Korsförlamning!?- Långt.

Arabis

Trådstartare
Då jag nu sitter & väntar på vet, med en trolig korsförlamningshäst, så vill jag höra era erfarenheter, tips & ideér ang det hela.
Det hela började under ridturen i förmiddags. Vi skrittade fram i ca 20 min, därefter frisk trav ett varv runt "fältet", därefter galopp samma varv. Påbörjade därefter skritt, vilket brukar vara MKT svårt med min stressade arabdam. det var det till en början nu oxå,men rätt var det var så gick det så lugnt & fint, med huvudet fint sänt. Ingen ovilja att gå dock. Efter ett skrittvarv tog vi ytterligare ett travvarv & det gick bra, hon var pigg & framåt, om än inte lika " gåpåig" som vanligt. Därefter skrittade vi " av" i ett varv. Denna skritt blev oxå efter en liten stund vääldigt lugn, med sänkt huvud & vad jag tyckte lite kort i steget. Hoppade av & promenerade hem. Hon såg då lite "vinglig" i bakdelen ut, tog inte för sig som hon brukar. I stallet klämde & kände jag på henne. reagerade inte över rumpan & var inte heller spänd. Men rör sig motvilligt. Satte på ett tjockt täcke & tog en promenad ut i hagen, där hon fick stå ngn timme. Åt glatt av höet. Men hon rörde sig inte alls, så vi promenerade in med henne igen. Nu står hon inne, med täcke på. Ingen puls, ingen direkt feber, liiite liite högt ( 38.0), men var lite stressad av att vara inne själv+ tjockare klädd än vad hon är van vid. ( Så de andra fick oxå komma in). Följer med om man tar henne i grimman, ser inte halt el ngt ut, men det är mkt struttiga steg bak. Nu vänter vi på vet, så får vi se vad han säger. Lite luddigt inlägg, hoppas det går att förstå vad jag menar ändå.
 
Vad menar du med "struttiga" steg? Korta, låga steg eller?
 
Låter som en lättare "släng" av korsförlamning. Men 38 grader är väl ändå inte högt? Snarare normaltemperatur. Om nu inte din häst har en lägre normaltemp förstås.
 
det låter som "korsis".Tänk på hur du tränar henne.Vad hon får för mat.Vet bör rekommendera vila(hage och lungna skrittpromenader) i allafall en vecka så att muskelvärderna går ner till det normala,du kan ta blodprov nu och om en vecka för att se hur bl värderna ligger.
 
Nu har vet varit här. han trodde oxå på en lindrig form av korsförlamning, eller att hon sträckt sig i rumpan. Hon ömmade lite på höger sida. Skall få smärtstillande/ antiinflammatoriskt i 5 dgr, sen fick hon en rejäl B- vitamin spruta oxå.
Rör sig struttigt i skritten, men traven ser inte så illa ut. Med struttigt menar jag kort steg, lite " vingliga" bakben, svårt att förklara.
Bara att hålla tummarna för att det går över med den här behandlingen.
Ang tempen, så är det väl förhöjd normal temp, eller vad man kan kalla det, ligger runt 37,5- 37,7 annars. Men klart ingen feber.
 
Har en häst som har haft kors förlamning 2 gånger. Din häst verkar som sagt ha fått en lindrig släng av korsförlamning. Det du bör tänka på till vardags är att vara väldigt noggrann med att minska på fodret när du ställer av din häst om så bara för en dag, och överfodra aldrig. Möjliga orsaker till korsförlamning kan vara stress, brunst(gäller dock hästar som har lätt att få det) eller om hästen varit kall vid ridning.
Sedan jag började massera min häst har hon inte haft några återfall så det rekommenderar jag starkt(man ska dock inte massera under den tiden hästen har korsförlamning).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 023
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 171
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min unga arab har fått en del knepiga symtom och jag har självklart haft ut veterinären men jag vet inte om dennes diagnos är rätt...
Svar
18
· Visningar
5 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp