Kotledsinflammation???

D

Dextrosol

Skulle vilja veta hur det yttrat sig i begynnelsestadiet på Era hästar?? Vår pålle är lite, lite svullen i höger famben, men inte halt eller varm. Fick ett tips av en bekant att vara observant då deras häst började med samma symptom där det sedemera slutade med kot/knäledinflammation och vila i 5 månader........... :(
 
I mitt fall märkte jag det knappt! Min pålla var lite slöare och trasslade i galopperna, hade svårt att gå bra på liten volt, m.m. Tog in henne på klinik för jag trodde hon fått hjärnsläpp, hon som normalt sett skyggar rätt mkt blev i det närmaste oridbar, och när hon togs in på klinik visade sig att det var kotledsinflammation och hasledsinflammation.
 
Hästen behöver inte bli särskilt halt av kotledsinflammation. Det är ju lättare att upptäcka om man rider hästen ofta och vet hur den brukar kännas. På min häst märktes det ofta knappt alls på rakt spår, men blev tydligare när man vände in på böjt.
Var observant på nya gallor och på om de är fast eller rörliga. Om du är fundersam så är det lika bra att kolla upp det ordentligt, eftersom det kan bli riktigt illa om man rider på utan att åtgärda. Det är ofta en längre konvalecens med boxvila och ibland behandling direkt i leden som man har framför sig.

Så åk till klinik och få det utrett ordentligt!
 
Första vändan: Efter 3 månaders boxvila för spiktramp med komplikationer kändes hästen inte okej vid igångsättning. Vilade mer och sattes igång igen, men han kändes inte bra. INTE halt eller ens oren, men däremot en aniiingens seg, och ville inte gärna flytta sidvärtes. In och kolla och vet bara skakade på huvudet och tyckte "Det finns inget fel på den här hästen" tills han böjdes och reagerade på tre ben. Kotlederna bägge fram samt kotled och hovled ena bak. Visade sig i sinom tid bero på erlichios.

Andra vändan var en armbågsledsinflammation. Han kändes inte helt hundra, men helt ren. Men tappade formen och försökte rinna undan i högersvängar. Armbågsledsinflammation (pga översträckning av bogen tre mån tidigare).

Sista svängen var en hasledsinflammation, och samma sak där, hästen var ren men kändes en aning ovillig, och försökte rinna ifrån jobb istället för att - som vanligt - ta i. Trassel med fattningarna till galopp. hasledsinflammation vb, beroende på fuul, medfödd förändring i hasleden.

Så, det behöver inte alls vara stora tecken, när min haft problem har det mer varit min KÄNSLA som sagt att något är knas, det har inte funnits någon synlig orenhet elelr så.

Kotledsinflammationer fram komemr ju gärna dubbelsidigt med, och då är det ursvårt att se/känna själv annat än som en aning stumhet/ovilja eller att hästen börjar stoppa på hinder.

Min svullnade ingenting i kotorna, men nu vid hasledsinflammationen fick han genomgående hasledsgalla som ökade vid ansträngning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 943
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp