Bukefalos 28 år!

Konstig hälta

Ang de 17 så ja det stämmer. Men det är 17' betalade.
Dvs säg att du har en självrisk på 1500 kr + 20%. En hälta som du får en räkning från veterinären på 20 000 kr för.

Då dras först självrisk av. Dvs 20 000 - 1500 = 18 500 kr. Sen ska du betala 20% av 18 500 = 3 700 kr.

Agria ersätter 20 000 - 1500 - 3700 = 14 800 kr.

Du har fortfarande 17 000 - 14 800 = 2 200 kr kvar att utnyttja/få utbetalt från försäkringsbolaget för hältor. Vilket motsvarar en veterinärräkning på ca 2750 kr om det är samma självriskperiod.
 
@bettysmatte : Dom ersätter bara 17 000 kr för detta som hamnar under hältutredning enligt ägaren som pratade med dom i förrgår. Funderar på att ringa och prata med dom själv och se vad som verkligen stämmer.

Jo, men DET är jag med på. Agria har sitt trista hälttak. Men om det hittills har KOSTAT 20000 kr, så har väl fb hittills "bara" ersatt ungefär 14800 kr? Jag tänker 80 % av 18500 kr (alltså 20000 kr minus den fasta självrisken). Då har ni ju i alla fall ett par tusenlappar kvar. Har du/ni sedan tur så kanske ni har 17000 kr att använda snart igen, för det blir ju nya pengar på årsförfallodagen!

Edit: Och NU såg jag att Alexandra_W har svarat precis likadant ;)...
 
Jag är väl också lite tråkig, men jag tycker det är helt vansinnigt att ta rehabiliteringen för en foderhäst när det är så solklart ägarens ansvar.

Det är mycket tid och pengar, i slutänden kan ägaren säga upp avtalet, tacka för alla pengar (50 000 kr+) ta hem hästen och ev. också sälja den dagen efter att den kommit hem. Nu kanske inte detta sker, men möjligheten finns.

Hade jag varit som du, TS, hade jag kontaktat ägaren. Meddelat att du gärna vill sköta rehabiliteringen men vill i så fall stå som ägare till hästen. Det är fullt rimligt, anser jag. Hästen är inte värd många kronor i dagsläget. Ägaren kan inte ta hem den och vill inte lägga mer pengar på hästen. Som jag ser det är enda alternativet för ägaren - om inte fodervärden vill lägga ner 50 000 kr - att ta bort kusen. Vilket är en kostnad. Bättre då att skriva över hästen på fodervärden och hoppas att rehabiliteringen går vägen.

Det jag kan säga med säkerhet är att jag INTE lagt de pengarna och den tiden på en foderhäst där jag inte själv varit ansvarig för skadan. Aldrig i livet.

En annan deal hade kanske varit rimlig, men det handlar om att ägaren tar den absolut största delen av kostnaden under rehab-tiden. Typ all uppställning, foder, hovslagare, veterinär och fodervärden lägger in tiden.
 
Som referens kan jag säga att Perla var till salu för 35 000 kr för typ 4 år sedan, hon stod då till salu läääänge och jag tror inte hon blev såld för det priset. Då var hon frisk, i full kondition och sjukt fin att rida. Då var hon väl typ 6-7 år tror jag, så nu är hon typ 10-11? Och står med en massiv senskada, värdet idag som hon står kan jag inte tänka mig över 5000 kr med tanke på att nya ägaren antagligen får betala resten av behandlingen ur egen ficka + får reservation på skadan i försäkringen.
Fullt pris kan hon väl kanske uppnå tidigast ett år efter fullständig friskförklaring och igångsättning, dvs ett år att bevisa att hon håller som ridhäst. Och inte ens då kan jag tänka mig att hon skulle hamna på 40 000 kr. Hon lär väl då vara kanske 12-13 år, är ju ingen ålder, men för en ev köpare så ser hon nog gammal ut.
30 000 kr kanske, om hon är inkörd, lite tävlad och visat lite resultat.
 
Angående försäkringen så vill ju inte ägaren göra mer då återbesöket kommer kosta 4000 kr till. Då är ju 17 000 kr täckt av försäkringen. Jag har absolut ingen aning om när perioden är slut eller så. Jag vet bara vad ägaren säger :/

@skuggi Hon köptes för 43 000 kr enligt ägaren. Jag tappade hakan när jag fick reda på det. Men det verkar konstigt att man höjer priset 8000 kr när man inte får hästen såld.

Hon är 10 år (11 i december). Om jag kör in och utbildar så har ju jag gjort jobbet och ska ju inte behöva köpa henne för det värde hon är uppe i då. Det ska isf vara det hon är värd idag.
 
Det är egentligen helt oväsentligt och ointressant vad ägaren betalade för hästen. Det spelar ju ingen roll nu, hästen är inte värd många kronor snarare är värdet en minuspost eftersom det alltid kommer bli en kostnad hur man än väljer att göra. En kostnad utan någon användning, s a s.

Antingen behandling och chansning på bättring och ridbarhet, alt. avlivning som inte direkt är gratis.

Jag hade inte tagit emot hästen om de så slängde den efter mig, med tanke på att försäkningsskyddet är så uselt och det inte kommer gå att byta försäkring.
 
Angående försäkringen så vill ju inte ägaren göra mer då återbesöket kommer kosta 4000 kr till. Då är ju 17 000 kr täckt av försäkringen. Jag har absolut ingen aning om när perioden är slut eller så. Jag vet bara vad ägaren säger :/

@skuggi Hon köptes för 43 000 kr enligt ägaren. Jag tappade hakan när jag fick reda på det. Men det verkar konstigt att man höjer priset 8000 kr när man inte får hästen såld.

Hon är 10 år (11 i december). Om jag kör in och utbildar så har ju jag gjort jobbet och ska ju inte behöva köpa henne för det värde hon är uppe i då. Det ska isf vara det hon är värd idag.

Var det så att nuvarande ägare köpte henne från samma person som ägde henne när hon var till salu 2010? I så fall är jag ganska säker på att nuv. ägare inte talar riktigt sant...
 
Var det så att nuvarande ägare köpte henne från samma person som ägde henne när hon var till salu 2010? I så fall är jag ganska säker på att nuv. ägare inte talar riktigt sant...
Men oavsett vad man betalat för en häst så får man ju inse att värdet ändras, det kan gå både ner och upp.

Snacka med ägaren om att ta över henne iaf, jag kan inte föreställa mig att nuv. ägare tror att man kan få 40 000 kr för hästen idag. Isf kan jag rek. att de sätter ut den på annons direkt...
 
Ägaren kan ju mycket väl hoppas på att fodervärden tar rehabiliteringen på 50 000 kr+, för att sedan om/när hästen är igång ta hem den och sälja för 40 000 kr.

Det är ju världens önskeläge.
 
@skuggi det är samma människa. Perla har haft 3 ägare. Uppfödaren, förra ägaren och nuvarande ägare. Så jag tror precis som dig. Känns inte riktigt sant, men man vet ju aldrig.

Till alla:
Det är helt orelevant vad hon köpte henne för, men om mina misstankar stämmer så vill hon nog ha samma summa idag. Men det är bara vad jag tror. Ingen vet säkert förutom ägaren själv.


Detta med försäkringen, om vi låtsas att hon skrivs över på mig, då vill jag att försäkringen också skrivs över på mig. Kommer den fortfarande vara likadan som idag? Menar det med att taket är 17 000 kr och den täckt det och jag får stå för resterande kostnad utan reservation eller blir det som en nyteckning?
 
Det går inte att ändra i försäkringen så länge hästen inte är friskförklarad. Och även med en friskförklaring lär det bli reservationer.

En häst som haft en sådan här skada på, ska man nog akta sig för att ens överväga att byta bolag på.
 
@skuggi det är samma människa. Perla har haft 3 ägare. Uppfödaren, förra ägaren och nuvarande ägare. Så jag tror precis som dig. Känns inte riktigt sant, men man vet ju aldrig.

Till alla:
Det är helt orelevant vad hon köpte henne för, men om mina misstankar stämmer så vill hon nog ha samma summa idag. Men det är bara vad jag tror. Ingen vet säkert förutom ägaren själv.


Detta med försäkringen, om vi låtsas att hon skrivs över på mig, då vill jag att försäkringen också skrivs över på mig. Kommer den fortfarande vara likadan som idag? Menar det med att taket är 17 000 kr och den täckt det och jag får stå för resterande kostnad utan reservation eller blir det som en nyteckning?

OM ägaren skulle vara intresserad av att skriva över henne på dig måste du göra följande, INNAN papper skrivs:
1. Begär att ägaren ringer försäkringsbolaget och säger till dem att du ev ska köpa hästen och att du ska få full info om försäkringen.
2. Ring försäkringsbolaget och förklara läget samt fråga vad som händer om du köper/övertar hästen och försäkringen.
- Om du får hästen "gratis" eller betalar typ 5000 kr för henne, så är det den summan som livvärdet kan bli på henne som max. Dvs du kommer inte få ut något på livförsäkringen om hon måste tas bort. Detta oavsett vad hon har för livvärde i dagsläget. Om du tar över försäkringen ska du se till att livvärdet på försäkringen blir ditt inköpspris/deras lägsta belopp, annars betalar du för en "tjänst" du inte kommer kunna utnyttja. Det här kan ändras sedan om hon blir frisk, då får ni göra en besiktning och värdera upp henne.
- Kolla vad som händer gällande denna skada om du tar över försäkringen. I dagsläget är det ju så att om ägarens försäkringsår börjar om tex 1/8 så får man ytterligare 17 000 kr att behandla för, vilket kan användas för samma skada. Får du behålla samma försäkringsår är frågan. I värsta fall blir det ett nytt år direkt, med reservation för den här skadan, dvs att du aldrig kan få någon som helst hjälp från försäkringsbolaget gällande den här skadan. Och även antagligen möjliga relaterade hältor tills att hästen är konstaterat helt återställd, då brukar man kunna få bort reservationen.

Jag tror att om du förklarar läget för försäkringsbolaget så kan de råda dig, är det Agria så har jag en bra kontakt som jag litar på som du kan ringa och prata med. Han kommer inte lura dig.
 
Jag vill tillägga att jag mycket väl vet hur det är med hjärtat, hjärnan och plånboken. Det är superjobbigt att vilja mycket, men med hjärnan inse att det kanske inte är det bästa valet.

Själv försöker jag hålla mig till någorlunda rimliga gränser. T ex att i det här fallet överta hästen trots att det inte är någon superaffär, för att försöka rehabilitera och få den på benen och gott gåendes igen. Redan där är det en "halvkorkad" deal i mina ögon, men om hjärtat vill och plånboken orkar hade jag gjort det.

Det jag däremot aldrig i hela livet gjort, var att stå för rehabilitering, uppställning, övriga kostnader, veterinär OCH tid utan att hästen är min. Där hade mitt hjärta fått återhämta sig när jag lämnat tillbaka hästen. Det hade för mig varit en helt orimlig affär, bortom allt förnuft, rim och reson.

Har man sambo och/eller andra åtaganden är det ju inte bara sin egen ekonomi/livföring man har att ta hänsyn till, tänker jag. Bara att ta bort en häst kan bli rätt dyrt, så redan att överta ansvaret som ägare gäller att ha en slant på banken för svåra stunder.
 
Nu äntligen har jag pratat med ägaren. Perla kan åka tillbaka till sin gamla ägare om jag inte vill ha kvar henne. Hon skulle visst få stå där gratis.

Ägaren har nu bestämt att hon ska sälja henne när hon är frisk. Jag har fortfarande förköpsrätt. Hon ville inte sätta pris på vad hon ville ha än.

Tänkte vänta till efter återbesöket 29/7 innan jag fattar beslutet om hon ska stanna eller åka.

Vill inte ens tänka tanken på att hon skulle lämna mig :(

Tänkte att jag kunde lägga ett bud på henne efter återbesöket. Att jag i så fall köper henne på momangen och betalar vad hon är värd idag när vi fortfarande inte vet hur det kommer sluta. Innan jag lägger budet ska ja ge henne alternativet att skriva över henne på mig så hon slipper problemen. Vill hon inte det så tänkte jag lägga ett lågt bud, men hur mkt? Vad tycker ni jag ska ge för bud?

Kl.
Idag så såg jag att hon är svullen framför juvret på höger sida. En mjuk svullnad utan värme eller ömhet. Vad kan det vara? Reaktion på knott eller liknande?

 
Nu äntligen har jag pratat med ägaren. Perla kan åka tillbaka till sin gamla ägare om jag inte vill ha kvar henne. Hon skulle visst få stå där gratis.

Ägaren har nu bestämt att hon ska sälja henne när hon är frisk. Jag har fortfarande förköpsrätt. Hon ville inte sätta pris på vad hon ville ha än.

Tänkte vänta till efter återbesöket 29/7 innan jag fattar beslutet om hon ska stanna eller åka.

Vill inte ens tänka tanken på att hon skulle lämna mig :(

Tänkte att jag kunde lägga ett bud på henne efter återbesöket. Att jag i så fall köper henne på momangen och betalar vad hon är värd idag när vi fortfarande inte vet hur det kommer sluta. Innan jag lägger budet ska ja ge henne alternativet att skriva över henne på mig så hon slipper problemen. Vill hon inte det så tänkte jag lägga ett lågt bud, men hur mkt? Vad tycker ni jag ska ge för bud?

Kl.
Idag så såg jag att hon är svullen framför juvret på höger sida. En mjuk svullnad utan värme eller ömhet. Vad kan det vara? Reaktion på knott eller liknande?

Jättesvårt med pris, men de flesta hade ju inte betalt alls för den där hästen i nuvarande skick.

Jag hade kunnat betala 5000, inte mer. Men klokt att vänta till efter besöket.

Hennes gamla ägare, är det den som äger Perlas pappa?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 293
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 516
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp