Bukefalos 28 år!

Kontrolleras inte alla stall

M

Martina78

Var i helgen iväg och tittade på stallplats i ett stall som lät kanon i annonsen.
När jag kom dit kunde jag själv se enorma brister i stallet som jag aldrig skulle vilja att min häst levde i.

Det första som mötte mig var hagar gjorda av snören, avbrutna staketstolpar, och mycket låg höjd på trådarna. Ett trasigt sjul som skulle föreställa någon slags lösdrift osv. När jag sedan klev in i stallet var det mögel på väggarna och luften kändes fuktig. Jag ifråga satte om det inte fanns fläkt system, men det fanns det inte. Svaret var också att det har varit en gammal ladugård och att det fungerade bra för korna. Inte heller fanns det avfuktningstrumma i taket.

Ju längre in i stallet jag kom ju mer brister såg jag. På ett ställe läkte det in vatten genom golvet in i två av hästarnas boxar. Vattnet kom upp genom gödselrännan och gick in i två av boxarna som var genom blöta. I sadelkammaren fanns ett sönderslaget fönster. Gödselstacken bestod av en hög i skogskanten och då är det ändå ett stall med 7 stora boxar.

Stallet skulle enligt ägaren vara nytt men byggt i en gammal ladugård så eventuella brister kunde man ju räkna med. Något jag inte riktigt förstod.
Priset för stallplatsen var hög.

Jag frågade även om stallet var kontrollerat och svaret som jag fick var att dom hade anmält att dom byggt stall i byggnaden men ingen hade gjort en kontroll.

Givetvis tackade jag nej till stallplatsen, men mina funderingar kring detta besök finns fortfarande kvar. Ska det vara såhär? Förstår att det kan vara svårt att ordna saker nu under vintern, men att låta hästarna stå i blöta boxar och gå i låga snörhagar, är det verkligen vettigt?
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Låter helt galet, skulle anmäla till kommunens Djurskyddsinspektör.
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Låter helt galet, skulle anmäla till kommunens Djurskyddsinspektör.
De har inte funnits i kommunen sedan 1 januari 2009. Däremot borde kanske länsstyrelsen kolla upp stallet vid en normalkontroll. Ring och meddela adress osv till länsstyrelsen.
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Tack för snabbt svar.
Det ska jag göra kändes på tok för konstigt med detta stall.
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Låter inget trevligt alls, förstår att du inte vill dit... En liten grej jag reagerar på är bara att staketen är LÅGA, det är alla mina med efter all snö vi fått, så det tycker jag inte så konstigt, dock att man lagar med snören... Hoppas du hittat nåt bra hem till din häst! :)
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Tack för snabbt svar.
Det ska jag göra kändes på tok för konstigt med detta stall.
Det kommer ju inte bli någon brandutryckning, men stallet kommer att prioriteras upp i normalkontrollen (sedan är det väl troligt att stallet saknar eventuellt tillstånd).
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Jag har gjort om en ladugård till stall. O jag har ständig kontakt med länsstyrelsen, vi har nästan blivit kompisar ;)

Min takhöjd var ca 2 meter. Jag fick dipens från jordbruksverket, vilket man inte längre kan få. Då vi inte hann o bygga ett helt stall på en sommar. Så där inne fick jag ha ponnier. Därför köpte jag 2 uteboxar för att kunna ha stora hästar ute.

Deras krav var att jag skulle se till att luften var så bra som möjligt, jag hade 4 st luftfråndon (heter de så?) som var 20x 20 cm som var installerade från ladugårdens "tid". O sen hade jag öppet gödseldörren så mkt som möjligt med ett rep i öppningen såklart.

Då jag har stenväggar så såg jag till att de var så jämna som möjligt innan jag kalkade dem! O så satte jag skydd för fönstrena.

På de grunderna fick jag ha 4 ponnier i ett stall med 7 boxar fram tills 1 maj förra året.

Då åkte hästarna ut på bete och resten av boxarna byggdes klart. Sen började vi riva bort taket.

Det satt redan 3 vajrar sen tidigare, så när taket var borta monterades ytterliggare 4 st. Vi satte även upp ordentlig armatur, överallt i stallet, foderrum, strörum etc.

Jag har en gödselplatta, den är egentligen för liten för 9 stora hsätar, utan är godkänd för 7 stora hästar. Men kommunen var här o besiktade den, de besiktar alla gödselhanteringar på alla gårdar och stall i österåkers kommun. O de tyckte att de inte gjorde så mkt iom att halva mitt hästbestånd är shettisar.. Dessutom har min gödselplatta kanter, så det rinner inte ut nåt. Självklart har den inte några sprickor.

Det som är kvar nu är småpyssel. Alla fönstergaller skall upp, spånramen i stallgången skall sättas fast ordentligt. Alla galler o liknande skall målas. Sen finns det andra utrymmen som behöver kärlek ;)

Processen har varit lång. Jag har hela tiden försökt att göra stallet så ergonmiskt som möjligt med tanke på förutsättningarna. Jag har såklart också målet att göra det så säkert som möjligt, för både djur och människor. Dialogen med länsstyrelsen har varit lång men mkt positiv!

Länsstyrelsen är mkt noga med alla detaljer. Sen är ordet "bör" nästan regel i deras fall. Jag kan tyvärr inte få en stallgång som är så bred de vill ha den då jag har stenväggar, o de är ju lite svåra o göra nåt åt.. Så min stallgång är ca 2,20. Vilket de accepterar för jag har ändå gjort mitt bästa. Men därför får ja inte binda upp hästar där. Vilket jag heller inte vill för de blir trångt!

Kontentan av detta är att det stall du beskrev omöjligt kan vara godkänt varken från kommunen eller länsstyrelsen. Skulle gödslet mot förmodan ligga närmare än ca 150 meter från ett vattendrag så lär stallägaren få betala rätt stora böter. Det kan även vara så att hon/han har en muntlig överenskommelse om att inom tex ett år ha en gjuten platta av en viss storlek. Att det är mögligt i stallet är inget vidare bra. Även när jag hade mitt låga tak så fanns det ingen mögel! Jobbigast var det dunkla ljuset.

Jag tycker att du ska ringa länsstyrelsen o fråga om denna människa har tillstånd då du var mkt tveksam till att ha din häst där med tanke på hur stallet såg ut. På så vis har du inte gjort nån anmälan och du förblir anonym :)
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Jo, men så söker du lösningar på de saker som behöver lösas och gör också som du sagt. De som motsträvigt bara tycker att påpekanden från kontrollerna är jobbiga och onödiga att fixa får heller inte samma förtroende från länsstyrelsens sida. Vi vet att du lyssnar och fixar så gott det går under de förutsättningar som finns för din ladugård och då är en gång på 2,20 en skitsak i sammanhanget;)
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Jag tror inte att det stallet är godkänt överhuvudtaget.

För att bygga om en lada till stall krävs förprövning, då skickar man in ritningar som ska godkännas innan man börjar bygga. Efter att det är klart ska länstyrelsen komma ut och titta innan man får lov att ta det i bruk. Att länstryelsen inte gjort sitt jobb fullt ut, om de faktiskt försökt få kontakt med dem, är inte tillräckligt för att de ska bli godkända i efterhand. Den länstyrelsen som jag har haft kontakt med har, som Mariaauto's, varit enormt kunniga och villiga att hjälpa till, bara positiva erfarenheter!

Om hästarna verkade ha det hälsovådligt hade jag anmält. Med det du berättat hade jag anmält genom att ringa till länstyrelsen, då kan du vara anonym om du vill.

Gödselplatta ska man ha från lite olika antal hästar beroende på kommun, jag har ingen platta, men en container. Inspekterad av min kommun och godkänd. Men där var det kommunen själv som låg på, och kollade upp alla hästgårdar i kommunen 2009, av en händelse samtidigt som hästarna flyttade in. Kommunens tjänstemän är jag inte lika nöjd med, tjejen som var ute hos mig kunde inte tala om hur stor platta jag behövde (när den ska byggas) dessutom debiterade hon 1500 kr för sitt arbete vilket inte heller gjorde mig så glad eftersom jag inte hade något val.
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Japp, bara att ringa när det är dags (förhoppningsvis när det börjar bli finare väder;))

Aaa, innan dess blir de inte mkt gjort! Lösdriften dröjer nog tills snön är borta, jobbigt för shettisungar o ta sig fram, ännu jobbigare för oss o få ut det som är där inne o fixa ordning allt! ;)
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Glada nyheter, om man nu får uttrycka det så.
Av en slump, genom min man fick jag tag på djurinspektören för kommunen idag. En mycket trevlig dam som bemöte mig utmärkt.

Visade sig att stallet redan anmälts för brister i djurhållningen och att inspektion står prioriterad. Underbart!

Skulle vara intressant att se handlingarna, blir dessa offentliga?
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Va bra! :)

Vet inte om de är offentliga. Borde ju vara det då jag antar att de är på nåt sätt juridiska? Vet dock inte hur man får tag på dem.
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Glada nyheter, om man nu får uttrycka det så.
Av en slump, genom min man fick jag tag på djurinspektören för kommunen idag. En mycket trevlig dam som bemöte mig utmärkt.

Visade sig att stallet redan anmälts för brister i djurhållningen och att inspektion står prioriterad. Underbart!

Skulle vara intressant att se handlingarna, blir dessa offentliga?
De är offentliga, och jag hoppas att det var inspektören från länsstyrelsen du pratade med. Som jag sagt tidigare så ligger inte djurskyddet på kommunen längre.
 
Sv: Kontrolleras inte alla stall

Det tog jag förgivet. Tydigen hade det gått in någon mer anmälning på det stallet. Men jag får avvakta och se, ska försöka få ut papperen om inspektionen och då märker jag om det finns eller inte. Om inte går jag in med en anmälan igen.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 344
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 265
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp