Kvacksalvare?

W

Whistler84

Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på.

Min flickvän har en travare som har varit lite halt, jag kan inte de exakta detaljerna, och hon anlitade därför en "fysioterapeut" som kom till stallet för att undersöka och behandla hästen. Behandlingen och besöket kostade 650kr.

När flickvännen beskrev händelseförloppet för mig blev jag förfärad och det ledde till vad som antagligen kan räknas som det första grälet i vårt förhållande. :(

Tydligen hade den här "fysioterapeuten" börjat med att lägga händerna på hästens rygg och metodiskt förflyttat dem över hela kroppen, utan att lägga tryck på, bara genom att hålla händerna mot. Tydligen hade hon "letat efter puls" som hon skulle ha uttryckt det. Därefter fick min flickvän två järnringar som skulle sättas utanpå hennes jackärmar och de var tvugna att stänga av alla mobiltelefoner och lägga undan dem då "de stör kraftfälten". Järnringarna var tydligen till för att min flickvän skulle bli en så bra "avsändare" som möjligt till hästen.

"Fysioterapeuten" fortsatte därefter med liknande saker, varav en av metoderna gick ut på att dra isär min flickväns fingrar när hon höll ihop dem. Hur mycket "fysioterapeuten" behövde ta i avgjorde tydligen i vilken grad det fanns en skada/smärta/stelhet i det område de höll på med. De gjorde detta för olika ställen på hästens kropp och flickvännen berättar om hur hon försökte hålla ihop fingrarna med all sin styrka och "fysioterapeuten" drog isär dem med lätthet, medan andra gånger kunde fingrarna inte rubbas hur mycket "fysioterapeuten" tog i.

Utöver detta berättade "fysioterapeuten" om flera örter hon använde för att behandla hästar, dessa lades i någon form av rör som placerades i frigolitbehållare på hästen.

Jag tycker det hela är uppenbart kvacksalveri och sådana människor borde aldrig få släppas i närheten av en häst, eller djur över huvud taget! Flickvännen är dock bergsäker på att det funkar, då hon kände hur hästen slappnade av av behandlingen och hur hältan försvann.

Jag hävdar att det lika väl kan vara att hästen slappnade av för att flickvännen slappnade av och trodde allt var bra och därmed inte gjorde hästen spänd.

"Fysioterapeuten" berättade också om att hon hållit på med detta i nio år och hade två lärlingar som gått ett antal terminer i utbildning hos henne. Det ska alltså föreställa någon form av organiserad verksamhet.

Har ni några liknande erfarenheter? Är detta en känd person inom hästsverige som ni vet någon som stött på? Dokumentärer om "hästpratare" etc på TV har man ju sett och jag tycker detta är ett solklart fall inom samma kategori, men hur ska jag få fram info för att övertyga min flickvän? Jag tycker det är pinsamt att en familjemedlem lägger dyra pengar på sådant här kvacksalveri.
 
Sv: Kvacksalvare?

Ja jag håller med dig , det är uppenbart bluff, men inte olagligt.
Svårt för dig att hindra din flickvän att göra det hon tror på. Ligg lite lågt, försök övertyga henne långsamt utan att ta konflikt.
PL
 
Sv: Kvacksalvare?

Jag skrattade gott när jag läste det men av min vetenskapliga natur kan jag inte fördöma sådant utan att ha provat själv faktiskt.

Egentligen borde du inte störa dig på att din flickvän gör sådant, så länge det inte stör er ekonomi så spelar det ingen roll och hon får göra vad hon vill med sina pengar. Dock om hästen ifråga far illa av att din flickvän kanske blir blind för hältan på grund av denna behandling tycker jag att du får öpnna hennes ögon lite. Kanske be en av hennes hästvänner som hon ser upp till (ridinstruktör, stallchef, kompisar i stallet o.s.v.) att ta en titt på hästen och avgöra hur den mår och förmedla det till din flickvän.

Om hästen inte lider och plånboken inte lider så spelar det ingen roll- då har din flickvän full rätt att anlita vem som helst- kvacksalvare eller inte..
 
Sv: Kvacksalvare?

Whistler84;9909723Flickvännen är dock bergsäker på att det funkar skrev:
Placebo-effekt, kallas det...fungerar ÄVEN på humansidan vs. djur! Kvantmedicin, hästpratare med mera.....örter??? Ja, lever inte hästar på typ örter(den klorofyll som ploppar upp ur marken???)
 
Sv: Kvacksalvare?

Jag såg något, eller någon kanske man ska skriva, liknande på någon föreläsning för en massa år sedan. Just det där med händerna kommer jag ihåg. Tja, vad ska man säga, det är väl lite upp till var och en vad man vill tro på, själv gör jag det inte. Kommer mest ihåg att jag satt och försökte hålla mig för skratt under föreläsningen, tyckte det verkade allmänt oseriöst. Nej, jag tror iaf mer på vetenskapen, men vad gör inte folk för att tjäna pengar...
Tycker Peter_Lundin och Belethien gav bra tips angående din flickvän. Hoppas hästen blir frisk oavsett!
 
Sv: Kvacksalvare?

Placebo-effekt, kallas det...fungerar ÄVEN på humansidan vs. djur! Kvantmedicin, hästpratare med mera.....örter??? Ja, lever inte hästar på typ örter(den klorofyll som ploppar upp ur marken???)

Ja, placeboeffekten skrev jag ju om i mitt inlägg:

Jag hävdar att det lika väl kan vara att hästen slappnade av för att flickvännen slappnade av och trodde allt var bra och därmed inte gjorde hästen spänd.

Visst lever hästar på bl a klorofyllet från det de käkar som växer, men inte borde det per automatik innebära att diverse örter som placeras på hästens utsida har en hjälpande effekt?

Om jag anlitar en fackman för att hjälpa mig med ett problem så vill jag inte bara att personen ska kunna lösa problemet, utan även kunna försvara sin metod och ha argument med beprövade empiriska studier på att just metoden han använder är orsaken till att det blir bättre. Jag låter inte en läkare sätta en spruta i mitt onda knä och spruta in ett medel om han inte kan förklara vad det är han gör, varför han sätter nålen på just det stället, hur långt in han sätter den, vad han sprutar in och vad det har för verkan med den dosen han använder på just mig, samt vad jag kan förvänta mig för bieffekter och eventuell annan relevant information, t ex som rehabiliteringstid och vad jag bör göra för att hjälpa rehaben samt vad jag bör undvika. Att vifta lite med händerna, snacka om kraftfält och inte ens kunna förklara vad man gör är utom min förståelse. Personen borde inte få utöva någon som helst verksamhet som innebär kundbemötande, ännu mindre en behandlande/diagnosticerande sådan.
 
Sv: Kvacksalvare?

Jag är också skeptiskt till detta med den "diagnosticerings- och behandlings"metod som nämnda behandlare använde.

Men.

Jag hamnade en gång hos en massör/kuckelgubbe som bland annat använde detta på mig. Genom att "läsa av" mig på det där sättet genom att dra i en annan persona (och mina) armar fick han reda på två saker som var mycket personliga, inget som skulle ha stämt på "alla" och som stämde mitt i prick :eek::cool:
Jag vart faktiskt lite chockad och kom mig inte för att bekräfta hans "fynd".. det var lite creepy faktiskt... :crazy:

Sedan berättade han att han minsann kunde göra detta på hästar också, så då ville jag testa honom.
Tog med honom till ridskolan som ligger lååångt ifrån där han bor (men visst, en liten chans finns det ju att han varit där tidigare och kände till hästen jag valt ut) jag valde en häst som jag visste hade konstaterade njurproblem, men hon såg alls inte sjuk ut och jag tror det bara var lindrigare problem det rörde sig om.
Jag hade inte berättat i förväg något om hästen, ens dess namn.
Och tro det eller ej, men det enda han hittade på henne var njurproblem :eek:

Det var helt enkelt scary... vill inte tro att det funkar, men kan inte heller förklara det på annat vis...

En chans kunde ju vara om det är så att hästar ofta har njurproblem och att man statistikst sett har stor chans att gissa rätt om man gissar på njurproblem...
Men det förklarar inte det han "läste" på mig.

:p

Säger som de andra, om häst och flickvän blir lugnade och mår bättre av denna behandling så är ju ingen skada skedd. Bara hon inte vägrar se sedan, om hästen blir halt igen.
Men jag skulle tro att många hältor kan bero på ömma spända muskler, och sånt måste ju kunna "botas" med avspänning.
 
Sv: Kvacksalvare?

Det är skada skedd när kvacksalvare får härja fritt, man hindrar hästen från att få den vård den verkligen behöver.
 
Sv: Kvacksalvare?

Låter ju lite konstigt... verkade ju inte som att hon gjorde så mkt med själva hästen... utan att hon gjorde mer saker på din flickvän.... :confused: Om hästen är halt kan hon väl istället testa tex. en equiterapeut lr nått isätllet som känner på muskler och senor osv. och som är utbildade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 786
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 989
Senast: Bregen
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 138
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 537
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp