Bukefalos 28 år!

Krubbitar-rem

W

Wickid

Kan en häst äta med krubbitarrem? Tänker då på hö och gräs och "småätande" och inte kraftfoder.
 
Jadå, hästar kan äta och leva helt normalt med en krubbitarrem på. Frågan är bara om de ska behöva ha det eller inte? :confused:
 
ja, det kan den. Hästen kan öppna munnen såpass mycket att den kan äta,... den kan däremot inte "snappa luft", vilket remmen är till för att förhindra!
 
Jag fattade inte hur du menade ?
(Följande är undringar, inte elaka frågor)
Hur tycker du att man ska göra om man har en häst som hellre suger än äter, eller finns det något annat alternativ till remmen än operation ?
Menar du att det är bättre att slakta ?
Förstog inte ditt inlägg o blev nyfiken.
 
Oftast så behöver man inte någon rem eftersom det inte finns belägg för att krubb bitning skadar hästen på något sätt. Oftast så är remen till nackdel för hästen och hindrar den att röra sig normalt, dessutom så ger den oftest onödiga skav.

det bästa är att skita i den och försöka att aktivera hästen eller ge den något för sin mage om det är problemet.
 
Oki doki Ja kan man stoppa det i tid så,

vet två gamla avelsmärrar som hellre sög än åt och det på grönbete, den ena fick vi hem efter betäckning och då dom tyckt synd om henne och tagit av remmen hade hon gått ner sig så i vikt att hon raglade (hon blev där tre brunster då hon inte tog sig)när vi fick hem henne, dom hade tom tagit in henne för att stödfodra (OBS inte kontaktat ägaren)men hon åt inte iallafall. Men remmen tog dom inte på.....


Så jag blev lite rädd för att folk ska plocka av sina krubbremmar när jag såg ditt inlägg men sen tänkte jag att det kanske finns en ny metod som jag inte hört talas om.

Men att förebygga är alltid bäst det håller jag med dig om.

Jag har fått för mig att krubbitningen har minskat, förr såg man minst en pålle i varje stall eller inbillar jag mig bara.
 
Det är klart de kan äta med remmen på sig.

Och angående att inte ha den på, så tycker jag man gör hästen en otjänst genom att ta av den- Min förra häst var krubbitare och med rem var hon som vilken häst som helst. Utan bet hon direkt, och det är ju som sagt vanebildande, så ju mer hon fick bita desto mer bet hon. Gäller även andra hästar jag sett.
Fick henne i princip att sluta bita under en period, och då kunde hon stå utan rem när man var där. Sedan tog jag bara på den innan jag åkte.
Givetvis var hon ute mycket, reds varje dag och hade hästkompisar o stimulans.
Vet andra hästar som ej hade rem som bara bet o bet o bet och blev smala o stressade.
 
Mitt fullblodssto är krubbitare , ingen krubbitarrem i världen kan få henne att sluta. Provade olika modeller och storlekar dom första åren jag hade henne, hon kan snappa ändå även om man spänner så hårt att huvudet nästan ramlar av. Det var bara att aceptera henne som krubbitare utan rem ,hon är definitivt inte stressad ,har inte ont någon stans och är idet hela en lycklig välmående häst som MÅSTE krubba medans och efter kraftfodergivan och liiite annars också.Hon började när hon hamnade på Täby som 11/2åring och är nu 17år, det enda man skall vara noga med är tänderna, för dom sliter ner framtänderna i överkäken måste man raspa dom iunderkäken annars blir dom för långa. Hellre en lycklig häst utan rem än en olycklig med. :banana: :banana:
 
Det är svårt sånt där med krubbitarrem...
Har en häst i stallet som krubbiter men bara när han tigger godis!!! :confused: och under tiden han äter kraftfoder...
Och remmen har aldrig funkat på honom, som alla andra sagt så är det bättre att försöka stimmulera pållen och undvika situationer där den börjar krubbita...
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
689
Senast: Ray
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: mily
·
  • Artikel
Hästnyheter Krubbitning. Vad beror det på? Smittar det och går det att bota en häst som väl börjat krubbita? Etologen Renate Larssen ger råd.
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
502
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp