Bukefalos 28 år!

Krubbitning: förstör tänderna

L

Lolydodia

Hej!
Jag hjälper till i ett stall där det är ett 9-årigt sto som krubbiter.

Hon gjorde det redan när ägaren köpte henne. Innan stod hon i ett litet mörkt stall med sina två föl. De gick knappt något ute så man kan ju förstå om hon blev uttråkad.

Nu så står hon i ett ljust mellanstort stall med hästkompisar. Hon går ute dagligen i en ganska stor hage med gräs.
Hon står på halm och har 3 hästkompisar. Hon rids regelbundet.

Först smetade ägaren på sådan här antikrubbitnings-kräm i boxen vilket inte hjälpte. Hon bara slickade i sig det och fortsatte krubbita.
Sen satte hon på henne en krubbitarrem, hon hade den så spänd som det gick, men inte hjälpte det och hon ville ju inte strypa henne.
Till sist så satte hon på en metallkant snett över boxkanten för att hästen inte skulle kunna ta stöd mot kanten men det kunde hon fortfarande.
Hon krubbet även på grinden i hagen men då satte ägaren en eltråd i vägen så att hon inte kom åt.

Nu börjar ägaren bli orolig eftersom hästens tänder börjar nötas ner!! :crazy:
Hon ser inte något slut på det längre. Har någon ett bra tips??? :confused:

De andra hästarna har inte blivit påverkade av hennes krubbitning.:smirk:

Tacksam för svar
 
Jag har oxå en krubbitare el snarare luftsnappare, han tar och stöd i allt han kommer åt. Jag har provat det mesta men inte kommit på något som är kanonbra. Min pålle har krubbitarrem på sig för det han vill är att svälja luft. Min förra pålle vara oxå krubbitare men med den egenskapen som du beskriver, han hade oxå krubbitarrem på sig, med honom provade jag allt klet som går och det blir inte bättre men det enda som fungerade en liten stund var Sambal Oelek, starkt som fan. Kletade på det där jag såg att han tog tag i och skulle dra luft, du skulle sett hans min, ja han gick aldrig på det stället mer, men hittade nya sett/ställen. Det hela slutade med krubbitarremmen även ute i hagen.

När dom väl börjat så tror jag att det är ytterst svårt att få någon hejd på det hela, det enda som jag kan komma på nu är en munkorg som man har på hästar som inte ska äta för mycket grönt av olika anledningar. Det kanske låter brutalt men grejen är den att dom kan pilla i sig strån men inga mängder. Om det nu i ditt fall ska bara vara inne i boxen så kan man ju alltid ta av den vid fodringar och sen ha den på igen.

Jag funderar på att köpa en p g a att min även är täckesbitare finns inte ett helt täcke inom pållen radie, så han går i egen hage. Jag tycker att munkorgen är det sista jag skulle använda mig av för det är inte roligt att hålla på och plocka på/av massa extra utrustning (kan spy på krubbitarremmen som måste på varje dag).

Hoppas du får några bättre tips! Ska hålla utskik jag med om det kommer någon bra idé.
 
Min ponny var en krubbbitare och luftsnappare, jag smetade in väggarna i hovtjära. då sluta han bita, och när han gick i hagen hade han krubbitarremmen på sig. vilken sort var det ni prövade? det finns kanske fler sorter ni kan pröva
?
 
hej forskarna har ju kommit fram till att anledningen till krubbitning är magsår.
ta kontakt med veterinär och få medecin mot detta :)
 
Är du säker på det? Jag kan iofs tänka mig att hästar som krubbiter är överrepresenterade bland magsårshästarna (vet ej, egen spekulation) eftersom stress (och även obalans i foderstaten, t ex för liten grovfodergiva) är en betydande faktor för båda problemen. Men att alla fall av krubbitning skulle bero på magsår?
 
hej ja det var iaf det dom sa på en föreläsning jag var på,där dom presenterade nya forsknings resultat.
tycker det låter rätt logiskt att det skulle kunna vara magsår :)
 
Ja, det låter väl ganska rimligt att krubbitning skulle kunna vara ETT symptom på magsår. Men menade föreläsaren att flertalet fall av krubbitning beror på magsår? Vad hänvisade de till för forskning? Vem föreläste? Intressant!
 
detta var två kvinnor från jordbruks verket (vet ej namn)
dom sa att de flesta krubbitare har magsår, och slutar krubbita efter medecin mot magsår,dom har ju även gjort obduktioner på krubbitare :)
tyckte detta var jätte intressant!!
 
Angående att "de andra hästarna har inte påverkats av krubbitningen", så är det BEVISAT att krubbitning smittar INTE, däremot "smittar" en dålig stallmiljö/dålig hästhållning!
Med det menas att om en häst krubbiter, och dess granne har ett tråkigt liv, kanske för lite motion och för lite hö, så kan den börja härma den krubbitande hästen.
Den glada, välmående hästen tar däremot inte efter beteendet.

Så man ställer tex INTE en konvalescent med boxvila bredvid stallets krubbitare!
Fö så har jag varit med om flera krubbitare i stallet, och INGEN häst har "apat efter" beteendet.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 811
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 024
Senast: svea
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 980
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp