Bukefalos 28 år!

Kräkts slem, blod i avföringen

Jozze

Trådstartare
Var ute med mina promenadpappisar idag. Vi knallade på som vanligt och jag märkte inte att det skulle vara något fel med någon av hundarna, men så plötsligt sätter sig hanen ner på baken. Han brukar aldrig sätta sig frivilligt utomhus om det inte vankas godis, så jag blev lite förvånad. Fick honom att gå två steg till innan han satte sig igen, och började hulka. Han kräktes upp en hög med vitt slem, vilket han brukar göra om han ätit gräs, så jag antog att han fått i sig något olämpligt. Han hulkade flera gånger men hade svårt att få ut slemmet, så jag hjälpte till med handen. När han hulkat fem, sex gånger verkade han ok igen, möjligtvis lite groggy.
Vi går max fem meter till när han plötsligt far ner på baken och bildligt talat sprutlackerar trottoaren :eek: Det är inte mycket avföring, men den är rinnande med ett fåtal fasta delar och innehåller dessutom blod. Jag ringer deras matte och berättar och frågar om hon kan komma på vad det kan vara, men han hade tydligen inte varit dålig dagen innan. Han kinkade med maten igår och åt ingen frukost i morse samt att de fått hälften av avmaskningsmedlet de ska ha.
Kan detta vara orsaken? Jag har märkt att han är lös i magen när han ätit dåligt, men blod!? Kräkas kan han också göra om han ätit dåligt (han är lite småkinkig med maten ibland). Efter incidenten verkade han vara som vanligt, möjligtvis inte lika pigg som han brukar.

Matte har ögonspegling inbokad hos vet imorgon och ska då även fråga om avmaskningsmedlet kan vara orsaken. Men jag har aldrig hört talas om att hundar skulle få blodig avföring vid avmaskning... :confused: Någon som råkat ut för detta? Hunden är 8 år men "ungdomlig".
 
Sv: Kräkts slem, blod i avföringen

Bra att de ska till veterinären. När det kommer blod i avföringen så finns det ett "sår" någonstans, jag utgår från att det är i tjocktarmen... Då är tarmslemhinnan skadad och öppen och bakterier kan ta sig in (det finns gott av bakerier i tarmen dessutom...) det kan orsaka blodförgiftning. Vissa hundar klarar sig utan antibiotika och vissa inte. Man vet inte på förhand vilka som klarar det själva så att säga.
 
Sv: Kräkts slem, blod i avföringen

Ungefär som mina mammas reaktion, att han måste ha skadat sig i tarmen på något sätt. En tanke jag själv hade när jag försökte skrapa ihop röran :crazy:

Men det är väl knappast någonting som kan uppkomma av avmaskningsmedlet? Har aldrig hört talas om det iaf. Hoppas vet får rätsida på det hela iaf.
 
Sv: Kräkts slem, blod i avföringen

Får hunden kraftig diarre så kan det spricka ett ytligt blodkärl i tjocktarmen. Kan alltså, det går ju inte att ställa diagnos så här... Men det är något som kan hända. Men det är för det en infektionsrisk! Men eftersom att han ska till veterinären i morgon så vet hon ju då om han har fortsatt diarre eller om det lugnat ned sig. Då får hon prata med vet. direkt!
 
Sv: Kräkts slem, blod i avföringen

Iofs, men det såg ut att vara ganska mycket blod. Men det gör det väl när det blev utspritt sådär och dessutom kommer från "fel" stäle så att säga...
Tack för svaren iaf! :) Ska prata med matte imorgon och hoppas på att det inte var, eller blir, något allvarligt av det hela.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar ni ta det lugnt med fysisk träning efter att hunden har varit dålig i magen? Observera att jag inte talar om magsjuka...
Svar
9
· Visningar
2 734
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund, 1år och 4 månader gammal var i onsdags riktigt dålig i magen. Det var löst som vatten. Han fick ingen mat den dagen och igår...
Svar
9
· Visningar
31 043
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp