köra jordfräs

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi har blivit med jordfräs - fått en från ett dödsbo - så jag har bestämt mig för att återuppliva vårt igenväxta trädgårdsland, men bara ha ettåriga växter där så man kan fräsa igenom hela landet inför varje vinter. Tidigare har vi haft både jordgubbar och ett par bärbuskar där, men nu vill vi göra annorlunda eftersom vi har jordfräsen.
Men...
Jag har aldrig lekt med nån jordfräs tidigare. Är det något särskilt man bör tänka på för att det ska bli bra, eller är det bara att fräsa på?
 
Bara o bara.........det är skittungt och ryggen tar ordentligt med stryk,men ja det är "bara" att fräsa på,fram o tillbaka ,fram o tillbaka.
Jag gav upp och ringde en manlig granne (min höbonde)
 
Bara o bara.........det är skittungt och ryggen tar ordentligt med stryk,men ja det är "bara" att fräsa på,fram o tillbaka ,fram o tillbaka.
Jag gav upp och ringde en manlig granne (min höbonde)
Ä' re väl inte heller!!

Det beror på fräs.

Jag har en liten behändig som jag kan lyfta upp och bära in i förrådet när jag är klar. (Visserligen med en vila eller två längs vägen men ändå...)
Lätt att manövrera och smidig att vända och flytta medan man fräser. Går så djupt som man ställer in och man lär sig variera efter några varv.

Jag är långt ifrån frisk men älskar min fräs! Den är hela förutsättning n för att jag ska kunna odla. Orkar inte gräva landet. Förstår inte vad som skulle vara jobbigt för ryggen?

Den startar snällt varje vår efter att ha mutats med lite startgas. Efter det går den som en klippa.
Min är en sånhär
extrabilder555508_large.jpg
 
Ä' re väl inte heller!!

Det beror på fräs.

Jag har en liten behändig som jag kan lyfta upp och bära in i förrådet när jag är klar. (Visserligen med en vila eller två längs vägen men ändå...)
Lätt att manövrera och smidig att vända och flytta medan man fräser. Går så djupt som man ställer in och man lär sig variera efter några varv.

Jag är långt ifrån frisk men älskar min fräs! Den är hela förutsättning n för att jag ska kunna odla. Orkar inte gräva landet. Förstår inte vad som skulle vara jobbigt för ryggen?

Den startar snällt varje vår efter att ha mutats med lite startgas. Efter det går den som en klippa.
Min är en sånhär
extrabilder555508_large.jpg
Min är flera gånger så stor som din,bild kommer.
 
Bara o bara.........det är skittungt och ryggen tar ordentligt med stryk,men ja det är "bara" att fräsa på,fram o tillbaka ,fram o tillbaka.
Jag gav upp och ringde en manlig granne (min höbonde)
Jag kan inte tänka mig att det är jobbigare än att gräva med spade och mecka runt med hand-kultivator... ;)

Den vi har fått är rätt rejäl. Jag ska bara lista ut hur den fungerar... :p
 
Det brukar åtminstone vara ett fäste för en bromspinne i bakkant på fräsaggregatet. Den justerar man så fräsen tar för sig lagom mycket i var överfart. , den höjs något varteftersom.

Det finns flera olika andra system för det med.
En större maskin med drivning på hjulen (och ofta fräsvalsen bak) så lägger man i en tillräckligt låg växel, men för djupet så är det då ofta släpskor på var sida om skyddet till aggregatet som man justerar höjden med. Dessa maskiner kan få för sig att svänga på jobbigt sätt om den inte körs så den tar lika på båda sidor. Antingen körs den helt ofräst underlag eller så kör man över remsan mellan två tidigare vändor.

Det som någon skrev om tidigare om att det är jobbigt att köra gäller framförallt om det är felinställt. Det är så lätt att låta maskinen ta mera bara för att den klarar det, låt maskinen gå snällt istället så blir den en kompis till sin förare. Kör sakta och ta inte för djupt, låt det ta lite tid och låt maskinen sköta jobbet!

En rejäl fräs som man lyckats ställa in så den går fint är roligt körande! Landet blir snart för litet.
 
Jag fräste upp ett land för två år sedan. Aldrig mer. Det som hände var att ogräset bara delade sig och blev mer. Nu gräver jag land. Fyller på med jord och slipper rensa massa ogräs.
 
Jag fräste upp ett land för två år sedan. Aldrig mer. Det som hände var att ogräset bara delade sig och blev mer. Nu gräver jag land. Fyller på med jord och slipper rensa massa ogräs.
Fast du kan ju inte bara fräsa?
Man måste ju plocka ogräset också. Precis som man väl gör när man gräver. Fräsningen är ju inte ett sätt att få bort ogräset.

För min del handlar fräsningen om att jag får min jord bearbetad. Jag kan inte få ner någonting alls i jorden utan att luckra den. Ingenting växer för att det blir för kompakt för rötterna. Att djupgräva de där kvadratmetrarna skulle ta veckor för mig. Istället för en halvtimme med fräsen.

jag har hört att det finns jord som är så lätt att jobba med att de bara är att kratta den jämn och sedan stoppa ner sättlöken rak ner. Fast jag har aldrig sett det.
 
håller med @tanten här - jag ska fräsa landet för att slippa gräva det för hand, vilket är mycket mer påfrestande för en värkande kropp. Självklart måste man ta bort alla rötter och annat elände man fräser upp. Och hålla efter det efterhand.
Sen ska vi ju, som sagt, bara ha växter man sår nu och skördar till hösten (lök, bönor, rädisor, sockerärtor och kanske nåt mer), så vi kan vända uppochner på hela landet innan vintern kommer.

Vi ska också vända ner ett antal skottkärror prima maskbearbetad hästgödsel för att öka mullhalten och näringstillgången i jorden. Tänker att det blir skitbra när jordfräsen blandat runt det litegrann...
 
Fast du kan ju inte bara fräsa?
Man måste ju plocka ogräset också. Precis som man väl gör när man gräver. Fräsningen är ju inte ett sätt att få bort ogräset.

För min del handlar fräsningen om att jag får min jord bearbetad. Jag kan inte få ner någonting alls i jorden utan att luckra den. Ingenting växer för att det blir för kompakt för rötterna. Att djupgräva de där kvadratmetrarna skulle ta veckor för mig. Istället för en halvtimme med fräsen.

jag har hört att det finns jord som är så lätt att jobba med att de bara är att kratta den jämn och sedan stoppa ner sättlöken rak ner. Fast jag har aldrig sett det.

Jag har sådan jord på några ställen faktiskt. Men tyvärr inte på alla.:banghead:
 
Man fräser med några dagars mellanrum så att ogräsrötterna som hamnar på ytan torkar.

Sen fräser man mellan raderna i odlingen med. Eller så radhackar man för hand vilket bör göras var dag för att spara tid.

Lägg ut en plexiglasskiva i landet och när ogräset är grönt under den är det lagom att fräsa eller/och hacka hela landet.
 
Får väl uppdatera med hur det gick också!
En sån här jordfräs är det jag har.
glebogryzarka-honda-fg-315-e2d.jpg

Och det är väl tur att det finns youtubeklipp att hitta, när man ska lära sig att köra jordfräs. För det allvetande husbandet här hemma var bombsäker på att man absolut skulle fälla upp pinnen där bak när man körde. Han tyckte att det var en toppenidé att man skulle behöva gå och hålla emot jordfräsen för att den skulle bearbeta jorden och inte bara rulla iväg som om fräsen vore hjul....
Jag gick in och googlade fram en film, fällde sen ner pinnen igen och tadaaa! Sen funkade det bra!
Men jag har insett att vi har ett alldeles för litet trädgårdsland för att kännas meningsfullt att köra med jordfräs :p Vi får väl se hur det blir till nästa år...
 
Får väl uppdatera med hur det gick också!
En sån här jordfräs är det jag har.
glebogryzarka-honda-fg-315-e2d.jpg

Och det är väl tur att det finns youtubeklipp att hitta, när man ska lära sig att köra jordfräs. För det allvetande husbandet här hemma var bombsäker på att man absolut skulle fälla upp pinnen där bak när man körde. Han tyckte att det var en toppenidé att man skulle behöva gå och hålla emot jordfräsen för att den skulle bearbeta jorden och inte bara rulla iväg som om fräsen vore hjul....
Jag gick in och googlade fram en film, fällde sen ner pinnen igen och tadaaa! Sen funkade det bra!
Men jag har insett att vi har ett alldeles för litet trädgårdsland för att kännas meningsfullt att köra med jordfräs :p Vi får väl se hur det blir till nästa år...
Lättlöst, bara att göra ett större trädgårdsland :D
 
visst är det så
vi får se hur vi gör, det ska ju skötas också... planteras och skördas och så...
Ä - du fråser och de andra sköter - eller?

Om du sätter potatis mm i lagom radavstånd så kan du radhacka med en sådan. Du tar bort tallrikarna i änden, delar valsen så de innersta hackorna är kvar på var sida och sätt på tallrikarna där.

Bromspinne är en viktig grej som inte får tas bort - bra du kom fram till det!
 
Ä - du fråser och de andra sköter - eller?
In your dreams... :wtf:
Om du sätter potatis mm i lagom radavstånd så kan du radhacka med en sådan. Du tar bort tallrikarna i änden, delar valsen så de innersta hackorna är kvar på var sida och sätt på tallrikarna där.
Nu var det ju det där med storleken på trädgårdslandet också.... :rofl: 3x5 m kändes för stort när man skulle gräva det för hand, men... Skulle jag plantera potatis med sånt radavstånd så skulle jag inte kunna ha något annat i landet... :D
Bromspinne är en viktig grej som inte får tas bort - bra du kom fram till det!
Jo, jag insåg ju att det verkade oerhört konstigt om man skulle behöva vara en korsning mellan Bamse och Pippi Långstrump för att orka köra jordfräs, vitsen med en sådan ska ju liksom vara att göra livet enklare...
 
Gör landen långa och smala om det går, det passar bättre för jordfräs. Två rader bara, blir bekvämt att kunna sitta på knä på gräsmattan när man handrensar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 618
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp