Körfolkets snacktråd 2

I går var jag funktionär i Flyinge och fick lite inspiration att testa Giz i vatten. Vi har ju lite vatten att köra i hemma, ett stycke som är dåligt dränerat. Giz gick rakt i både i skritt och trav, men attans vad tungt det blev för honom när det blev lite djupt! Perfekt lågintensiv träning som omväxling. Dock hade han behövt ett typ amish-coller för tyngre drag, allt annat tenderar att glida upp. Han har tagit det lugnt i två veckor pga nån liten hosta som troligtvis bara var något i miljön han regaerat på, och sen tappsko. Han går på gräs, dvs det som växer i mina året-runt-hagar 12h om dagen även när han vilat. Ändå har han ökat massor i vikt om magen. En liten ponnybulle. Fan också. Och betesbegränsare kan han inte ha, det ser han till att ta av sig om inte brorsan hinner först. Och så gillar jag inte risken med att skada tänderna, även om den är rätt liten på några timmar om dagen. Så nu blir det rejält med träning och ännu mindre mat. (Gäller kusken också..)

I morgon ska han på återbesök hos fysioterapeuten, och sen till helgen satsar vi på att komma iväg och träna hinder på Flyinge.

19598642_10155457549572380_753473287317413734_n.jpg


19667898_10155457500822380_3125089000308225893_o.jpg


19554296_10155457500947380_2595546674631655771_n.jpg

Så himla fin ponny du har :love:
 
I går var jag funktionär i Flyinge och fick lite inspiration att testa Giz i vatten. Vi har ju lite vatten att köra i hemma, ett stycke som är dåligt dränerat. Giz gick rakt i både i skritt och trav, men attans vad tungt det blev för honom när det blev lite djupt! Perfekt lågintensiv träning som omväxling. Dock hade han behövt ett typ amish-coller för tyngre drag, allt annat tenderar att glida upp. Han har tagit det lugnt i två veckor pga nån liten hosta som troligtvis bara var något i miljön han regaerat på, och sen tappsko. Han går på gräs, dvs det som växer i mina året-runt-hagar 12h om dagen även när han vilat. Ändå har han ökat massor i vikt om magen. En liten ponnybulle. Fan också. Och betesbegränsare kan han inte ha, det ser han till att ta av sig om inte brorsan hinner först. Och så gillar jag inte risken med att skada tänderna, även om den är rätt liten på några timmar om dagen. Så nu blir det rejält med träning och ännu mindre mat. (Gäller kusken också..)

I morgon ska han på återbesök hos fysioterapeuten, och sen till helgen satsar vi på att komma iväg och träna hinder på Flyinge.

19598642_10155457549572380_753473287317413734_n.jpg


19667898_10155457500822380_3125089000308225893_o.jpg


19554296_10155457500947380_2595546674631655771_n.jpg
Vill du ha lite långgrunt med sandbotten så finns ju vombjön (stranden vid övedskloster).
Om ni finns häromkring flyinge dvs ;)).
Finns ngn vagns vänlig backe också.
 
Vill du ha lite långgrunt med sandbotten så finns ju vombjön (stranden vid övedskloster).
Om ni finns häromkring flyinge dvs ;)).
Finns ngn vagns vänlig backe också.

Å tack för tipset! Får man ha häst där denna årstiden? Jag bor inte alls långt ifrån (mellan Blentarp och Skurup) så det hade varit nära och bra.
 
Å tack för tipset! Får man ha häst där denna årstiden? Jag bor inte alls långt ifrån (mellan Blentarp och Skurup) så det hade varit nära och bra.
Ja man får rida i parken och sjön (bara man inte stör övriga bad gäster. )
Vet dock inte hur smidigt det är att få med vagnen (beroende på bredd) vid badplatsen parkering är det stenar, går dock att fråga klostret om man kan gena genom gården, sen är det en liten sand kulle man får gå över för att komma in till stranden från det hållet..
Så man får nog reka området först ^_^.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Idag var vi ute och körde vår vanliga runda. Idag blev det träning på övergångar. Framförallt galoppfattningar (inga långa galoppsträckor) och kände att jag hade koll och kunde välja vilken galopp (höger eller vänster) vi skulle ha :up:
 
  • Gilla
Reactions: Mli

Vilken lyx att träna på en riktig körplan på Flyinge, min paddock känns plötsligt väldigt liten..
Vi testade också lite riktiga maratonhinder, portarna satt uppe efter förra helgens träning. Vi kom i mål på god marginal, så uteslutna för tidsfel blir vi inte :)
Och så testade vi att köra i vatten med bättre underlag, och det var nemas problemas.
Nu är jag riktigt laddad inför tävlingarna till hösten!
 
Idag har vi varit ute igen. Tränade en del övergångar. Både mellan skritt och trav och mellan trav och galopp. Tärnade även lite halter och ryggningar. Tyckte det att det kändes bra :up: Även om han ibland känns lite stark. Undrar om jag ska betsla upp till stången någon gång och checka av lite och sedan betsla ner igen? Hmm...
 
Idag har vi varit ute igen. Tränade en del övergångar. Både mellan skritt och trav och mellan trav och galopp. Tärnade även lite halter och ryggningar. Tyckte det att det kändes bra :up: Även om han ibland känns lite stark. Undrar om jag ska betsla upp till stången någon gång och checka av lite och sedan betsla ner igen? Hmm...

Kul att det går så bra! Jag har också märkt att Giz blir lite stark när han tycker att det är lite jobbigt eller när han inte får som han vill. Tex när vi tränar övergångar (vilket han hatar) så får jag ta i rejält och säga till på skarpen för att han ska sakta av. Annars är han superkänslig. Kanske skulle testa att flytta ner tömmen på liverpoolbettet bara när jag tränar detta? Fast då kanske han hatar det ännu mer...
 
Jag har köpt en till maratonvagn :o
Skulle ju egentligen ha en bättre rockard, men det blidde en Glinkowski Maraton Mix 125 istället. Hur smidigt som helst med en maratonvagn som får plats i transporten bredvid ponnyn! Och han behöver en lättare vagn för dressyrträning, och skönt att bara köra en vända till träningar och tävlingar. Min nuvarande är ju helt suverän som stabil träningsvagn, och kommer användas till parkörning sen när det är dags.
Nya vagnen är svart med gråa detaljer. Bra, funkar till mitt tänk att ha grått, svart och oreange som tävlingsfärg! Eller, ska man tänka om och ha annan färg nu när möjligheten ges? Bara svart och grått är ju rätt snyggt på svart ponny.
 
Jag har köpt en till maratonvagn :o
Skulle ju egentligen ha en bättre rockard, men det blidde en Glinkowski Maraton Mix 125 istället. Hur smidigt som helst med en maratonvagn som får plats i transporten bredvid ponnyn! Och han behöver en lättare vagn för dressyrträning, och skönt att bara köra en vända till träningar och tävlingar. Min nuvarande är ju helt suverän som stabil träningsvagn, och kommer användas till parkörning sen när det är dags.
Nya vagnen är svart med gråa detaljer. Bra, funkar till mitt tänk att ha grått, svart och oreange som tävlingsfärg! Eller, ska man tänka om och ha annan färg nu när möjligheten ges? Bara svart och grått är ju rätt snyggt på svart ponny.
Kör gråa kavajer, grått däckelunderlag, svarta byxor och svart kuskförkläde i dressyr/precision och orange tröjor och däckelunderlag i maraton. Maraton ska vara färgglatt! :angel::up:
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jag har köpt en till maratonvagn :o
Skulle ju egentligen ha en bättre rockard, men det blidde en Glinkowski Maraton Mix 125 istället. Hur smidigt som helst med en maratonvagn som får plats i transporten bredvid ponnyn! Och han behöver en lättare vagn för dressyrträning, och skönt att bara köra en vända till träningar och tävlingar. Min nuvarande är ju helt suverän som stabil träningsvagn, och kommer användas till parkörning sen när det är dags.
Nya vagnen är svart med gråa detaljer. Bra, funkar till mitt tänk att ha grått, svart och oreange som tävlingsfärg! Eller, ska man tänka om och ha annan färg nu när möjligheten ges? Bara svart och grått är ju rätt snyggt på svart ponny.

Grått är snyggt till svart häst. Min plan är att köra med grått i dressyr och precision, sen velar jag mellan blått/gult eller lila i maratonen...(dagens I-landsproblem:D)
 
Hejsan! Får man hänga på här?:D Jag har en shettisdam på 10 år som jag jobbar med. Alldeles underbar liten individ som är ärlig, lyhörd och väldigt personlig. Köpte henne som 4-åring som sällskap åt mitt halvblod när vi byggde stall och tog hem hästarna. Hon har hängt med på lite det ena och det andra men jag körde in henne för ca 3 år sedan. Trots att hon varit inkörd nåt år är hon förhållandevis lite körd då hon har haft fång och sedan fick stora problem med tunna sulor. Men, efter nyår var vi "back in track" och började sakta sätta igång igen. Nu jobbar hon på och som bäst har vi projekt "bombsäker körponny" på gång med långtradarträning. För att komma till bra körvägar måste vi kortare eller längre bitar längs tungt trafikerad 80-väg. Går bra framåt, funkar fint på vägen med långtradare o medhjälpare som går bredvid nu, börjar bli dags att låta medhjälparen åka med i vagnen.

Nåja, lite om min ponny. Känns roligt att vara igång och jobba igen, siktar på fin form och vår första körträning till slutet av september:D. Har tusen frågor som jag skulle vilja bomba er med, men får portionera ut det lite så ni inte storknar;):angel:.
 
Bomba på, vi behöver mer aktivitet på sidan, tycker jag =).
Ok, du bad om det:angel:

Först gällande utrustning. Jag har inga "körmänniskor" i min hästkrets, bortsett från trav, så allt jag har lärt mig har jag läst mig till eller kollat på nätet. Skulle jag börja om så skulle jag göra annorlunda med utrustningen men hoppas kunna uppgradera. Köpte en Cavaletti rockard. Den fungerar väl ok men känns helt ärligt väldigt klen och "skranglig":crazy:. Har en utan ögla på skaklarna. Dåliga möjligheter att fästa bakselen bra också. Drömmer om en maratonvagn eller annan 4-hjulig vagn. Gällande vagn:
- Skulle ni rekommendera en ny rockard eller 4-hjulig vagn om jag köper en ny? Vill ha en vagn för mångsidig körning på bana och i terräng/landsväg. Vill kunna ha med min dotter eller annan vuxen så inte bara en plats för kusk.
- Vad är de största skillnaderna mellan en maratonvagn och en wagonette?
- Hur tung vagn kan man tänka sig att en 4-hjulig vagn kan vara åt en shettis? Vissa som jag läst om väger 150 kg och räknas som vagn åt enbet shettis. Blir inte det tungt om det dessutom är flera vuxna i vagnen?
- Vilka upplever ni som de största skillnaderna mellan att köra enaxlad och tvåaxlad vagn? För kusk/häst?

Sen gällande selen:). Köpte själv en Pfiff- sele i läder. Inte den billigaste skitselen men naturligtvis inte heller nån lyxvariant. Inga snabbkopplingar. Upplever selen som "sådär" med lite märklig passform på vissa delar. Hårt och osmidigt läder som visserligen blivit bättre med användning och idog smörjning;).

- Vilka märken på läderselar tycker ni har ett bra kvalitet/pris-förhållande?
- Generella åsikter om Ideal-selar, bra?
- Skulle gärna ha en ergonomisk brösta. Om jag leker med tanken på att ebart byta ut delar på min nuvarande sele, har någon av erfarenheter av Empathybröstan från Zilco hos DO ( http://www.driveout.se/empathybrosta-zilco/64-0 ) eller Ideals ergonomiska ( https://www.selar.se/sv/seltillbehor/brostor/ergonomisk-brosta.html )?

Sen har jag massor av frågor om träningsupplägg, tömkörning, trafikträning osv. men nu fick jag skrivkramp;). Återkommer:D

Och jo, bor i Finland så en del av era tips kan vara svåra att förverkliga men kom gärna med idéer iaf så har jag något att forska vidare kring på den finska marknaden.
 
Nu kör jag nordsvensk och har ingen koll på ponny, men jag gillar min Idealsele. Den är väldigt rejäl. Jag skulle dock vilja att gjorden var en ren giggjord eftersom jag bara har en rockard till maratonselen. En stallkompis har DOs biothanesele (i fullstorlek), hon är jättenöjd.
Min häst behöver en annan brösta än den raka, jag tror att han ska få ett par lokor att alternera med.

Vad det gäller körmänniskor, i Sverige finns det förvånansvärt mycket körning både här och där, det gäller bara att hitta dit. Här finns dom ofta i rasklubbarna, föreningen nordsvenska hästen och ardennerklubben, det borde finnas något liknande för finnhäst el dyl? Nordiska mästerskapet i sportkörning gick av stapeln i Finland (ev hemma hos någon körprofil?) för någon vecka sedan, sök lite efter körfolk i resultatlistorna där.

Just det! Bli inte "starstruck" och tänk att "inte ska jag träna för dom som är bäst i landet". Det är klart du ska (om dom är bra)! Jag har lyckats komma med på ett par kurser för "större tränare" och oj så bra det är, och som det ger, oavsett om det är brukskörning eller sportkörning.
 
Nordiska mästerskapen hölls hemma hos Ben Simonsén i Sibbo har jag för mig. Bor långt bort från honom men han kommer relativt nära (ca 1,5h bort) och håller träningar åt en privat grupp under höst och vinterhalvår. Där har jag lyckats klämma mig in och får plats att träna med min ponny om jag vill. Känns spännande!:nailbiting: Men du har rätt, känner mig nog lite starstruck:crazy:. Tänk om jag är helt klåpig och jag och min lilla ponny skämmer ut oss totalt...

Har också möjlighet att delta i en helgkurs med Hans Sidbäck i slutet på september. Han håller ju mera på med brukskörning kanske men verkar vara öppen för alla typer av ekipage. 4 * 30 min privatlektioner under en helg. Kursen kändes dock väl dyr. Priset var lite beroende på antal deltagare i och med att också detta va ett privat gäng som ordnar. Tror att det skulle vara bra för vårt flyt att ha ett mål och den kursen ligger sådär lämpligt 2 månader fram i tiden.
 
Dom bra tränarna brukar vara bra på allt. Jag har kört med rockard och maratonsele för Lars-Åke Johansson för att få hjälp med ett "bettbroblem" som inte uppstod i arbetskörningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp