen, OM det går att åtgärda. Tex, lös benbit. Men stämmer symtomen in på att det skulle kunna vara det? Veterinären tror att hon haft "skadan" länge eftersom högergaloppen varit studsig hela tiden samt att tandläkaren såg i munnen att hon var mer sliten i högesidan.Dessutom eftersom hon ej markerade något på böjprov bak alls så kan hon mycket väl gått igenom besiktningen ua.

Någon som vill bolla tankar med mig? Jag känner mig lite nervös inför röntgen, brukar inte ha turen på min sida när det gäller att röntga hästar...
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

Låter inte som det är någon rolig karusell du hamnat i.. Men varför röntgade dom inte bak knät med en gång när dom behandla henne? Tycker det borde kunna vara spatt i knät.. Om jag inte misstar mig helt så skulle dom kunna få ett liknande beteende. En tanke är också om det sitter något uppe i korset..? Där reagerar dom sällan vid böjprov och belastar ju benen på ett annat vis än en frisk och om hon dessutom uppvisar spända muskler där uppe.

Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

Kändes inte som det fanns anledning att röntga först eftersom vi inte trodde det var nått speciellt allvarligt och att hon svarade på första behandlingen.

Kan de ha spatt i knät? Har nyligen själv haft en spatthäst men trodde endast att spatt satt i glidlederna i hasen?

Korset är en teori vi kommer undersöka vidare om vi inte hittar mer i benen. Har ju haft ute både equiterapeut och kiropraktor men kliniken jag är på sammarbetar med en mkt känd osteopat (stavning?) och det är en idé att gå vidare emd det i såfall.

Fler synpunkter? Mvh Maria
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

Hästen är exportröntgad och spattröntgad ua för 1,5 år sedan. Dock inte bakknän och rygg.

...

Det man kallar exportröntgen innefattar även bakknän.

Har i jobbet och privat deltagit vid över 50 exportröntgen på 6-7 olika kliniker och bakknän har alltid varit med.

Har du SETT intyget från exprtg?

Eller bara fått det berättat för dig av säljaren? Kanskr döljer säljaren ngt för dig isf?
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

Jag tycker att det låter som en typisk skada/inflammation i knäleden tillsammans med en alltigenom tapper häst. Jag tycker att knäleden bör röntgas för att man ska kunna uttala sig om prognosen. Finns där skelettförändringar så minskar det chanserna till tillfrisknande.

Det är inte alltid så att en ledinflammation swarar bra på behandling. Är det en kronisk historia så kan det kräwas flera behandlingar, sjukgymnastik och ffa lång wila innan den läker ut. Detsamma gäller muskulaturen i t e kors och länd som ofta blir inflammerad sekundärt till hälta från knäled.

Just knäledsinflammationer ger sig inte alltid till känna på wanligt böjprow.
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

Kan det möjligtvis ha varit friröntgen då? Jag har nämligen för mig att säljaren sa att röntgen som gjordes inte innefattade bakknäna. Är ju inte helt säker. Vi röntgade henne inte själva vid köpet då hon var röntgad ett halvår tidigare. De som hade henne innan ägde henne nämligen bara lite mer än ett halvår och sålde henne pga dotterns utomlandsflytt. Jag har mkt bra och regelbunden kontakt med familjen som även har varit och hälsat på så jag tror absolut inte att de ljuger. Jag har även sett röntgenintyget ifrån kliniken där hon röntgades och det var helt utan anmärkning. Skulle något fynd hittas på fredag så tror jag inte heller att det är nått problem att få tillgång till säljarens röntgenplåtar så de kommer jag nog be att få se då.
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

Jag tycker att det låter som en typisk skada/inflammation i knäleden tillsammans med en alltigenom tapper häst. Jag tycker att knäleden bör röntgas för att man ska kunna uttala sig om prognosen. Finns där skelettförändringar så minskar det chanserna till tillfrisknande.

Det är inte alltid så att en ledinflammation swarar bra på behandling. Är det en kronisk historia så kan det kräwas flera behandlingar, sjukgymnastik och ffa lång wila innan den läker ut. Detsamma gäller muskulaturen i t e kors och länd som ofta blir inflammerad sekundärt till hälta från knäled.

Just knäledsinflammationer ger sig inte alltid till känna på wanligt böjprow.

Det låter lite som att det är det här som min veterinär varit inne på. Tycker mig ha hört en viss oro av henne redan från början, även om hon inte sagt det rakt ut. Han har liksom understrukigt att hon aldrig vill kalla en häst friskförklarad förrän hon har sett att den sedan hållt ett tag i ordentlig träning.

Det låter ju rätt logiskt om det inte syns på böjprov, att det kan vara det:( Det känns ju som att det kan bli svårare att få ordning på det än tex en lös benbit.

Vet du om det finns nå¨gon möjlighet att operera röntgenförändringar pga knäledsinflamation? Gå in och rensa upp på något sätt? Spatthästar går ju i vissa fall att operera och det är ju en kronisk inflamation.

Mvh Maria
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

Uppdaterar lite.

Var på kliniken och röntgade och inga fynd hittades! Kändes skönt att det inte blivit några pålagringar då veterinären sade att prognosen är mycket dålig även vid operation, om det gått så långt att pålagringar finns. Hittade inga lösa benbitar eller något annat heller.

Veterinären är inne på nu att göra en titthålsoperation, gå in och titta i knäet om man kan hitta vad som är fel. Finns så mycket som inte syns på röntgen, tex, korsmand, minisken, osteocondros mm. hon ska ringa föräkringsbolagets veterinär och rådgöra med honom, det är ju de som bestämmer om vi ska göra det nu eller fortsätta behandla först.

Ska tillbaka till kliniken på torsdag för att med bedövning lokalisera exakt var smärtan sitter eftersom det finns flera leder i knäet. Då får jag också veta om vi ska gå vidare med operation eller inte!

Mvh Maria
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

Oj då jag hoppas verkligen att ni hittar felet nu, och att det visar att det är ett pyttefel som snabbt läker med rätt behandling. Håller tummarna för dig och lycka till!
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

hej.
har ni kollat si-leden??
låter precis som de klassiska symtomen för det.
en kompis häst som vetville dömma ut efter ett antal avturer precis som dina visade sig ha si-leds problem och är nu helt frisk och återtälld efter behandling.
tyvär är det inte alla ET som kan detta. vilken klinik har du varit på?
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

Grejen är den att skulle det vara SI-leden så borde ju inte hältan försvinna när man bedövar knäet? De kiropraktorer o ET jag haft ute vet jag ju inte riktigt vilken kunskap de har om SI-leden. ET som kom arbetar också på Mälarkliniken.

Jag har varit på Hästkliniken i Norrköping men kommer att åka till Mälarkliniken eller Solvalla om vi ska kolla med titthål.

Mvh MAria
 
Sv: Konstig galopphälta, vad kan det vara?

nej det borde det väll inte.
jag vet att han är jätte duktig men HL är också duktig och har hjälpt mig med saker som mälar inte kunnat.
men hoppas allt går bra
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
180
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp