Bukefalos 28 år!

Kort fråga: Be om betänketid till erbjuden tjänst?

Araminta

Trådstartare
Har hamnat i en sits jag aldrig varit i förr och skulle behöva lite input kring hur jag ska formulera mig.

Jag söker sommarvikariat och var på två intervjuer, en i förra veckan (vikariat A) och en idag (vikariat B). De båda aktuella vikariaten liknar varandra men det är B som känns mest lockande. Fick idag ett meddelande på telefonsvararen att jag blivit erbjuden vikariat A och undrar nu hur jag ska göra?

Jag har på båda intervjuerna varit ärlig med vad jag söker och både A och B vet om att B egentligen passar mig och min utbildning bättre. A har visat en enorm förståelse för detta och även till viss del anpassat den erbjudna tjänsten efter mina önskemål. Intervjun med B idag blev mer ett intressant samtal än en regelrätt intervju, vilket gör den svårtolkad. Jag har informerat B om att jag blivit erbjuden vikariat A och skrivit att jag inte kan hålla A på halster hur länge som helst. Har bett om så snar feedback som möjligt men inser att de troligen inte kan snabba på processen hur mycket som helst.

Hur formulerar jag mig till A på bästa sätt? Kan jag be om betänketid och hur ska jag i så fall motivera den? Ska jag fortsätta vara ärlig eller är det att utmana ödet? Eller ska jag helt enkelt tacka ja och sen dra mig ur om jag får vikariat B?
 
Eftersom du varit så ärlig från början skulle jag fortsätta med det.
Säga till A att du väntar svar från B och fråga om hur lång betänketid du kan få.
Oavsett vad du kommer med för anledning så fattar de ju eftersom du varit öppen om det.
Att dra sig ur skulle jag inte göra, speciellt inte när det rör "samma" marknad.
Svarar inte B inom betänketiden skulle jag glatt ta A. Det är ju trots allt "bara" ett sommarvikariat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Funderar på hur jag ska göra. Tycker det var synd att jag inte fick några indikationer på att vi stod så långt ifrån varandra...
Svar
6
· Visningar
1 256
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 706
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Känner mig lite rådvill inför morgondagens arbetsintervju när det kommer till det här med referenser. Jag brukar i regel lämna två...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, jag befinner mig i en rejäl nedförsbacke när det kommer till jobb, hälsa och...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp