Kostnad för stängsel?

Apollo 13

Trådstartare
Hej hej,
jag har lite funderingar på vad det kan kosta med lite stängsel, har försökt kolla runt men hittar inte riktigt priser på det jag söker. Jag vill ha trästolp, med sådana där vita breda elband. Vad kostar en stolpe ungefär? Vad går isolatorerna på och eltråden/bandet?
Hur nära brukar ni sätta stolpen? 3-4m? Hade tänkt mig ca 3 meter och 3 trådar.
Vad går ett elagrigatet på?

Thanx
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Hola,

180 cm stolp med 5 cm diam brukar man få tag på för 20 spänn st på typ Bole eller Nordpost. Dock brukar de säljas i bunt om 100 och liknande.
Skall du inte ha så mycket stolp så kanske det är lättast att handla på Bauhaus, där kostar samma stolpe 27. Eko är billigare men vet inte hur många kronor.

Bandkostnad överlåter jag till någon annan men fundera på BRUNA band. Hästarna ser bruna och gröna band lättare än vita.

mvh Eva
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Vi handlar vårt stängselmaterial av Börjes http://www.borjes-tingsryd.se de har helt klart bäst pris.
Trästolp har de dock inte.... men vi handlade trästolp till hörnen (på silvan) och börjes plaststolpar där emellan. Fast vi behöver ju inte så högt stängsel, bara 90 cm
 
Sv: Kostnad för stängsel?

MAn kan ha 6 meter mellan stolparna om man så vill. Man behöver inte ha supertätt då man sätter permanent stängsel. Sedan undrar jag, varför 3 trådar ?? Betänk att 40 mm är ganska brett när det gäller band, och att ha 3 bandtrådar kanske ser lite konstigt ut. Jag tror ärligt talat det inte behövs. Det är ju inte trådarna som gör stängslet, utan elen i trådarna. Du behöver mer saker än stolp, aggregat och tråd för att det ska bli ett komplett elstängsel.



Jag tycker priserna är utsatta mycket bra på olika sidor. Vart har du kollat eftersom du inte hittar priser ? Själv gillar jag Bole produkter.

http://www.bole-produkter.se
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Ju fler trådar/band desto mindre slitage.
Glöm ej att kolla ohm antalet ju högre desto sämre kvalité.
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Hängnade in en ny hage i våras på ca 1hk.

(60 stolpar)

30 plast = 600 kr

30 inpregnerade 700 kr

Tråd från lantmännen, (svart/vit) lång livskvalite, billigast i längden.
1000 kr

1 st 12-voltsaggregat 1495 kr

Batteri 595 kr

Jordpinnar hade jag hemma.

Sammanlagt ca 4 390 kr :crazy:
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Hägnade in mina hagar förra året.
Köpte allt från Granngården

Stolpar ca 23 kr st 180cm, köpte dock bunt om 126 och det var ngt billigare.

Band 40mm brun 500:-/rulle på 200m. Tror att vita är billigare då det inte är så begränsat urval.

Isolatorer ca 80-85 kr/fp om 25 stycken.

Jag hade speciella isolatorer i hörnen och vid grinden. Det blåser ganska kraftigt där jag bor, men banden har ändå klarat sig bra. Stolparna satte jag med 5m mellanrum och det fungerar bra. Tror att isolatorerna i hörn/grind är bidragande då de hjälper till att hålla bandet spänt. Köpte kvalitet från början och jag har inte en pinyl trasig förut en som red och fastnade i tråden och en isolator gick sönder. Hade jag gjort om det hade jag däremot köpte bättre hörnstolpar, som var lite längre, mina var 10cm i diameter och 180 långa. Idag hade jag köpt dessa stolpar längre.
 
Sv: Kostnad för stängsel?

jag kommer inte ihåg vad våra staket har kostat, av det jag kommer ihåg så har våra tryckimpregnerade stolpar kostat 17-20 kronor styck. jag tycker att mellan 3 och 4 meter mellan varje stolpe är det optimala. då kan tråden hållas sträckt och slaknar inte fort, mina staket ser ut som nya efter 3 år. har också tre trådar, med 40 cm mellanrum. syrran min satte staket och har mellan 6 och 7 meter mellan sina stolpar, trots att vi sträckte tråden så mycket som det gick hänger den ändå lite, inte snyggt alls! Lycka till med staketet! :)
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Skulle det bli mindre slitage med 3 rader band då menar du ?? Hur kan det bli det ?
 
Sv: Kostnad för stängsel?

För övrigt måste jag rätta mig själv ang länken jag skrev längre upp...jag diggar INTE Bole bäst, utan Bmsab. Tycker Bmsab har bra priser samt är tillmötesgående och kunniga.

http://www.bmsab.se/
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Är det flera än jag som har dålig erfarenhet av Bole?:mad: Vi skickade efter stolpar för 15000:- och när transportören var där så ringde han och frågade var vi var för vi skulle lasta av det själva! Men vi hade inte fått någon info om det vare sig från Bole eller transport-firman, så han tog med sig stolpen tillbaka! Jag ringde Bole och den första jag pratade med sa att det var deras skyldighet att lasta av, men att jag fick prata med deras chef om det. Chefen ringde upp lite senare och sa att det var en oskriven regel som alla vet om; att man ska lasta av själv!!:devil: Har pratat med Nordpost (som dessutom är billigare) och de levererar och lastar SJÄLVKLART av stolpen, de hade aldrig hört talas om någon oskriven regel... Tyvärr har vi förskotts betalat stolpen hos Bole, så nu vet jag inte vad som händer... Ska de ta tillbaka stolpen så vill de att vi betalar returfrakt, fast enligt Konsumentverket så har vi aldrig fått stolpen levererade i och med att han aldrig lastade av dem! Så fy:devil: för Bole!! Väldigt dåligt skött av dem!!
Min kompis fick lev från dem förra året och de var inte heller hemma när lev kom, men den stod så fint på deras gårdsplan när de kom hem. Vet inte varför de gör så här mot oss?
Aldrig mer att jag handlar av dem!!!:mad:
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Bmsab har visst priser utsatta. Kolla i menyn, prislista står det. Sedan så kan man ju alltid skicka efter en katalog ;)
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Tror du inte att det är så att de anlitar olika lokala transportföretag? Så är det med Nordpost och därifrån får man inte alltid leveransen avlastad, utan ibland måste man hjälpa till själv.
 
Sv: Kostnad för stängsel?

Enligt Konsumentverket så betyder "frakt fritt, fritt levererat" att det ska stå på din mark om inget annat avtalats. Vi fick ingen info vare sig från Bole eller transportören om att vi måste lasta av det själva, eller ens vara hemma. Bole skötte detta väldigt dåligt, återkom inte när de sa att de skulle göra det m.m. Nordpost har skött sig suveränt och där har vi fått allt levererat -och- avlastat! Aldrig mer Bole för mig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 219
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 343
Senast: Habina
·
Anläggning Hej! Det är så att vi eventuellt ska få arrangera en bit mark av en granne i närheten. Då det inte är vår mark så kan vi inte bygga...
2
Svar
21
· Visningar
3 064
Senast: Masse
·
Anläggning Hej hästmänniskor runt stockholm! Jag är en arbetande student som efter avslutad kandidat (i sommar) vill söka mig vidare till...
Svar
9
· Visningar
1 682
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp