Bukefalos 28 år!

Kostnad för att anlägga rundbana?

G

Gisburne

Funderade på en grej... Är det verkligen superdyrt att anlägga en mindre rundbana eller rakbana? Kan man göra det själv, och i så fall, hur anlägger man själva banan - alltså, ska man gräva ur först och lägga duk och makadam och sedan ha på finare grus/sand eller hur går det till? Det måste ju vara ungefär som att anlägga vilken väg/grusväg som helst? Hade inte tänkt mig en bana som är bredare än att två hästar kan ridas bredvid varandra. Och kurvorna behöver inte vara doserade som på riktiga tävlings-/träningsbanor, utan en plan väg räcker åt mig.

Nu när jag ska köpa eget så dök tanken upp "varför skulle jag INTE ha min egen rundbana om jag har mark så det räcker?!" Finns ju enorma fördelar med att ha en! :bump:
 
Sv: Kostnad för att anlägga rundbana?

Det vill jag oxå veta!
Jag funderar på att göra en liten slinga i skogen. Undra om det går att använda sånt "fylle" man har till skogsvägar som blivit förstörda. Det är osorterat material från grustaget, väldigt billigt. Min kille har lagt på sånt (jag har inte sett hur det ser ut), han betala bara nån hundralapp för en full 4 tons traktorkärra. Vet inte hur långt det räckte, jag får nog inspektera det i helgen...
 
Sv: Kostnad för att anlägga rundbana?

Man måste väl preparera först, så att det blir en väg och inte bara en grusplätt i skogen, om du förstår hur jag menar? Det måste ju bli en väg som håller för regelbunden ridning utan att bli för ojämn...
Finns det ingen anläggare här som kan sånt? :D
 
Sv: Kostnad för att anlägga rundbana?

JAg veta tt min granne anlade en rakbana på 800m den gick lös på närmare 500 000 o då kunde de gör amkt själva o den är bara en vagnsbredd om man säger.
VAd deras slinga iskogen har kostat vågar man inte tänka på.
De har underlag av singel eller nåt o duk uppe på för avrinningen och så den mjuka fina sanden, bra underlag o nödvändigt för att tåla användningen
 
Sv: Kostnad för att anlägga rundbana?

Det beror ju dels en hel del på vad det är för mark, behöver det dräneras, är det berg som måste sprängas osv... Sen behövs det grävas ur, med kostnader för maskiner och arbete. Sen fyllningsmaterial, makadam eller singel, duk och sedan själva underlaget. Där kan man ha lite olika saker, men börja med en blandning av 08 och stenmjöl och sedan ha mer 08 om det blir för hårt eller stenmjöl om det blir för tungt. Själva kostnaden är svår att säga, det beror ju en hel del på var det är någonstans, hur långt det är till en grusgrop, vilka kontakter ni har med maskin firmor osv..
 
Sv: Kostnad för att anlägga rundbana?

Det beror ju också på vilka krav du har på din bana! Och det framtida slitaget. Är ju skillnad om du har två hobbyhästar eller om det är ett professionellt stall fullt med hästar i träning.

Vi har gjort en egen träningsslinga på dryga kilometern. Men har inte kravet på den att den skall vara användbar årets alla dagar runtom så då blir ju priset ett helt annat. Jag har också en egen ridbana där jag däremot varit frikostig med dränering så med den egna ridbanan och den egna träningsslingan har vi oftast något bra ställe att rida på. Det är guld värt med eget att rida på!!
 

Liknande trådar

Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 207
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp