Kontroll på transport över gränser?

Diplomaten

Trådstartare
Min häst skulle köras ifrån Norge till Sverige den 14 Januari av ett transportsällskap. Tyvärr ändrade sällskapet dag för avresan. De kontaktade mig för sent så det var omöjligt för mig att ta ut semesterdagar med så kort varsel, ordna ny dag för veterinären och smeden. Vi fick avboka.

Nu kommer min underbara svärfar till Norge ifrån Portugal i slutet på Februari. Han ska köra oss till de Värmländska skogarna - då det är min bästa väninna som ska ha min häst.

Jag undrar över ett par praktiska ting.
Och grunden till att jag funderar över detta är därför att jag varit i kontakt både med den norska och den svenska tullen. Beroende på vem jag pratar med på tullverket, så får jag olik information. Jag har fått en 'kontaktperson' som ska vara god på detta, men han återkommer på arbetet på Fredag.

Ett beskedet var:

- Att jag skulle betala moms för hästen i Sverige (hon är köpt i Norge). När jag då pratade med norska sidan, menade 'norska sidan' att jag inte skulle få tillbaka momsen från Norge. Detta tycker jag låter knas. Då har jag alltså 'momsat' hästen två gånger.

En kollega som driver jordbruk menade på att praxis borde vara att jag först 'momsar' in hästen i Sverige på gränsen, för att sedan få tillbaka momsen jag betalt i Norge - efter att ha fyllt i papper och sänt in.

Ett annat besked var:

- Att jag enbart skulle fylla i en exportdeklaration på den norska sida. Det låter ju också knas eftersom hästen på något vis bör registreras 'över'?

Finns det också någon som har varit med om skillnad på om man ska frakta häst över under en kortare period - ca 1 månad för träning. Hur det praktiskt går till?

Och hur det fungerar vid gåvobrev på häst. Jag har förstått att man ändå ska uppskatta ett värde av hästen ev gällande moms, men ska den som 'fått' hästen då behöva betala moms för en gåva?

Mycket tacksam för svar!
 
Sv: Kontroll på transport över gränser?

Det som gäller är olika beroende på vem som säljer och vem som köper. Om den som säljer är företagare i Norge så kan hästen säljas på exportfaktura utan moms. Säljaren behöver då dokument på att hästen är införtullad i EU (Sverige) till sin bokföring. Som företagare i Sverige så kan man ju lyfta svensk moms i sin bokföring men den ska först betalas vid gränsen. Men om en privatperson köper av en annan privatperson så gäller norska momsregler för affären i Norge, troligen att det ingår moms i summan och köparen får betala svensk moms på hela köppriset alltså inkl norsk moms vid gränsen. Så ja moms på momsen blir det i så fall, en eventuell tullavgift ska också räknas in det belopp som momsen räknas på.
Det ska också fyllas i en exportanmälan till norska sidan och en importanmäla till EU (svenska) sidan som lämnas vig gränspassagen.

Problemet med gåva är att man inte får ta in saker till EU från icke EU länder hur som helst och till hur höga värden som helst. Det gör att värdet på en häst är så högt att det kommer att bli avgifter även på den som gåva. Tull om det inte är ett avelsdjur + moms. Så även om de ger bort hästen så har hästen ett värde, allra minst slaktpriset men om den är frisk så det ju troligen en hel del mer. Det är det värdet som ska anges och som ligger tillgrund för avgifterna.
Ska man vara riktigt ärlig så ska alla kostnader för affären ligga till grund för värdet vid gränsen. Det vill säga att tullvärdet ska räknas på inköpspris (eller uppskattat värde) transport och försäkring. På det värdet man får fram där beräknas ev tull som sedan läggs till innan man räknar ut momsen.

När en häst bara åker över temporärt för t ex träning eller tävling så kan man göra på några olika sätt. Man kan göra en temporär export/import, man kan deponera avgifterna som man får tillbaka när hästen åker hem igen eller använda en carnet. En carnet är ett dokument som gäller som garanti för att om hästen inte kommer tillbaka inom en viss tid så finns någon som betalar avgifterna.
 
Sv: Kontroll på transport över gränser?

Tänka sig, varför kunde inte någon på tullverket berättat det så som du har gjort det? Du har inte tänkt att söka arbete där - verkar som att de kan behöva lite uppfriskning ... :angel:

Hur fungerar det då om man inte ska sälja, utan enbart frakta sin häst till Sverige och den ska vara där - ev temporärt men möjligen längre, kanske för alltid? Är det verkligen så svårt, att ta med sin häst från Sverige till Norge, enbart för att vi här i Norge inte är med i EU ...

Om man nu ska ha hästen där temporärt så känns det relativt dumt att betala in de avgifter (blir ju en del pengar) som man ändå skall få tillbaka senare. Då lät ju detta med carnet oerhört bra.

Det jag fick besked om var att jag skulle skriva i min exportanmälan, men att jag senare inte behövde göra detta eftersom jag skulle tulla in på den svenska sidan ... :confused:

Verkar som att det är flertalet personer som arbetar på tullverket som inte kan svara säkert på många frågor - det kan verkligen ställa till problem när man väl står där på gränsen. Jag har trots allt det yttersta ansvaret - trist om man inte kan förlita sig på tullens egen personal.

En kamrat i stallet fick sin unghäst, som hon hämtade själv, registrerad som 'flyttgods'. Jag har ingen aning hur hon lyckades med detta.
 
Sv: Kontroll på transport över gränser?

En sak som gör att det kan blir rörigt är att den svenska tullen egentligen inte får/kan svara för vad som gäller i Norge och tvärt om. Så visst kan det blir förvirrande när pratar med bägge myndigheterna.

När man tar över hästen temporärt så får man sätta ett slut datum när hästen ska tillbaka. Efter det datumet så kommer hästen att räknas exporterad/importerad och man får betala avgifterna alternativ att de pengar man deponerat övergår till Tullverket. Är det så att man redan från börja vet att chansen finns att hästen ska stanna brukar det inte bli tal om något temporär på samma sätt. Utan då gör man en import och betalar avgifterna precis som vanligt. Men om den då ändå skulle föras tillbaka kan man göra något som kallas för återexport.

När det gäller exportanmälan resp importanmälan så är just Norgegränsen lite speciell för där finns ett samarbete mellan länderna så att när man åker från Sverige till Norge så sköter norska tullen både export och import och tvärt om när man åker från Norge till Sverige så sköter svenska tullen det. Så av den anledningen så behöver du inte göra en speciell exportanmälan utan importanmälan kan räcka (de görs ändå på samma typ av blankett) så att tulltjänstemannen kan registrera det i datorn.

När det gäller kamraten och flyttgods så finns det två sätt som hon kan ha löst det på. Antingen har hon ägt hästen innan och flyttat från Norge till Sverige vilket då solklart blir flyttsak och utan avgifter. Eller så har hon ljugit för att slippa betala avgifterna vilket gör att hon begått två brott. Dels smuggling för att hon inte har uppfyllt kraven som finns för att föra in en nyköpt häst och dels tullbrott för att hon inte har betalt avgifterna. Om hon blivit eller blir avslöjad så kan det bli väldigt dyrt och hon kan bli av med hästen.

P.S. Jag tror inte jag ska byta jobb ;)
 
Sv: Kontroll på transport över gränser?

Tack så hemskt mycket för informationen! Nu börjar saker och ting klarna!
Synd att du inte kan byta arbete, det skulle behövas någon som dig där borta ...

Det enda jag tycker är ologiskt är varför man ska 'betala moms två gånger'. Och varför man ska betala som en försäljning om man enbart ska föra över sin häst med sig till den svenska sidan. Hästen blir genast dyrare än vad den kanske är värd, med tanke på att man redan betalat 'fullt pris' när man köpte hästen i Norge. Låter så surt ....

Jo, det blir rörigt när det är två olika tullar man ska förhålla sig till, jag har 5 olika nummer som de har bollat mig i mellan.

Jag tror att det är relativt 'vanligt' att personer gör konstruktioner med detta att ta över eller in varor från Sverige till Norge eller tvärtom. Jag har hört många historier om det - speciellt gällande detta med att registrera det som flyttgods. Jag vet inte hur min stallkamrat gjorde, men de flesta kommer nog överens om att skriva ner värdet på pappret med ägaren och på så vis får ner värdet.

Det känns just nu som att det blir enklare att sälja hästen i Norge eller låna ut henne här, istället för att föra över henne till min vän i Sverige en tid - jag mister oerhört mycket pengar på det ....
 
Sv: Kontroll på transport över gränser?

Att man får betala moms två gånger är ju för att det handlar om två olika länder och moms är en form av skatt vid försäljning. Att Norge vill ha det är för att hästen säljs eller skulle kunna säljas där och att provatpersoner inte kan slippa skatten. Jämför med en företagare som kan sälja på exportfaktura och slippa betala norsk skatt. Att Sverige eller EU vill ha det är dels för att en importerad häst eller vara inte ska bli billigare än en som är producerad inom EU och dels för att alla varor (häst i det här fallet) ju ska momsas. Forfarande så kan en företagare dra av momsen i bokföringen men privatperson får glatt betala skatten.

Tror att mycket som känns konstigt i ditt fall är för att det inte handlar om en vanlig affär och att ni är släkt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska ev exportera ett halvblod till Norge, och skulle behöva förstå vad som behövs pappersmässigt. Jag får olika svar...
Svar
18
· Visningar
4 022
Senast: Centaur
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 520
Senast: Tora
·
M
Distans Hej! Skriver inte ofta men kom och tänka på en sak idag. Var inne på norges ryttarförenings hemsida och kollade runt lite. Fick en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Dinamith
·
  • Låst
Övr. Hund Så har det hänt. Något som jag vet att andra varit med om, men aldrig tidigare upplevt i den omfattningen. I fredags, runt 11.00...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
20 573
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp