Bukefalos 28 år!

Kor på grönbete - ett minne blott?

Jag tror inte på svensk matexport utifrån mervärden som bete. Redan inför EU-inträdet talades det mycket om möjligheten att exportera våra högkvalitativa produkter men den krassa verkligheten är efterfrågan för svenska produkter i andra länder inte finns oavsett hur bra vi själva tror vi är. Import- och exportsiffrornas utveckling talar sitt tydliga språk.

Nja det var ju faktiskt du som skrev det ;).
 
Fast svenskar vill ju ha betesmjölk. Det tycker jag den här tråden visar alla möjliga tecken på iaf.
Men varför skulle Arla betala en krona mer för den när de idag bara betalar 70 öre mer för ekologisk mjölk? Ekologisk mjölk har ju en rad ytterligare krav som gör den "bättre", inte bara några månaders bete.
 
Men varför skulle Arla betala en krona mer för den när de idag bara betalar 70 öre mer för ekologisk mjölk? Ekologisk mjölk har ju en rad ytterligare krav som gör den "bättre", inte bara några månaders bete.

Ja som sagt det beror ju helt på hur många människor som köper mjölken. Det går ju bara att gissa sig till. Och jag sa inte! att det skulle betalas en krona mer, jag sa "man kanske kan få en krona mer", det är naturligtvis högst spekulativt.

Jag vill tillägga att även om jag har ganska god insyn i den här frågan så är jag inte mjölkproducent, jag jobbar inte på Arla, jag har inget uppdrag inom marknadsföring på Coop eller ICA - kort sagt det jag kan är en del grundläggande saker och vill gärna ta chansen att förklara dem.
 
Bondbönan har skrivit ett inlägg om detta, bland annat om möjligheten att få ta in sina djur vid extrem hetta eller insektsplåga utan att bryta mot lagen:
Jag tycker det låter underligt, går jag in på jordbruksverkets hemsida och läser vilka regler som gäller idag hittar jag inget som hindrar att korna är inne när det råder "extrem hetta eller insektsplåga".

https://djur.jordbruksverket.se/amn...olkproduktion.4.17f5bc3614d8ea10709196ae.html

https://djur.jordbruksverket.se/download/18.7c1e1fce169bee5214faff07/1553853871879/2019-018.pdf
 
"men vi får inte någon extra betalning för att vi sköter om beten, stängslar och fixar för att djuren ska kunna gå ut. "

Detta känns som ett väldigt konstigt argument. Det ingår väl ändå i en bondes arbetsuppgifter tänker jag. Ska jag få extra betalt för att jag städar mitt skrivbord på jobbet?

Jag är själv absolut emot att ta bort beteslagen, att den sedan kanske moderniseras med tillräckligt tillgängliga ligghallar osv, om det nu brister enligt bönderna, är en annan sak.

" Bonden som släpper ut sina djur på bete skulle då troligtvis kunna få en ekonomisk ersättning för det, vilket skulle kunna bidra till ytterligare förbättringar för djuren."

Behåll lagen då och ge alla ersättning. Det är ju det det alltid handlar om ändå. Nu vill dom ju bara smita undan och tjäna pengarna på att djuren får det sämre istället för att vi betalar mer.

Edit
Sedan säger hen att "Jag liksom de allra flesta mjölkbönder vill släppa ut våra mjölkkor på bete under sommaren."
Och det är väl kul, för dom korna. Men det får absolut inte vara upp till den enskilde bondens välvilja hurvida djuren får ta del av den delen av djurskyddet/välfärden.

Om det blir bättre för enstaka "goda" bönder skiter jag faktiskt i om det öppnar dörren för det som absolut kommer hända, en mer kontinental djurindustri.

Bättre att överlag få upp djurvälfärden i hela EU, även om det är en lång, lång väg.
 
Senast ändrad:
Undrar varför det var så viktigt att Arla blev ett jätteföretag som verkar i ett stort antal länder. Var det förhoppningen om att eftersom svenska produkter är så mycket bättre skulle övriga länder stå i kö för att köpa och att samgåendet med mejerier i andra länder skulle göra det lättare att exportera?

Nu blev det ju tvärtom, kanske man borde fundera på att dela upp Arla?
 
"men vi får inte någon extra betalning för att vi sköter om beten, stängslar och fixar för att djuren ska kunna gå ut. "

Detta känns som ett väldigt konstigt argument. Det ingår väl ändå i en bondes arbetsuppgifter tänker jag. Ska jag få extra betalt för att jag städar mitt skrivbord på jobbet?

Jag är själv absolut emot att ta bort beteslagen, att den sedan kanske moderniseras med tillräckligt tillgängliga ligghallar osv, om det nu brister enligt bönderna, är en annan sak.

" Bonden som släpper ut sina djur på bete skulle då troligtvis kunna få en ekonomisk ersättning för det, vilket skulle kunna bidra till ytterligare förbättringar för djuren."

Behåll lagen då och ge alla ersättning. Det är ju det det alltid handlar om ändå. Nu vill dom ju bara smita undan och tjäna pengarna på att djuren får det sämre istället för att vi betalar mer.

Edit
Sedan säger hen att "Jag liksom de allra flesta mjölkbönder vill släppa ut våra mjölkkor på bete under sommaren."
Och det är väl kul, för dom korna. Men det får absolut inte vara upp till den enskilde bondens välvilja hurvida djuren får ta del av den delen av djurskyddet/välfärden.

Om det blir bättre för enstaka "goda" bönder skiter jag faktiskt i om det öppnar dörren för det som absolut kommer hända, en mer kontinental djurindustri.

Bättre att överlag få upp djurvälfärden i hela EU, även om det är en lång, lång väg.
Byt ut mot "häst" då.
 
"men vi får inte någon extra betalning för att vi sköter om beten, stängslar och fixar för att djuren ska kunna gå ut. "

Detta känns som ett väldigt konstigt argument. Det ingår väl ändå i en bondes arbetsuppgifter tänker jag. Ska jag få extra betalt för att jag städar mitt skrivbord på jobbet?

Ja bloggare kan då påstå vad som helst- självklart får de extra betalning för att de sköter om beten och stängsel. Betesstöd, eller vall/komp beroende på marken där djuren går.
 
Ja bloggare kan då påstå vad som helst- självklart får de extra betalning för att de sköter om beten och stängsel. Betesstöd, eller vall/komp beroende på marken där djuren går.
Absolut att man kan få ersättning för att släppa djuren på bete, men något som lätt glöms bort är att lantbrukaren binder upp sig på ett 5-årigt åtagande som innebär att betesmarkerna ska skötas på ett visst sätt som i sin tur innebär vissa merkostnader. Jag tycker inte att man rätt av kan sätta likhetstecken mellan ersättningen för betesmarker och att släppa djuren på bete.
 
Absolut att man kan få ersättning för att släppa djuren på bete, men något som lätt glöms bort är att lantbrukaren binder upp sig på ett 5-årigt åtagande som innebär att betesmarkerna ska skötas på ett visst sätt som i sin tur innebär vissa merkostnader. Jag tycker inte att man rätt av kan sätta likhetstecken mellan ersättningen för betesmarker och att släppa djuren på bete.
Det står var och en fritt, att försöka hitta en grödkod, som tillåter bete, men som minimerar skötseln.

Fast vad vet jag, jag har så lite beten, bara 24 hektar.

Det är säkert annorlunda för den som har 50 hektar?
 
Absolut att man kan få ersättning för att släppa djuren på bete, men något som lätt glöms bort är att lantbrukaren binder upp sig på ett 5-årigt åtagande som innebär att betesmarkerna ska skötas på ett visst sätt som i sin tur innebär vissa merkostnader. Jag tycker inte att man rätt av kan sätta likhetstecken mellan ersättningen för betesmarker och att släppa djuren på bete.

Asch det går att ändra åtagande under tiden, ta bort areal ett år ex som man tycker inte sköts men då får man inte betalt för det.
Merkostnaderna kan knappast vara särskilt höga för att sköta betesmark, det är väl arbetstiden som kan dra iväg- men ändå, det är inte tvingande att ansöka om betesstöd ex.
Sett från min sida så får bönderna jävligt bra betalt i EU-stöd.
 
Det står var och en fritt, att försöka hitta en grödkod, som tillåter bete, men som minimerar skötseln.

Fast vad vet jag, jag har så lite beten, bara 24 hektar.

Det är säkert annorlunda för den som har 50 hektar?
Jo, fast om du ska ha ett åtagande på marken så krävs det mer skötsel än om du bara söker gårdsstöd.
 
Asch det går att ändra åtagande under tiden, ta bort areal ett år ex som man tycker inte sköts men då får man inte betalt för det.
Merkostnaderna kan knappast vara särskilt höga för att sköta betesmark, det är väl arbetstiden som kan dra iväg- men ändå, det är inte tvingande att ansöka om betesstöd ex.
Sett från min sida så får bönderna jävligt bra betalt i EU-stöd.
Det jag ställer mig emot är argumentet att lantbrukarna ändå får betalt för att släppa sina djur på bete eftersom de kan söka ersättning för det. Dels eftersom det ju är frivilligt att söka, men också eftersom du åtar dig att sköta marken på ett visst sätt under fem års tid. Mycket kan hända under dessa fem år och jag tycker inte att man lättvindigt ska ge sig in i ett åtagande om man inte vet vad det innebär.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp