Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Så om man skulle ta och leta reda på något märke som har glukosamin utvunnet ur grönläppad mussla (oavsett om det sedan är bundet till hydroklorid eller sulfat?) och ge det tillsammans med nyponpulver, kan det låta som en bra "medicin"?
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

saken är väl den att det är olika på olika ndivider, på en del hjälper en sak, på en annan inte..så vetenskapligt är nog svårt...
Men samtliga tillskot som florerar i denna tråden funkar ju på hundar. Jag gav flexijoint till min , det innehåller det mesta i glukosamin/kondriotin/msm/c-vitamin + en del andra mineraler...vet dock inte om det säljs längre i sverige eller om nån annan tagit hand om agenuren här.
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Ja det är väl så, att det är individuellt vad som funkar och inte funkar.

Flexijoint har jag också hört folk som gett till hästar, med bra resultat:). Tyvärr verkar det inte finnas i Sverige utan måste vad jag förstår beställas från UK.

Jag undrar dock fortfarande om det är någon skillnad på upptagningsförmågan hos hund mellan sulfat- och hydrokloridbunden glukosamin?

Vilken djungel det här är:o!
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Om jag minns rätt från biokemin så tillverkar i princip alla djur sitt eget c-vitamin utom människan själv och marsvin tror jag att det var.
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Har ej läst swaren du fått, så ursäkta om jag bara upprepar.

Jag tycker att omega 3/6 tillsammans med glukosamin (hydroklorid) har bra effekt. Personligen gillar jag de färdiga "artrosfodren" som Hill´s j/d, Purinas JM, Specifics CJD och Royals Mobility Support. J/d innehåller lite mindre protein än öwriga wilket är lite omdiskuterat - är det så lågt att hunden riskerar att förlora muskelmassa? P, RC och Sp säger det förstås, men Hills brukar ha wäldokumenterad forskning i ryggen, så jag låter det wara osagt!

Glukosaminhalten i de där fodren är dock otillräcklig, så tillsätt ändå glukosamin.

Bland glukosaminpreparaten har jag empiriskt (feedback!) upplewt att CewaWets Canifle[ks] och Cosequin har bäst effekt. Många talar sig warma för Akriw Hund (grönläppad mussla), men jag har inga personliga erfarenheter aw det än.

[ks] ska alltså bytas ut mot kryss-bokstawen, det är den och enkel-w som inte funkar längre...
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Jag fick Glyco Flex av min veterinär för artrosen.Är den bra? Funderar på att även köpa hem Litovet som tillskott.Finns det andra medel som är bättre? Finns de att köpa i större förpackningar på nätet eller så? Tex Glyco Flex?
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

*Lånar tråd*

Mina föräldrars snart 10 år gamla cavalier king charles spaniel har efter att han sträckte en muskel i bakdelen varit mera stel än innan. Det kanske kan vara bra att förebygga i så stor mån som möjligt så jag är också nyfiken på vad man kan ge en äldre hund för att den ska bli rörligare.

Vad gör glucosaminet? Vad finns det för mer att ge?

Så namn på olika produkter och vad dom "gör" (motverkar/stärker) önskas, så jag kan säga till föräldrarna vad dom kan ge lillkillen så att han fortsätter hålla sig fräsch nog för långpromenaderna i rask takt (han är fortfarande ute och går 1 mil om dagen i mycket rask takt :D, utöver de korta rundorna)
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Jag kan bara svara för vad jag hört. Men att Hill`s J/D kostar så mycket är att det ligger mycket forskning bakom. Jag har dessutom positiv feedback. En klient vars gamle risen var mkt dålig och hade fått ledinj. övergick till J/D. Efter ca 1 månad kom ägaren in för att köpa en ny säck. Jag frågade då hur det var med hunden. Ägaren svarade att han var fantastisk, han hade börjat hoppa in i bilen igen, något han inte gjort på flera år.
Protein i fodret kan man alltid kompletera. Jag gör det genom att ge märgben med kött på.
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Jag har en 10 åring m,ed pålagrng på ett bakknä som han haft sen 3 års ålder....har använd olika preparat under åren , mest med gluckosamoin ( flexijoint) grönläppad mussla...nu använder jag litovet och det fungerar jättebra...röda tråden med mina prep är att jag köper i "hästförp" då blir det mycket billigare
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Jag kan bara svara för vad jag hört. Men att Hill`s J/D kostar så mycket är att det ligger mycket forskning bakom. Jag har dessutom positiv feedback. En klient vars gamle risen var mkt dålig och hade fått ledinj. övergick till J/D. Efter ca 1 månad kom ägaren in för att köpa en ny säck. Jag frågade då hur det var med hunden. Ägaren svarade att han var fantastisk, han hade börjat hoppa in i bilen igen, något han inte gjort på flera år.
Protein i fodret kan man alltid kompletera. Jag gör det genom att ge märgben med kött på.

Wi har också fått mkt positiw feedback på j/d. Det bär emot att rekommendera nåt annat, men en prisskillnad på nära 200 kr för en stor säck betyder oerhört mkt för många människor.

Wi anwänder faktiskt de där mallarna som Hills skickar ut där kunden ska fylla i några rutor och gradera hunden (eller kattens) rörlighet. Efter 4 weckor, eller när de kommer för att köpa nästa säck, är det dags att ta ställning till samma frågor igen. Ofta ser man en mkt positiw förändring, som ibland kan wara swår att synliggöra på annat sätt.

Och ja, jag gillar allt fyller-i! Och reklampryttlar och gratiserbjudanden till kunderna!
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Jag fick Glyco Flex av min veterinär för artrosen.Är den bra? Funderar på att även köpa hem Litovet som tillskott.Finns det andra medel som är bättre? Finns de att köpa i större förpackningar på nätet eller så? Tex Glyco Flex?

Ja, jag tror att det är bra. Det är ju samma som i de andra men lite mer. Innehåller både grönläppad mussla och glukosamin, dessutom i högre koncentrationer om jag inte minns fel.


Kolla här: http://www.aptuspet.com/products_sv?productgroup=10367435&product=15053111

Sedan är de sådana goa små godisbitar också. Ser ut som en korsning mellan buljongtärning och chokladfudge... Wi ska ta hem och testa. Du får gärna berätta wad du tycker om du nu testar!

Och det är nu man börjar önska att man hade en web-butik... :angel:
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Alltså,jag vet att det inte ska fungera så fort,men jag började med GlycoFlex i torsdags kväll,och slutade med Rimadylen fredag kväll.Och min hund är fruktansvärt mycket bättre redan i söndas morse än vad han har varit på två veckor.Nu haltar han lite lätt från sängen och fram till matskålen på morgonen,sen är han så gott som haltfri hela dagen! (lite efter att ha sovit länge på dagen också såklart,men inget mot innan.Jag har beställt Litovet att ge också för jag uppfattade här att det var en bra kombination? Hundsim är beställt till fredag kväll,blir nog en dag i veckan i en månad och sen var 14e dag under vintern och våren.Till sommaren får han simma i sjön.Ska löpa ett täcke att ha efter simningen i bilen hem,samt ska köpa en back on track pad att lägga runt leden.Nu har han en riskudde som jag värmer i micron varje kväll.Vad kan jag mer göra för min hund?
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

vad kostar glyko flex, var får man tag på det och hur mycket ska man ge till en hund på ca 25 kg?
 
Sv: Kosttillskott till stel seniorhund - en gång för alla, vilket ska man ge?

Jag har inte fått räkningen än så jag vet inte vad det kostar.Köpte med det när jag fick diagnosen hos veterinären.På deras hemsida (se TantEsthers inlägg ovan) finns info om återförsäljare.Finns hos veterinärer.Någon som vet pris? Det är 60 tabletter i en påse och min 50 kg hund ska ha 4 tabletter om dagen i 4-6 veckor.Därefter 2 tabletter om dagen resten av livet.Så för min del blir det till att köpa två påsar denna månaden och sen en påse i månaden.För din hund på 25 kg räcker det med två tabletter dagligen i 4-6 veckor,därefter en tablett om dagen.Så sen kan du ha en påse i två månader.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 291
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 784
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 975
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 803
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp