Bukefalos 28 år!

Kostnad med direktverkande el.

Blomskan

Trådstartare
Finns det någon här som värmer upp sitt hus med direkverkande el?
Vad kostar det isf?
Hur stort är huset?
Några extra faciliteter som drar ström? Ex. konstant uppvärmd bubbelpool och dyl.


Tänkte kika på ett hus med just direktverkande el men har ingen erfarenhet av detta sen tidigare.
Just detta huset är på 132kvm i två plan och är gammalt men nyrenoverat. Jag tror således att det är tilläggsisolerat.
Man har bytt tak och satt in nya 3-glas fönster. Detta borde ju innebära en viss energibesparing..
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Vi har direktverkande el, men har installerat luftvärmepump. Inklusive hushållsel har vi väl kring 15000 kwh per år. Fönstren är sedan -76 (byggår), isolerglas, men med en äldre teknik. 151kvm stort hus i två våningar.
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Vi har direktverkande el, men har installerat luftvärmepump. Inklusive hushållsel har vi väl kring 15000 kwh per år. Fönstren är sedan -76 (byggår), isolerglas, men med en äldre teknik. 151kvm stort hus i två våningar.

Tack för svaret!
Det finns en luftvärmepump installerad i detta också.
finns även en braskamin.

Har du ngn eldstad?
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Vi har direktverkande el och luftvärmepump, hus på 125 kvm från 73. driftskostnaden för förra ägarna (2 pensionärer) var 25000 per år. de hade mycket varmare i huset än vad vi har. Vi flyttade in i mars och har hittills inte använt elementen, bara pumpen.
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Tilläggsfrågor..
Hur varmt har ni inne och hur många är ni i hushållet?
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Vi har ingen eldstad, har kring 20 grader inne vintertid, vi har tre golv som vi dessutom har golvvärme på under hela vintern (kök, hall badrum). Vi är 2 vuxna och två barn. Vi klarar oss väldigt bra på enbart luftvärmepumpen, men den räcker inte riktigt till de absolut kallaste dagarna, så då slår elementen till, det är dock sällan.
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Vi hyr ett hus med direktel. Finns även två kakelugnar och en vedspis. Vi flyttade in i februari och eldade flitigt i kakelugnarna men inte vedspisen. Hade kallt inne (17-18) när det var kallt ute i feb/mars. Elräkning på 2500/mån som tog oss på sängen. Då hade vi visserligen dyrt avtal i början.

Vet inte riktigt hur stor huset är, två våningar men inte jättestort. Mindre än 150 kvm åtminstone. Inte isolerat i väggarna. Nya fönster och isolerat tak. Huset är från 20-talet.
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Direktverkande el och luft-luft-värmepump har vi i vår stuga. Två plan, c:a 110 kvm. Vi gör av med 18000 kWh per år. Då är vi verkligen inte sparsamma med elen men huset är litet och lågt i tak. Har ingen eldstad. Under kallaste perioden på vintern kan elräkningen hamna på över 3000 kr per månad men på sommarn kanske 1200 kr.
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Vi har ett hus i 3 plan, 9 rum o kök, på 264kvm som vi värmer med direktverkande el. Har dock två luft-luftvärmepumpen. En på första o en på 2a våningen. Den på 2a våningen värmer dock tyvärr mer på 3e våningen ( där bara gästrum är).
Köket värms enbart av vedspis. Vi har flera eldstäder, kakelugn, öppenspis o kamin men den skorstenen är utdömd.
Huset har gammal timmerstomme, 3 glas på första våningen, resten 2 glas. Inte tilläggsisolerat...

I vintras så hade vi bara två element på i hela huset, ett i sonens o ett på badrummet. Resten var vi för snåla o slå på. :)
Sonen hade väl 18 grader på sitt rum, vi hade som kallast 10 grader i vårt sovrum ( aldrig sovit så gott som jag gjorde då, man låg stilla :)), men oftast 16-17. Resten av huset var det 17-18 grader i.

I år kommer vi dock ha varmare i vårt sovrum eftersom en liten bäbis ska sova där oxå, så elen lär bli dyrare.

Men dyraste elräkningen vi hade var på 6300 kr för två månader (inkl. hushållsel), då förbrukade vi i nov 2500 kWh, dec 3900 kWh, jan 3500 kWh o feb 2800 kWh. Nu i sommar maj, juni, juli, aug har vi snittat på 800 kWh.
Vi haft inte bott här ett helt åt (jan-dec) ännu, men beräknad årsförbrukning är 24000 kWh,enlig elleverantören hemsida.
Vi hade räknat på ca 4000 kr/mån för el, så vi är glada att vi inte kommit upp i det ännu... :D

Då är vi 2 vuxna o ett barn, snart ett barn till.
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

KL.

Massor av tack till alla som svarat.
Jag har alltid haft för mig att det skulle vara olidligt dyrt med denna uppvärmningsvariant. Nu inser jag att det ligger på ungefär samma nivå slm vi idag har med bergvärme. Dock i ett hus på 300kvm.
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Min lillebrors hus som är ganska bra isolerat (nyligen tilläggsisolerat och fönster bytta) har haft räkningar på mer än 6000kr i månaden vintertid!
Det huset är på 100kvm. På sommaren är det ju betydligt mindre såklart..
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

KL.

Massor av tack till alla som svarat.
Jag har alltid haft för mig att det skulle vara olidligt dyrt med denna uppvärmningsvariant. Nu inser jag att det ligger på ungefär samma nivå slm vi idag har med bergvärme. Dock i ett hus på 300kvm.

Men svaren du fått här har ju visserligen direkt el element, men värmer ju med luftvärmepumpen de installerat. Att inte köpa en luft luft pump, om man har direkt el element, är ju enbart vansinne, man sparar in den på en vinter.
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Min lillebrors hus som är ganska bra isolerat (nyligen tilläggsisolerat och fönster bytta) har haft räkningar på mer än 6000kr i månaden vintertid!
Det huset är på 100kvm. På sommaren är det ju betydligt mindre såklart..

Det låter helt sjuk dyrt (det är vad vi hade på två månader när det var -25 ute i flera veckor)! Dom måste ha otroligt varmt då...

Kanske dags för din bror o investera i en luft-luftvärmepump, lär sänka kostnaden en del iaf..
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Jag förstår inte riktigt.
Som jag nämnde så har ju just detta huset en luftvärmepump..
Jag har även en i min närhet som gett sig tusan på att luftvärmepump INTE är lönsamt utan kostar samma energi som den ger.
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Min lillebrors hus som är ganska bra isolerat (nyligen tilläggsisolerat och fönster bytta) har haft räkningar på mer än 6000kr i månaden vintertid!
Det huset är på 100kvm. På sommaren är det ju betydligt mindre såklart..

Men usch!
Har han bara detta uppvärmningsalternativ? Inga eldstäder eller värmepumpar?
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Jag förstår inte riktigt.
Som jag nämnde så har ju just detta huset en luftvärmepump..
Jag har även en i min närhet som gett sig tusan på att luftvärmepump INTE är lönsamt utan kostar samma energi som den ger.

En hel del vill påstå det, och när dom kom ut på marknaden från början så var dom inte alls lika effektiva och driftsäkra som dom är idag, därför lever många fördomar kvar.
Självklart beror det ju också på kvalité osv. Man får lite vad man betalar för..

Dom vi har Fujitsu Nocria 14 lbc, har orkat gett värme trots minus -25 ute, dock så ger den inte lika bra och vi tjänar inte lika mycket på det som om det är -10 ute.
Enligt tek. spec så drar vår mellan 0,15-1,35 kW, men ger 0,90-9,10 kW (i snitt 6 kW).

Men vi snittar på "bara" ca 800 kWh mer än paret som bodde här tidigare, och då använde dom bara 1 våning, o underhållsvärme på resten o eldade som fan i vedspisen (dom eldade 10 kubik, vi 2 kubik förra året)..

Så någon skillnad borde nog värmepumparna göra iaf :D
 
Sv: Kostnad med direktverkande el.

Jag har även en i min närhet som gett sig tusan på att luftvärmepump INTE är lönsamt utan kostar samma energi som den ger.

Hur mycket de ger tillbaka beror lite på vad man har för planlösning, var man kan sätta pumpen, hur lång ledning mellan ute och inne, hur varmt man vill ha, vad det är för pump - och lite på var man bor också. Och hur kall vintern blir. Men nog går man plus på några år, om man har en hyfsat öppen planlösning så att värmen kommer till. Men om man kör kyla på sommaren vinner man ingenting.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är lite nyfiken på hur vår elkostnad ser ut i jämförelse med andras, eftersom jag verkligen inte har någon aning om vad som är...
Svar
13
· Visningar
3 995
Senast: dobbis
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 164
Senast: MissFideli
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 256
Senast: Raderad medlem 6459
·
Hemmet Nu vänder jag mig till alla duktiga bukare! Vi har tittat på ett hus som vi eventuellt ska hyra, gammal Västerbottensgård ute på...
2
Svar
29
· Visningar
20 700
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp