Bukefalos 28 år!

Kostnad att bygga stall

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Vad kostar det att bygga ett stall på ett ungefär? Om vi säger enklare stall, med t.ex. spolspilta, 6-8 boxar (vanliga boxar, inte de dyraste boxarna som finns), sadelkammare. Om det finns ställen med "färdiga" stall att köpa så får ni gärna pma länkar så jag får en uppfattning om priset.

Och vad kostar det att anlägga en ridbana på ca 30x70? Hagstängsel per ha mark?

Och hur stor skillnad i pris blir det om man har en färdig byggnad, och bara behöver stallinredning? Kostar det "bara" några hundratusen att bygga en stallbyggnad eller får man räkna på en miljon (eller mer?) utöver inredningen?

Blir det billigare att köpa en färdig gård än att köpa ett hus med mark och sen bygga till stall?
Eller om man köper mark, kan man göra om en del av marken till en tomt? Någonstans som man kan ta reda på det?
 
Sv: Kostnad att bygga stall

det beror helt på vart du bor i landet!
en gård i kalmar län där vi bor kostar mellan 600.000-7.000.000kr.
vi har en gammal gård som inte är använd på 20-30 år och som förfallit,men vi ska renovera och bygga boxar i det gamla stallet...för att bygga nytt,enkelt stall för hand utan snickare,skulle ligga runt 100-150.000kr....eftersom plattan är så dyr att gjuta,sen tillkommer takstolar,taket,fönster,dörrar,timmer.....boxarna kan man enkelt bygga själv,det har vi gjort innan. vi skulle bara ha haft ett stall med plats för 4 boxarmen sadelkammar och nånstans att ha fodret. Hö skule vi ha haft tillsammans med spånkärran strax utanför under ett tak.... men min msabo vill ju inte ta lön på 150.000 för hästkrakarnas skull,och jag förstår honom...
så det blir renovering av det gamla stallet på gården...det enda som kostar är ny betong ovanför den gamla, ca 2000-3000kr, samt virket till boxarna...så mellan 5000-7000 kostar vårt"nygamla" stall med nya fönster insatta...... och då får 3 hästar plats,smt en stor gång. Sadelkammare har vi inrett i den gamla koladan med lite värme vintertid.... koladan hade varit perfekt storleksmässigt,dock är det för lågt i taket och det är mkt jobb och pengar om man ska lyfta taket....
Men ska du köpa ett nytt stall så finns det nåt som heter Sverigestallet....de har fina stall,vet dock ej vad de kostar.lycka till!
 
Sv: Kostnad att bygga stall

lånar den här tråden så det inte blir ännu en ny tråd.

hur ser det ut i dagsläget, med samma frågeställningar som ovan?

planen är att bygga ett stall med 2-3 boxar, sadelkammare och någon uppbindningsplats. om det inte medför väldigt mycket mer kostnader/arbete att uppbindningsplatsen också kan användas som spolspilta är det ju klart en fördel.

på ett tilltänkt objekt finns idag en ladugård som tyvärr sett bättre dagar. den delen som då ska användas till stall behöver ny grund och nya väggar. taket och takstolar verkar man kunna behålla; öppet upp till nock.

vad kan det gå på med grund och väggar till ett sådant bygge? det står alltså en ladugård där idag så det kanske är bättre förarbetat undertill än om det inte varit någon byggnad där nu...?

kan man gjuta golv själv? får man?

i den andra delen av ladugården finns idag verkstad där el finns indraget så det borde inte vara så knepigt att få in el i stalldelen i alla fall.

tips, idéer, kostnadsuppgifter mottages tacksamt!
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Ofta är det billigare och bättre att bygga helt nytt än att försöka renovera och bygga om.

Jag har ett Bruksbalken stall, gick på ca 300.000 kr. 3 boxar, spolspilta, foderförråd, sadelkammare och förråd. Isolerat.
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Fast om det blir billigare eller inte beror ju helt på vad man har från början. Vi köpte en gård där man byggt stall i den gamla ladugården (byggd på 1940-talet), med godkänd takhöjd upp till hästar på 155cm. Om vi vill ha större hade vi kunnat bygga på logen, där takhöjden är högre (även betonggolv sedan innan). Det är billiga 220kvm stall. Det fanns även en verkstad på gården, 170 kvm som hade passat perfekt som stall, om man inte hade haft en bil-galen sambo. ;) Skulle vi byggt de sk. ekonomibyggnader som finns nu, hade det kostat massor!

Lite beror det nog också på hur kräsen man är med det estetiska och det praktiska.

Lövångers bygg har ju en del trevliga modeller och priser om man är lite händig själv. Det hänger ju mkt på om man kan tänka sig att göra ngt själv eller om man vill titta på :)
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Fast om det blir billigare eller inte beror ju helt på vad man har från början. Vi köpte en gård där man byggt stall i den gamla ladugården (byggd på 1940-talet), med godkänd takhöjd upp till hästar på 155cm. Om vi vill ha större hade vi kunnat bygga på logen, där takhöjden är högre (även betonggolv sedan innan). Det är billiga 220kvm stall. Det fanns även en verkstad på gården, 170 kvm som hade passat perfekt som stall, om man inte hade haft en bil-galen sambo. ;) Skulle vi byggt de sk. ekonomibyggnader som finns nu, hade det kostat massor!

Lite beror det nog också på hur kräsen man är med det estetiska och det praktiska.

Lövångers bygg har ju en del trevliga modeller och priser om man är lite händig själv. Det hänger ju mkt på om man kan tänka sig att göra ngt själv eller om man vill titta på :)

vår idé har väl varit att göra mkt själva.. :)
vad skiljer lövångers modeller mot exv bruksbalken då?
är bruksbalken mer "färdigt" än lövångers?
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Jag har inte riktigt koll på skillnaderna eftersom jag inte byggt. Ha dock en bekant som bygger ett lövånger och där är det byggmoduler, oisolerat, exklusive tak och förstås platta. Men då ä kostnaden runt 60 000 för byggsatsen till ett på 6x10m. Men kolla in olika hemsidor! Ta in offerter osv, så får man räkna på det hela :) Spännande med stallbygge!
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Räkna med att det kostar ca 10.000:- kvadraten att bygga nytt. Sen beror det ju givetvis på hur mycket man kan bygga själv och hur händig man är. Och hur mycket tid man har.
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Bruksbalken är inkl allt utom plattan, vatten och el. Tror mitt är 8,5x13.

Visst kan man komma undan billigare om det finns en ladugård att bygga i, men jag har inte varit direkt imponerad av skicket på de ladugårdar som funnits på gårdar jag har kollat på. Det hade krävts mkt renovering och ändring för att få ett bra stall! Råkar man ha turen att hitta ett ställe med nya fina ekonomibyggnader är det förstås en annan sak. Men då har man i regel fått betala mer för gården så frågan är om man egentligen tjänar på det...
 
Sv: Kostnad att bygga stall

*kl*

Vad kan ett stall med 6 boxar a 16kvm & 2 boxar a 32kvm + en rejäl sadelkammare, täckesrum, fikarum m toalett, foderrum & kanske 2-3 uppställningsplatser a 3m breda kosta?
6 m stallgång på bredden då alltså (boxar på sidorna ala engelska modellen)

+ lite andra finesser här och där! ;)

Allt skall vara byggt av firma så att säga.
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Ofta är det billigare och bättre att bygga helt nytt än att försöka renovera och bygga om.

Jag har ett Bruksbalken stall, gick på ca 300.000 kr. 3 boxar, spolspilta, foderförråd, sadelkammare och förråd. Isolerat.


Trodde faktiskt det var dyrare. Men bruksbalken är bland de mer billigare leverantörerna va? Har kickat på uteboxen och cityboxen. Ett oisolerat borde bli ännu billigare. Har ni loft?

Själva plattan när man gör blir av betong va? Eller är det cement? Funderar på om man kan göra själv. Röra runt lite och hälla i. Men blir avancerat när själva ledningarna ska med. Eller rören kanske det heter. Man måste ju ha både vatten och avlopp i ett stall annars blir det väldigt svårjobbat.

Får man göra sådant själv som amatör om man tar reda på hur man gör först? Skulle spara lite pengar i alla fall. Frågan är hur bra resultatet blir i slutändan.
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Du får nog göra plattan själv om du vill men det är inte så enkelt som att hälla ut lite cement. ;)

Nej jag har öppet till nock, tror inte de rekommenderar loft på en vanlig stallbyggnad eftersom det blir för liten luftvolym och dålig luft i stallet.

Kostnader för att bygga stallet tillkommer också såklart (tror det blev runt 100.000).
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Vi ritade stallet själva. 100 kvadrat stall med murad fasad med putsade väggar och loge i trä (lösvirke). Anlitat folk själva till murning och en del av snickeriet. All inredning är byggd i lösvirke (inga färdig boxinredning). Spolspilta, sadelk.

Mycket har vi gjort själva. Byggtiden låg på 7 månader och sammantaget har byggnationen kostat ca 700 000 kr. Men då har vi haft lösvirket sedan tidigare, så inget virke har behövts inhandlas ...

Det var mycket kalkylräknande och vi hade kunnat komma billigare undan om vi valt andra takstolar. Sadeltak med plats för skulle är dyrare än ingen skulle och vanliga takstolar till ex ...
 
Sv: Kostnad att bygga stall

Jag tror hon skrev lite fel och menade 3 meter ena boxväggen och 3 meter stallgång =6 m bredd invändigt. Engelsk modell= boxar bara på ena långsidan.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 409
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 323
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 648
Senast: iNHALE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 748
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp