Konstig hälta

Det är egentligen inte tiden jag bryr mig om. Speciellt inte nu om hon ska ut på betet igen. En månad går fort och jag har ingen annan häst som ska komma så det är ju inga bekymmer. Men ska jag låta henne gå i fållan som hon egentligen behöver så spelar tiden stor roll pga allt jobb som är.

Det jag är mest arg över är hennes kommentar som inte finns nån grund till. Hon tar mitt beslut om att jag inte vill stå för ännu ett klinikbesök och betala för det mot att jag inte bryr mig om hästen. Va fasen gör hon då då?? Hon ville ju inte ens att hästen skulle få vård från början..

Jag ska sätta mig ner och skriva till henne och förklara vad jag gjort för Perla och henne. Men det ska jag göra när jag lugnat ner mig så jag inte skriver på nått dumt sätt.

Sen vill jag ha pengarna för medicinen som hon skulle betala för. Även fast jag skulle stå för dom 20 procenten som medicinen kostar för henne, som jag sa för länge sen, så har hon fortfarande inte betalat för allt.

Ja det är en enormt stor röra :(

Jag känner nästan som att jag faan får bita ihop och ha kvar Perla så att hon blir bra. Skita i att prata med ägaren och stå för transport och bensin till klinikbesöken. Låta henne gå i hagen hos mig istället där hon dessutom blir omhändertagen varje dag och får på/av lindorna varje dag.

Helst av allt vill jag bara köpa loss henne, betala för alla veterinärbesök och ta reservationen i försäkringen. Hålla alla tummar och tår för att hon ska bli så pass bra att vi kan ta lite turer i skogen. Men verkligheten ser inte ut så :(
 
Ta hästen till återbesöket. Ge det en månad fr.o.m. Dagen du sa upp. Sätt pengarna som du inte får igen på "lärokontot".

Sen har du inga som helst affärer mer med ägaren.

Bete däremot.. Knivig fråga. Men det låter som hästen kommer gå ut på bete så fort den kommer hem ändå :/

Men där skulle jag försöka få svar från äg om hon verkligen vill kasta bort konv med att släppa den på bete? Samt kolla med vet på ÅB och om vet tycker det är en dum ide kolla med äg igen om hon vill ha hästen på bete.
 
Bara strunta i vad hon säger, försök strukturera upp det istället.
Ingen idé att räkna upp vad du gjort, hur mycket du bryr dig osv. Det gör röran bara större, nu är det hårda fakta som gäller.

- Be om en direkt instruktion från henne där hon säger att hästen ska ställas i beteshage(Detta i strid med rek. från veterinär.) tillsammans med andra hästar fram tills att hästen återlämnas, dvs inom max en månad, därefter debiteras betes/stallhyra med x kr per dag.
Och sedan gör du så, det är upp till ägaren vad hon vill göra med sin häst.
Om hon vill att hästen EJ ska gå på bete tillkommer kostnader för hö och arbete från din sida.

- Informera om att enligt kontraktet ska du EJ stå för veterinärvård, och där ingår även transport till veterinären. Om ägaren vill att du ska sköta transporten får hon ersätta dina kostnader, annars får hon köra hästen själv.
Ta kopior på dina utlägg och maila dem.

Angående ridbarhet/tävlingsbarhet så är det inget argument, i kontraktet står att hästen FÅR användas till det, inte att det garanteras att den funkar för det.
 
Helt ärligt, vilken soppa..

Jag tror det bästa är att se till så hästen blir hämtad och sen strunta i några hundralappar hit eller dit, det är inte värt att krångla och riva upp himmel och jord får småsummor.

Edit. Egentligen är ett par tusen inte lite pengar, men i hästsammanhang är det det.
 
Och jag säger det igen.

Gör en specifikation över vad du vill ha betalt för. Skicka den till ägaren.

Meddela henne att eftersom kontraktsförutsättningarna är undanröjda gäller inte uppsägningstiden. Hon är därmed betalningsansvarig för hästens vård fr o m datum för kontraktets uppsägning. Meddela henne dygnskostnad för att du tar hand om hästen. Sätt upp denna på specifikationen.

Maila en specifikation nu, med kostnader så här långt. Uppdatera när hon hämtat hästen. Meddela kontonr. Vill hon inte betala, överväg om du orkar gå vidare.

Men sluta pladdra med henne, ingen bryr sig om ifall du har sjukgymnaster, dåligt med ork och allt annat runtomkring. Håll dig till fakta.
 
@Perla jag tycker hela situationen känns mer och mer snurrig. Framför allt förstår jag inte varför hästägaren tycker det är ett problem att du har ngn annan som också rider hästen, men samtidigt tycker det är helt ok att skippa vidare behandling på hästen och gå emot veterinärråd för skadan genom att tycka att den kan släppas ut i hage, samtidigt som man anser att hästen skulle vara värd 45 papp vid försäljning. osv osv osv.
Om jag läst din redogörelse korrekt så antyder ägaren också att det skulle vara ditt fel att hästen är trasig? Att du "ridit henne så hårt" osv? Det blir ju bara ytterligare en variabel i röran, när skadan tydligen är jättegammal och ingen vet besiktade den innan FV avtalet ingicks.... där har ju bägge parter missat gravt, men nog ffa du tyvärr, som nu står med ngn annans skadade häst, och det antyds att det är du som haft sönder den?

Jag håller dock med de som varit inne på att oavsett att du nu tagit ditt beslut osv, så sköt det snyggt och ge hästägaren en månad att ordna det hela med hästen osv. Det tycker jag är att sköta sig proffsigt och snyggt, istället för att dras in i ett kuddkastarkrig "han sa, hon sa, du sa" osv om trivialiteter som egentligen inte har med saken att göra (att du helt plötsligt nu efter beslut vill bli av med hästen på stört tex). I övrigt tycker jag inte du ska betala en enda spänn mer på att undersöka och betala veterinärräkningar på hästen osv (såg din andra tråd om UL). Du lär ju knappast få köpa hästen i framtiden tippar jag, när du och ägaren nu kommit så pass på kant med varandra. Och ffa: inga mer sms om "han sa, den sa" osv , det leder absolut ingenstans i sammanhanget annat än att göra hela relationen etter värre.....
 
Senast ändrad:
@Perla jag tycker hela situationen känns mer och mer snurrig. Framför allt förstår jag inte varför hästägaren tycker det är ett problem att du har ngn annan som också rider hästen, men samtidigt tycker det är helt ok att skippa vidare behandling på hästen och gå emot veterinärråd för skadan genom att tycka att den kan släppas ut i hage, samtidigt som man anser att hästen skulle vara värd 45 papp vid försäljning. osv osv osv.
Om jag läst din redogörelse korrekt så antyder ägaren också att det skulle vara ditt fel att hästen är trasig? Att du "ridit henne så hårt" osv? Det blir ju bara ytterligare en variabel i röran, när skadan tydligen är jättegammal och ingen vet besiktade den innan FV avtalet ingicks.... där har ju bägge parter missat gravt, men nog ffa du tyvärr, som nu står med ngn annans skadade häst, och det antyds att det är du som haft sönder den?

Jag håller dock med de som varit inne på att oavsett att du nu tagit ditt beslut osv, så sköt det snyggt och ge hästägaren en månad att ordna det hela med hästen osv. Det tycker jag är att sköta sig proffsigt och snyggt, istället för att dras in i ett kuddkastarkrig "han sa, hon sa, du sa" osv om trivialiteter som egentligen inte har med saken att göra (att du helt plötsligt nu efter beslut vill bli av med hästen på stört tex). I övrigt tycker jag inte du ska betala en enda spänn mer på att undersöka och betala veterinärräkningar på hästen osv (såg din andra tråd om UL). Du lär ju knappast få köpa hästen i framtiden tippar jag, när du och ägaren nu kommit så pass på kant med varandra. Och ffa: inga mer sms om "han sa, den sa" osv , det leder absolut ingenstans i sammanhanget annat än att göra hela relationen etter värre.....
Du har uppfattat det som jag uppfattade det.
Hennes prioriteringar är lite väl :banghead:...
Men det roligaste av allt är att veterinären säger att hon haft skadan minst sen januari i år. Jag tog över henne i februari..

Jag skrev till ägaren nu (även fast ni rådat mig från att göra det) där jag först skrev att hon är mitt allt och undrade vart hon fick det ifrån att jag inte bryr mig. Skrev sedan att jag har ett sista alternativ och det är att ägaren står för nästa återbesök (på tisdag) och vi sedan drar ett streck över allt som jag stått för som egentligen ägaren skulle stå för samt att jag står för resan till kliniken på tisdag. Skrev att jag kan ge 1000 kr i handen nu så köper jag hästen i befintligt skick. Bad henne tänka över det och återkomma.

Jag VET att det är mitt livs dummaste affär, men jag står inte ut med tanken att stackars Perla ska få lida för det :(. Vill ju dessutom ha henne sen, och lämnar jag över henne lär hon knappt gå som sällskapshäst när senan läkt.

Jag vet om att hon kommer kosta mängder med tid och pengar. Många besök kvar. Många månaders vila kvar. Många dagars mockande och fixande kvar. Men som jag skrev och förklarade för ägaren så vill jag inte betala för någon annans ansvar. Min häst mitt ansvar. Då får det kosta vad det kosta vill helt enkelt.

Jag vet att jag kommer få massa dum förklaringar (och jag förtjänar dom..) men jag skulle inte kunna stå ut med mitt samvete om jag inte ger det en chans. Vill inte ägaren ta budet så har jag gjort det jag kunnat.


Vi får se om jag gör mitt livs dummaste val dom närmaste dagarna eller om det valet får vänta till en annan dag :angel:
 
Lämnas hon tillbaka så får det ta en månad. Det gör egentligen inget. Men det känns sjukt irriterande att jag slitit djuret av mig och gör som veterinär sagt för att sedan slänga ut henne till nya hästar i stor hage. Då kommer mitt slit va gjort helt i onödan.. :/
 
@Perla jag förstår att du bryr dig om hästen, och jag förstår även känslan att du slitit satan och nu ska ngn annan ev förstöra det osv. Men faktiskt så är det helt orelevant om man ska vara krass. Du tog på dig och har gjort och slitit som du gjort för att du ville. Nu vill du inte och har landat i faktumet att du vill lämna tillbaka hästen. Då är det helt och totalt meningslöst att ha åsikter osv om hur ngn annan sen kommer hantera hästen. Det är ju sant även på en helt frisk häst du kan ALDRIG råda över det eller vad som händer sen eller inte osv. Inte heller kan du veta om det verkligen kommer skada hästen att gå i hage om den kommer göra det under skadan - faktiskt läker en hel del hästar ihop mirakulöst just pga att gå så, där ägarna klargjort att rekommenderad hushållning på box inte är ett alternativ, och vetten då sagt att jamen man kan ju då pröva att släppa ut osv.....

sen blir jag lite tveksam över om det är en skillnad på bara 4 veckor bedömningsmässigt ang. när skadan uppkom osv.... Det känns lite tight, jag trodde det var betydligt längre mellan när skadan bedöms ha uppkommit och när du tog över hästen osv.... så ytterligare en jättestor beklaglig miss att du inte hade hästen besiktad grundligt innan du tog den på foder.
 
Senast ändrad:
och bara igen: sluuuta smsa er emellan, herregud.... det bara kryper i hela kroppen på mig. Om du vill ha skriftligt vad som sagts osv, så brukar seden vara om det ska vara vettigt, att man pratar endera face to face eller på telefon och sen kommer man överrens om att följa upp på mail vad man kommit fram till och vad man överrenskommit osv. Dessa sms blir ju bara totalt galet er emellan och en väg att slippa kommunicera på riktigt...... det måste ju om inte annat vara VIDRIGT att plinga iväg ett sms i den situationen du befinner dig i, och sen sitta på nålar och hoppa till när det plingar in ett svar eller att det dröjer med svar osv? gud, jag får som sagt rysningar....
 
@Perla jag förstår att du bryr dig om hästen, och jag förstår även känslan att du slitit satan och nu ska ngn annan ev förstöra det osv. Men faktiskt så är det helt orelevant om man ska vara krass. Du tog på dig och har gjort och slitit som du gjort för att du ville. Nu vill du inte och har landat i faktumet att du vill lämna tillbaka hästen. Då är det helt och totalt meningslöst att ha åsikter osv om hur ngn annan sen kommer hantera hästen. Det är ju sant även på en helt frisk häst du kan ALDRIG råda över det eller vad som händer sen eller inte osv. Inte heller kan du veta om det verkligen kommer skada hästen att gå i hage om den kommer göra det under skadan - faktiskt läker en hel del hästar ihop mirakulöst just pga att gå så, där ägarna klargjort att rekommenderad hushållning på box inte är ett alternativ, och vetten då sagt att jamen man kan ju då pröva att släppa ut osv.....

sen blir jag lite tveksam över om det är en skillnad på bara 4 veckor bedömningsmässigt ang. när skadan uppkom osv.... Det känns lite tight, jag trodde det var betydligt längre mellan när skadan bedöms ha uppkommit och när du tog över hästen osv.... så ytterligare en jättestor beklaglig miss att du inte hade hästen besiktad grundligt innan du tog den på foder.
Hon sa minst januari. Jag provred i mitten på januari och såg då ärret som vi sedan fick reda på var senskadan. Trodde då att det bara var början på mugg. Såg inte bra genom pälsen. Då var såret läkt. Fick veta av systern att hon varit halt en gång några månader innan och då på vänster bak. Allting tyder på att skadan uppkom långt innan jag provred enligt veterinären.

Jag ska sluta messa nu. Men ja, det är jobbigt. Bättre att prata, men tillfället att prata finns väldigt sällan.



Har pratat med min kompis nu och hon säger som ni. Hon tycker jag är rent ut sagt dum i huvudet som ens tänker tanken att behålla henne.
Jag skulle sagt exakt likadant till henne (eller vem som helst egentligen). Men mitt hjärta tar över hjärnan emellanåt. Men nu börjar hjärnan hinna ikapp..

Anledningen till att jag ville få bort henne fort är pga att jag inte ska hinna ändra mig. Åker hon idag så slipper jag ändra mig. Då får jag ångest istället, men gjort är gjort.
 
@Perla som svar på din sista post: jag tror dig. betvivlar det inte och det är ju där det blivit så himla fel er emellan att ett klantigt avtal förlåt uttrycket, gjorts mellan bägge parter, där inget var rätt eller i ordning ens i utgångsläget och nu har det blivit fel för värsta scenariot har tyvärr infunnit sig deluxe, vilket är det man vill skydda sig från bägge parter när man ingår såna här avtal öht.....

ja sluta messa ;) jag förstår att kommunikation är nödvändig er emellan det är ju ett absolut faktum - men då kan du ju isåfall vara den proffsiga nu och förkunna att: nej tack, inga mer sms, vi direktkommunicerar det är det som gäller. Jag köper faktiskt inte att det inte finns tillfällen, det handlar om vilja mellan bägge parter, finns den så självklart går det att hitta rum på dygnet för alla!

du är inte dum i huvudet. Inte på ngt sätt. Men du bör inse det du redan beslutat om hur du känner osv och sen soppan i det hela och ffa att du tagit helt rätt beslut i att inte betala för att rehabba ngn annans häst som du inte äger öht......

Jag förstår att du vill att hon åker snarast, det är helt naturligt och alla reagerar så i ett sånt läge, - alla......
 
Har pratat med min kompis nu och hon säger som ni. Hon tycker jag är rent ut sagt dum i huvudet som ens tänker tanken att behålla henne.
Jag skulle sagt exakt likadant till henne (eller vem som helst egentligen).

Jag tycker inte att du är dum i huvudet, jag tycker du är fantastisk! Jag önskar av hela mitt hjärta att ägaren accepterar ditt bud, för jag tror det är hästens bästa chans till läkning. Hästarna med stort H träffar man inte många gånger i livet, jag hade gjort det samma som du (och har nästan gjort, opererade nyligen vår oförsäkrade minishettis för 20000, han är väl värd typ 5000...).
 
Det är nog ingen här som tycker att du är dum. Eller, jo, det ÄR du men vi hade nog gjort ungefär likadant allihopa... ;) Tyvärr har jag ju svårt för att tro att ägaren ska gå från 45000 kr till 1000 kr, och sälja hästen till dig, men försöka kan man ju alltid göra. Beror väl en hel del på hur trött ägaren är på hela situationen, antar jag. Har du hört något tillbaks från henne?
 
Svarar alla :)

Jag antar att ägaren tackat nej då pengarna finns på mitt konto idag och hon verkar inte vilja svara på den frågan ;)

Vi har pratat och rätt ut vårat "bråk". Hon får en månad på sig att fixa nytt hem åt Perla. Jag har bestämt mig för att jag ska fortsätta ha henne i fållan. Då vet jag att jag gjort allt jag kan. Hon ska få åka på återbesöket, men ska försöka få tid i Norrköping istället så resan blir kortare och billigare.

Säger veterinären på återbesöket att det bara är att släppa henne på betet så gör jag det. Men inte på eget bevåg. Chansen är extremt liten (obefintlig) att veterinären kommer säga så. Hon är fortfarande lika svullen och skulle blödningen vara borta skulle svullnaden försvinna, och det har den ju inte gjort.

Men nu har jag gjort allt jag kan för att hon ska bli bra. Jag har gjort det jag kan så jag har inget att få dåligt samvete av. När hon går på transporten på väg till nya stället så är det ägarens ansvar och jag har inget mer med hästen att göra. Det låter sjukt elakt, men jag har som sagt gjort allt jag kan för henne. Jag är inte så dum så jag köper henne för 40 000 kr nu. Det kanske hon är värd om 5 år när man ser vad hon håller för och utbildningen gått upp rejält. Men chansen är liten. Hon blir ju inte yngre heller. Hon fyller 11 i december. Visst det är ingen ålder för en häst, men ju yngre hon är desto större chans att skadan läker.

Jag är glad över att jag la budet igår även fast jag egentligen inte borde gjort det. Men nu har jag verkligen gjort allt jag kan.

Nu får vi hoppas att dom tar rätt beslut så skadan läker så bra den kan och att jag får möjlighet att köpa en så frisk häst som möjligt om nått år :)
 
Återbesöket på tisdag är avbokat och nytt besök i Norrköping på onsdag. Kostar mig bara nån hundring att åka dit så det är det värt för mig så jag får se hur det ser ut. Frågade veterinären om hur jag ska göra men hon tyckte Perla ska gå i fållan. Det är vad som behövs för att senan ska kunna läka.
 
Förstår att du vill spara pengar, och möjligt att jag missuppfattat dig, men blir det inte lite konstigt att åka på "återbesök" till ett nytt ställe? Eller tillhör de samma "kedja" av kliniker så att de har tillgång till varandras journaler, veterinärer, etc? Jag har kanske missuppfattat...
 
Förstår att du vill spara pengar, och möjligt att jag missuppfattat dig, men blir det inte lite konstigt att åka på "återbesök" till ett nytt ställe? Eller tillhör de samma "kedja" av kliniker så att de har tillgång till varandras journaler, veterinärer, etc? Jag har kanske missuppfattat...

Hon ska ju bara göra ett litet ultraljud.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 160
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 313
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp