Köpa häst

Attaquer

Trådstartare
Har precis fått min drömhäst besiktad helt utan anmärkningar och nu är hon redo att bli min. Problemet är att jag åker iväg på en resa till USA den 25:e och skulle då helst vilja ta hem henne efter resan. Ägaren vill helst bli av med henne på en gång, men vi har alternativet att köpa henne nu, låta henne stå kvar på hennes nuvarande ställe men hitta någon som kan hjälpa oss med henne under tiden vi är borta. Annars kan vi ta hem henne nu och då bli tvungna att lämna henne hemma när vi åker till USA. Vi kan få hjälp av stallkompisar med henne när vi är borta. Själv är jag inte helt tillfreds med att jag först ska vara mycket med henne i ett par veckor och sedan ska lämna henne själv i 2 veckor. Hur resonerar ni kring detta? Känner att jag behöver lite hjälp med tankegångarna!
 
Det är livet som hästägare.

Åker man iväg, får man lämna skötsel av hästen till någon man litar på. Det är ju knappast säljarens ansvar, så jag hade tagit hem hästen och lämnat ansvaret till någon pålitlig.
Ja visst är det så? Det är ju inte första hästen jag har så därför har jag ju en del kontakter och hästmänniskor jag litar på. :)
 
Ändra resan?

Alternativet är att ta hem henne och låta någon du litar på sköta henne. Jag förstår säljaren, det finns ju en anledning till att man säljer.

Hade det varit min drömhäst hade jag köpt den så fort som möjligt så att ingen annan hinner före och skjutit upp resan om det fanns möjlighet till det.
 
Tack för alla svar! :bow: Det blir nog så att hon kommer hem till mig i helgen och att vi då får njuta av varandra i några veckor tills resan. Sedan har vi ju en lång härlig sommar framför oss där vi kan lära känna varandra ordentligt. Ska bli helt underbart! :D
 
Nu har du ju redan fått många bra svar och säkert kommit till ett beslut, men jag tänkte att jag lägger till my two cents.

Jag tänker som så att det kanske bara är bra att din häst får de där två veckorna att bo in sig i sitt nya stall utan några krav på ridning eller dylikt. Min gammelgubbe var rätt lugn och stabil men han var ändå aldrig riktigt på topp den första månaden i ett nytt stall. Han fick alltid vila och bo in sig minst en vecka, lära känna omgivningarna och sin nya hage m.m. innan jag började kräva något av honom.

Lycka till och njut av semestern, oavsett om det blir i USA eller på hemmaplan med nytillskottet :)
 
Jag håller med om att hästen troligtvis (beroende på hur dess personlighet är) bara kommer uppskatta dessa två lugna veckor och få bo in sig ordentligt. Min unghäst KUNDE man inte hantera avslappnat de första 4-5 veckorna, inte innan han kände sig hemma. Men då hade han aldrig flyttat i sitt liv innan heller. :)
 
Nu har du ju redan fått många bra svar och säkert kommit till ett beslut, men jag tänkte att jag lägger till my two cents.

Jag tänker som så att det kanske bara är bra att din häst får de där två veckorna att bo in sig i sitt nya stall utan några krav på ridning eller dylikt. Min gammelgubbe var rätt lugn och stabil men han var ändå aldrig riktigt på topp den första månaden i ett nytt stall. Han fick alltid vila och bo in sig minst en vecka, lära känna omgivningarna och sin nya hage m.m. innan jag började kräva något av honom.

Lycka till och njut av semestern, oavsett om det blir i USA eller på hemmaplan med nytillskottet :)
Precis i de banorna har jag också tänkt! Nu får hon ju ungefär två ganska intensiva veckor med både nya kompisar, nytt boende och dessutom får hon spendera tid med mig och det kan nog vara skönt för henne att vila lite från det när jag åker bort och bara koncentrera sig på att bo in sig och hitta rangen bland kompisarna :)
Tack för ditt svar - toppenbra input! :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 246
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 482
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp