korn, havre

ja det är nog en bra fråga...egentligen.
Själv ger jag hälften korn hälften havre till mina hästar,
Kanske för att jag hört att de blir inte lika heta att rida av korn, och för att de lättare håller vikten, så jag har jämt gett det, men frågan är om det hade varit annorlunda om de hade fått bara havre! Jag tror att de hade varit like pigga ändå...men jag vet inte, har inte provat! :confused:
 
har hört att det knappt är någon som använder helhavre längre, pga att näring i det inte kan tas upp så lätt. lr nåt sånt vare hon babbla om. i vilket fall så ger jag min häst kornkross, han håller vikten uppe och blir lite lagom pigg. fast han har iofs alltid varit en pigg häst, finns de nåt bra foder man kan ge hästar som redan är pigga och har motor?

men men, iaf. vad är eran åsikt om de där med helhavren?
 
Kan bara svara för min ena häst. En fjording. Hon tål inte en hand havre om dagen ens då blir hon helt tokig. Så jag gick över till korn i stället. Men det visade sig att hon fick gallor av det i stället. Så nu får hon Groov i stället. Fungerar jättebra.
Skriv nu inte att man kan öka typ flera kg havre för att dom tål det bättre. Jag är inte intresserad av att sitta på toppen av träden när hon slår bakut och rusar etc.... :D
 
min häst har också gallor. har provat grund.
kanske ska prova groov ja också?
 
Det kan man undra!

Det sägs att vissa hästar blir heta av havre, och när jag köpte min kallblodstravare för snart tre år sedan varnade tidigare ägaren mig för att ge havre. Ett enda havrekorn och hon skulle gå i taket...

Förra stallägaren, som är en mycket klok kvinna, började ge Besten havre successivt. Idag äter min häst 2,4 kg (hel) havre om dagen och hon är inte ett dug hetare än hon var när jag köpte henne, snarare tvärtom! :D

Att hästarna skulle ha svårare att få i sig näringen från hel havre är bara skitprat! Den enda gången det skulle vara befogat att ge krosshavre är om hästen ifråga är väldigt gammal och har svårt att mala sönder havrekornen.

Immer
 
bra! tack för din åsikt om havren :P

har hört att de finns örter som gör hästen lugnare.
nån som har prövat dessa?
 
Örter för att lugna

finns det, nu ger jag inget till min häst, därimot
ger jag henne Munkpeppar som är för griniga sto, det
funkar mycket bra.
Sök på örter så kommer du till flera sidor som säljer
enskilda örter eller färdigblandad mix.
 
vissa hästar blir "tokiga" av havre, dvs väldigt pigga
 
de sägs ju att vissa hästar blir tossiga av havre,
min har en tendens till att ¨bli "varm" i skallen så han får hälften havre hälften korn
 
jag har också hört av hästar blir lugnare av korn, min häst har alltid varit het, och alltid ätit havre, jag provade ge henne korn istället, men inte blev hon lugnare av det..
det beror nog på hästen, vissa hästar blir knäppa av havre.
 
Jag har en häst som behöver få lite mer hull och samtidigt bli lugnare.

Hon hispar upp sig för minsta lilla och har då inte ro att äta och går då ner i vikt.

Idag äter hon Groov och Breed.
Hur är det med korn, är den lugnande och ger hull.
Eftersom hon är enda hästen som ev. behöver korn, hur blir det då med hållbarheten om jag köper krossad korn? Är hel korn mindre bra eller kan jag köpa det istället? Lär väl stå sig bättre.
 
Jag ger 3,2 kg havre och 1 kg kornkross. Kornet ger jag enbart för att det är mer fett än havre! :)
 
Min häst äter korn. Anledningen till det är att det inte finns krossad havre i mitt nuvarande stall och att hon blir rent av farlig att rida på hel havre. Hästen är ett lokomotiv och med hel havre som bränsle så är hon så laddad att det som sagt känns rent farligt att rida henne!
 
Min häst beter sig ungefär lika med krossad havre och med krossat korn. Så på henne fungerar inte kornet som lugnande i den jämförelsen.
 
Korn är bra om hästen inte kan hålla vikten.
Havre innehåller mkt protein och fett, vilket ger mkt energi.
Ge dock aldrig korn helt om du inte blöter det el krossar det. Svårt för hästen att kunna mala det ordentligt och smälta det.

Foderstaten får dock inte innehålla mer än 18 % fett, då kan hästen inte spjälka fodret, eftersom den inte har någon gallblåsa, utan gallan produceras i liten mängd från levern.
 
Havre innehåller till skillnad från korn, en nämnvärd mängd fett, mellan ca 4,5 och 9 % beroende på sort.

Fett är bra som energikälla till häst, liksom havre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 238
Senast: Silje
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 525
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 579
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp