Bukefalos 28 år!

kort om mig/ och fråga om lerig hage.

J

Jennifer80

Hej,
Jag heter Jennifer och är 26 år.
Jag har varit meddlem ett tag, men hade inte tid/ lust att skriva vem jag är.
Eftersom min förra ponny var tvungen att avlivas i mars p.g.a att en annan häst hade sparkat av benet på honom. Kanske ngn har läst tråden om denna ponny. :cry:
Så jag är jätte ledsen men sedan en vecka tillbaka mår jag lite bättre eftersom jag har fått hem en ny trevlig pålle. En liten arabkille på 7 år väldigt snäll, påminner faktiskt lite om min förra pålle i sättet.:) . Det enda med araben är att han kan bocka i galoppen och vid hörnen på banan, så jag måste hitta orskaken till detta, men för övrigt verkar det vara en super häst. :D

nu min fråga: Min hage är tyvärr en gammal åker och är ju så äkligt just nu p.g.a all lera. När jag köpte huset fanns det bara denna mark till så jag ska förska arendera lite mer mark av min granne och bygga en till hage.
Men vad gör med min åker? :confused: Finns ngt sätt att göra om den så att den blir fin? Jag tycker så synd om pållarna nu som står där, allt är upptrampat och det fast den är är ganska stor. Har ni några tips? Tackar för alla svar!
 
Sv: kort om mig/ och fråga om lerig hage.

Tyvärr finns det inte så mkt du kan göra, ha tålamod och hoppas att den reparerar sig och det börjar växa upp mkt friskt gräs, det du kan göra är att göra en lite mindre hage och ha hästarna där i, sen kan du låta den anndra hagen vila, den blir aldrig bra om det går hästar på den hela tiden, sen kan du testa att kasta ut lite gräsfrön, de6t gjoprde vi, gick o kastade för hand :D haha, men det var skillnad, men hagar e alltid svåra att samma år få fina, offtast tar det lång tid.
 
Sv: kort om mig/ och fråga om lerig hage.

Har du en bonde någonstans i krokarna så kan du alltid fråga denne om han kan tänka sig att hjälpa dig så in vallgräs på åkern. Låter du sedan det vila och växa upp ordentligt under det här året, så kan du släppa hästarna där igen i höst. Gräsrötterna binder jorden och gör den förhoppningsvis fastare. Eventuellt kan bonden också hjälpa dig med att dränera åkern, beroende på varför den nu blir lerig. Hur stor är den? Hur många hästar går där?
 
Sv: kort om mig/ och fråga om lerig hage.

Precis som Gisburne sa så kan du kolla upp om det går att dränera den. Går det något dike vid sidan som är igenväxt? I såfall kan du väl börja med att rensa det.
Att hårdgöra marken där det är som mest tryck är ett tips. Typ där du utfodrar & vid grinden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: TinyWiny
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 494
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 195
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp