Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

M

Midnattssol

Jag har börjat inse att min hund inte längre är någon unghund, utan faktiskt fyller 11 nästa år. Hoppas dock att han får vara kvar länge till, hans mamma är 17 och still going strong:). Men han har ju såklart blivit lite stel med åren; hoppar helst inte upp i bilen själv, stel efter att ha legat stilla länge och kravlar med lite möda upp i soffan.

Nu har jag tänkt att han ska få något slags kosttillskott som förhoppningsvis kan göra honom lite smidigare igen. Jag har då försökt läsa på lite om bl a glukosamin, men det visade sig vara svårare än jag trodde! Alla säger så olika:confused:.

Så en gång för alla nu; är det glukosaminhydroklorid eller glukosaminsulfat som är bäst för hund? Ska det innehålla något mer för att fungera optimalt?

Fiskolja har jag också hört skall vara bra?
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Fiskolja bör du ge tillsammans med glucosamin för bästa effekt, de samverkar på något magiskt vis.
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Stride säger jag bara:love: har fått fantastiska resultat på min gamle efter att vi började med detta, ren glucosamin tyckte inte jag gjorde varken från eller till
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Kan varmt rekomendera Cosequin!!!
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

..och jag har bra erfarenheter av blandningen glukosamin/chondroitin/msm...men nu ger jag min gamle kille litovet , ett nyponpulvertillskott som funkar helt kanon faktiskt
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

blåläppad mussla ska vara suveränt säger dom.
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

..inte grönläppad mussla då?
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

jag skulle också vilja veta vad som skiljer dem åt, om det är någon skillnad på upptag (och därmed effekt) beroende på om det är bundet till sulfat eller hydroklorid. om det spelar någon roll just för glukosaminet har jag inte någon aning om, men det brukar ju ha det för andra föreningar.

jag har förstått att omega 3 och strandnyponpulver ska ge bra effekt tillsammans med glukosamin men jag har ingen egen erfarenhet av strandnypon till hund.
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

litovet är ju strandnypon och jag har fått jättebra effekt på min sch/bc som har pålagringar på ett bakknä...anars brukar det ju sägas att glukosamin/kondriotin/msm och C vitamin är en bra coktail
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Vi körde Aktiv Hund till vår gamling med bra resultat.
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Är det alltså ingen större skillnad på att ge glukosaminhydroklorid och glukosaminsulfat till hund?

Hur vet man vilket märke som är "bäst"? Att testa är väl det bästa sättet att ta reda på det antar jag, men är det något särskilt man ska tänka på när man läser innehållsförteckningen?
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Ja, Litovet har jag också hört talas om ja:idea:! Dock på hästsidan.

Skönt att det har hjälpt din hund:)! Det kan nog vara värt att kolla upp!
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

men hundar tillverkar ju eget c-vitamin? eller avtar den förmågan med stigande ålder? jag har läst någonstans att strandnypon har antiinflammatoriska egenskaper och att det är därför man ger det, inte för c-vitaminets skull (för i så fall hade det ju funkat med betydligt billigare preparat).

Midnattssol: vad jag har förstått så ska glukosamin ges tillsammans med chondiotrin och MSN, en del preparat innehåller endast glukosamin. men jag upplever att det är mycket tyckande kring olika glukosaminpreparat, de flesta har bara provat en sort och hävdar sedan att det preparatet är det bästa? jag efterlyser bättre jämförelser! om så inte personliga så skillnader i hur drygt preparatet är! priset skiljer ju enormt, betyder det också att de är olika dryga eller har olika bra effekt?
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

vad man ska vara noga med (enligt vet) är att halten glucosamin är så hög som möjligt, det brukar den inte vara i de billigare märkena.

Ger fö även nypon:bow: nu är det visserligen inte nån av de dyrare varianterna, men jag upplevde en markant förbättring efter ett par veckors användande (artros ena bogen vilket gett haltande och ovilja att hoppa in i bilen osv)

Striden, nyponet tillsammans med akupunktur har verkligen gett resulat, såpass att vi nu kunnat börja dra ner på rimadylen:bump: Jag har lagt på dessa preparat en i taget i den ordning som står och för varje grej har gett stora framsteg:)
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Hundar vet jag inte men hästar bildar sitt egna C vitamin...även ren C vitamin kan man ge hundar ( hög styrka) vid ledproblem säger min vet....varför dom svarar på det vet han inte, men det spelar ju mindre roll...min sch/bc skulle i såfall ha 1-2 tbl a 1000 mg/dag
Jag köper hästförpackning av litovet (1,5 kg)...blir mycket billigare än småförpackningen dom har till hundar
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Håller med om grönläppad mussla samt nypon. Grönläppad mussla har en väldigt hög halt av omega 3 (du slipper ge fiskolja) samt glucosaminer. Nyponets c-vitamin ger det en extra kick.
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Ja, lite mer vetenskapliga jämförelser skulle ju onekligen underlätta:angel:. Jag förstår om man har provat ett preparat som hjälpt sin hund, att man då vill rekommendera det till andra, vilket är jättebra:laugh:, det är just tips på bra medel som jag vill ha, men på något plan så känns det också bra om det finns någon studie som backar upp det hela.

Det verkar helt enkelt som att man får prova sig fram, men det hade ju känts mycket bättre om det fanns någon slags studie på detta som man kunde luta sig lite emot när man är ute i affären och letar efter den bästa burken, så man verkligen vet vad det är man letar efter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
9 896
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 681
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 931
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 540
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp