Kvalitetsvagnar?

Amk

Trådstartare
Jag har äntligen börjat bli redo för att skaffa mig en fyrhjulig vagn till min D-ponny, efter att ha kört i en giggliknande historia i många år. Så är då den svåra frågan vilken vagn man ska kika efter? Jag vet vad som är viktigt på själva vagnen (luftgummihjul, tvåsitsig, lätt), men inte vilka märken som är riktigt bra. Jag lägger hellre några tusen extra på en vagn som är riktigt hållbar och säker än en som strular eller känns mindre bra. Har ni några konkreta tips?

Min körtränare rekommenderade holländska vagnar, men jag vete sjutton hur jag ska lyckas få tag på en sådan eller vilka märken som finns.
 
Jag har äntligen börjat bli redo för att skaffa mig en fyrhjulig vagn till min D-ponny, efter att ha kört i en giggliknande historia i många år. Så är då den svåra frågan vilken vagn man ska kika efter? Jag vet vad som är viktigt på själva vagnen (luftgummihjul, tvåsitsig, lätt), men inte vilka märken som är riktigt bra. Jag lägger hellre några tusen extra på en vagn som är riktigt hållbar och säker än en som strular eller känns mindre bra. Har ni några konkreta tips?

Min körtränare rekommenderade holländska vagnar, men jag vete sjutton hur jag ska lyckas få tag på en sådan eller vilka märken som finns.


Vi kör med både rockard och maraton(fyrhjulig) vagn från Tidaholmsvagnar. Dyrare än holländska men genomsyras av kvalitet, service och de gör sina vagnar i lätt men hållbart stål. Kan inte annat än rekommendera dem.
 
Jag har äntligen börjat bli redo för att skaffa mig en fyrhjulig vagn till min D-ponny, efter att ha kört i en giggliknande historia i många år. Så är då den svåra frågan vilken vagn man ska kika efter? Jag vet vad som är viktigt på själva vagnen (luftgummihjul, tvåsitsig, lätt), men inte vilka märken som är riktigt bra. Jag lägger hellre några tusen extra på en vagn som är riktigt hållbar och säker än en som strular eller känns mindre bra. Har ni några konkreta tips?

Min körtränare rekommenderade holländska vagnar, men jag vete sjutton hur jag ska lyckas få tag på en sådan eller vilka märken som finns.
Finns svenska återförsäljare om du vill ha en sån. Drive out är en.

En sak bara. Jag hade inte velat ha en för lätt vagn. Ska du ut själv så vill du att vagnen ska vara stabil och inte bli "top heavy".
En fyrhjulig vagn ger ingen vikt på hästens rygg (mer än själva skaklarna vilket inte är särskilt mycket) så det behöver man ju inte oroa sig för.

Ska du på någon tävling i år? Ibland(beroende på tävlings storlek) så finns utställare. Passa på att provsitta och prata med försäljarna i så fall.

Jag håller med minimal om tidaholmsvagnar. Det är vad jag personligen hade valt.
 
Jag har äntligen börjat bli redo för att skaffa mig en fyrhjulig vagn till min D-ponny, efter att ha kört i en giggliknande historia i många år. Så är då den svåra frågan vilken vagn man ska kika efter? Jag vet vad som är viktigt på själva vagnen (luftgummihjul, tvåsitsig, lätt), men inte vilka märken som är riktigt bra. Jag lägger hellre några tusen extra på en vagn som är riktigt hållbar och säker än en som strular eller känns mindre bra. Har ni några konkreta tips?

Min körtränare rekommenderade holländska vagnar, men jag vete sjutton hur jag ska lyckas få tag på en sådan eller vilka märken som finns.
Holländska vagnar är oftast tunga och otympliga och brukar passa dåligt om man vill ha en lätt vagn. Den absolut bästa kvalitén är svensktillverkad och då är det endast Tidaholmsvagnar som gäller. Även om de har lätta vagnar så är de byggda så att vikten ligger lågt och de ligger som en padda även vid kuperad terräng. Vi köpte en begagnad Tidaholmsvagn Extreme och haft i massor av år och kör både träning och tävling i stort sett varje dag och de är fantastiska. Lätt att lasta när man vill ha den med och hållit för en och annan ofrivillig tur i diken och skogen. ;-)
Jag tror det är en vanlig missuppfattning att man tror att en tyngre vagn är en stadigare vagn men min uppfattning är mer konstruktionen och vart man har tyngdpunkten som spelar roll.
Ett tips är att försöka provköra lite vagnar hos återförsäljare och vänner för att få en uppfattning om hur olika vagnar kan bete sig. Lycka till i vagnsdjungeln ;-)
 
Finns svenska återförsäljare om du vill ha en sån. Drive out är en.

En sak bara. Jag hade inte velat ha en för lätt vagn. Ska du ut själv så vill du att vagnen ska vara stabil och inte bli "top heavy".
En fyrhjulig vagn ger ingen vikt på hästens rygg (mer än själva skaklarna vilket inte är särskilt mycket) så det behöver man ju inte oroa sig för.

Ska du på någon tävling i år? Ibland(beroende på tävlings storlek) så finns utställare. Passa på att provsitta och prata med försäljarna i så fall.

Jag håller med minimal om tidaholmsvagnar. Det är vad jag personligen hade valt.

Jag ska inte ut och tävla i år, och lär inte göra det framöver heller. Jag är mer intresserad av att fräsa runt här hemma i skogarna och på fälten.

Jag läser att ni rekommenderar Tidaholmsvagnar, och har sett rätt så många sådana. Mitt intryck är att de är skrangliga (men har då bara åkt i vagnar med hårdgummidäck) och ser trista ut... men kvaliteten kanske är på topp. Det bästa hade naturligtvis varit att kunna provköra vagnen, men jag tvivlar på att man får det på ex. Drive out. Därifrån köpte jag min tvåhjuliga vagn (polsktillverkad) som jag är enormt glad i. Den har varit en riktig klippa. Jag kanske borde åka dit och prata med dem, jag bor i samma län.
 
Jag ska inte ut och tävla i år, och lär inte göra det framöver heller. Jag är mer intresserad av att fräsa runt här hemma i skogarna och på fälten.

Jag läser att ni rekommenderar Tidaholmsvagnar, och har sett rätt så många sådana. Mitt intryck är att de är skrangliga (men har då bara åkt i vagnar med hårdgummidäck) och ser trista ut... men kvaliteten kanske är på topp. Det bästa hade naturligtvis varit att kunna provköra vagnen, men jag tvivlar på att man får det på ex. Drive out. Därifrån köpte jag min tvåhjuliga vagn (polsktillverkad) som jag är enormt glad i. Den har varit en riktig klippa. Jag kanske borde åka dit och prata med dem, jag bor i samma län.

Jag gissar att du har provat en Tidaholms tävlingsvagn om du tycker de är skrangliga? De har oftast hård stötdämpning för att klara offroadkörningen som krävs av en tävlingsvagn och kan du upplevas som lite stötigare när man tex kör på grusväg.
Ja det finns många svenska återförsäljare av vagnar men de flesta säljer polska vagnar för de är billigare (=sämre kvalitet) och mer lättsålda. Eftersom du ville ha en kvalitetsvagn så vill jag inte rekommendera polsktillverkade. Man får alltid vad man betalar för är min uppfattning när det gäller vagnar och med det så kan en polsktillverkad vagn ha "tillräcklig" kvalitet för vissa men för andra så vill man ha bättre kvalitet.
Tycker det verkar vara en bra idé för dig att åka till Driveout. Har de något begagnat så vet jag de som åkt och provkört dem på plats före köp. Lycka till!
 
Jag gissar att du har provat en Tidaholms tävlingsvagn om du tycker de är skrangliga? De har oftast hård stötdämpning för att klara offroadkörningen som krävs av en tävlingsvagn och kan du upplevas som lite stötigare när man tex kör på grusväg.
Ja det finns många svenska återförsäljare av vagnar men de flesta säljer polska vagnar för de är billigare (=sämre kvalitet) och mer lättsålda. Eftersom du ville ha en kvalitetsvagn så vill jag inte rekommendera polsktillverkade. Man får alltid vad man betalar för är min uppfattning när det gäller vagnar och med det så kan en polsktillverkad vagn ha "tillräcklig" kvalitet för vissa men för andra så vill man ha bättre kvalitet.
Tycker det verkar vara en bra idé för dig att åka till Driveout. Har de något begagnat så vet jag de som åkt och provkört dem på plats före köp. Lycka till!


Ja, det har varit tävlingvagnar som jag fått testa. På hemsidan tycker jag dock inte att Tidaholm verkar ha några som ser riktigt bekväma ut, men du kanske vet någon modell som är bra? Det hade varit ettt sant nöje att köpa en svensktillverkad vagn, men de ser ut som spjälstaket jämfört med de polska och holländska... Det verkar inte finnas mycket mer än Tidaholm att välja på?

På vilket sätt anser du att de polska vagnarna har sämre kvalitet?
 
Jag som har en häst som är c-ponny men ser ut som en d-ponny har en tidaholmsvagn som är för d-ponny/häst.

Skulle jag valt en storlek mindre hade den varit för lätt och nu är den ibland lite för tung för just honom som får mjölksyra lite för lätt (pga olika anledningar).

Jag älskar min tidaholmsvagn som jag dessutom tycker har maratonhandtag och dyligt placerade på rätt ställe. Det är en av de saker jag inte gillar med de holländska vagnarna, förutom tyngden som jag tycker är lite väl i överkant. Varför sitter alla maratonhandtag i vägen för en bra groom som vill anpassa sitt uthäng över bakhjulsskärmen?
När det kommer till modell tror jag det är mer en smaksak. De flesta tycker att de holländska ser fräsigare ut och mer "stream line" medan jag tycker de ser ut som fan och gillar det enkal och stilrena, lite kantigare med tidaholmsvagnarna.
Kvalitetsmässigt har jag ingen åsikt alls angående skillnaden på Tidaholms och de holländska då jag inte på något sätt är proffs på att bedöma, svetsar eller material. De holländska ser väldigt gedigna ut tycker jag.

Jag har både luftgummihjul och vanliga gummihjul till min Tidaholm där jag väljer efter terräng och vad jag ska ha den till för tillfället.
 
Ja, det har varit tävlingvagnar som jag fått testa. På hemsidan tycker jag dock inte att Tidaholm verkar ha några som ser riktigt bekväma ut, men du kanske vet någon modell som är bra? Det hade varit ettt sant nöje att köpa en svensktillverkad vagn, men de ser ut som spjälstaket jämfört med de polska och holländska... Det verkar inte finnas mycket mer än Tidaholm att välja på?

På vilket sätt anser du att de polska vagnarna har sämre kvalitet?

Vi har en Tidaholm 212, med luftgummihjul. Grymt skön att åka runt i, torsionfjärdring runt om, så man påverkas inte av att ett hjul åker ner i ett hål... Kanske ser skrangligare ut än de från Polen o Holland, men är definitivt inte skranglig. Går knappt att tippa åt sidan, och då är denna ändå lätt! (90 kg med skaklarna, vi ville ha så lätt som möjligt åt lilleman).

Har också hört att viktangivelser ofta är i nederkant på de importerade vagnarna...
12116003_10153111562285544_5336641593864367545_n.jpg
 
Vi har en Tidaholm 212, med luftgummihjul. Grymt skön att åka runt i, torsionfjärdring runt om, så man påverkas inte av att ett hjul åker ner i ett hål... Kanske ser skrangligare ut än de från Polen o Holland, men är definitivt inte skranglig. Går knappt att tippa åt sidan, och då är denna ändå lätt! (90 kg med skaklarna, vi ville ha så lätt som möjligt åt lilleman).

Har också hört att viktangivelser ofta är i nederkant på de importerade vagnarna...
12116003_10153111562285544_5336641593864367545_n.jpg

Min är inte heller skranglig men kanske beror det på att hårdgummihjul känns hårdare och "skrangligare" än luftgummihjul? För visst är hårdgummihjul betydligt stötigare än lufthjul och det känns betydligt mer att åka ner i en grop med dem än med luft.

Men sedan är det ju också viktigt att ta hand om sin vagn och se till att allt är skruvat och smörjt. Är det länge sedan min är kollad och smörjd så upplevs den mycket skrangligare än om allt är tyst och åtskruvat.
 
Min är inte heller skranglig men kanske beror det på att hårdgummihjul känns hårdare och "skrangligare" än luftgummihjul? För visst är hårdgummihjul betydligt stötigare än lufthjul och det känns betydligt mer att åka ner i en grop med dem än med luft.

Men sedan är det ju också viktigt att ta hand om sin vagn och se till att allt är skruvat och smörjt. Är det länge sedan min är kollad och smörjd så upplevs den mycket skrangligare än om allt är tyst och åtskruvat.

Vår är så ny än så länge så inte haft det problemet. Men jag tror hårdgummihjul är stötigare, jag kommer aldrig välja att ha det om jag inte kommer upp i sån tävlingsklass där det krävs. Enda nackdelen med luftgummihjul vs hård är att man kan få punka; enligt alla jag frågat. (Tillverkare, återförsäljare). Jag har haft pyspunka en gång på rockarden, men lätt att fixa. Om hårdgummihjul går sönder är det bökigare att fixa. :)
 
Vår är så ny än så länge så inte haft det problemet. Men jag tror hårdgummihjul är stötigare, jag kommer aldrig välja att ha det om jag inte kommer upp i sån tävlingsklass där det krävs. Enda nackdelen med luftgummihjul vs hård är att man kan få punka; enligt alla jag frågat. (Tillverkare, återförsäljare). Jag har haft pyspunka en gång på rockarden, men lätt att fixa. Om hårdgummihjul går sönder är det bökigare att fixa. :)

Om vi pratar tävling/maratonhinder har hårdgummihjul många fördelar som inte lufthjul har.

Hårdgummi klättrar inte på hinder vilket lufthjul kan göra och det kan vara mer än farligt. Hårdgummihjul glider ner utan att greppa t.ex stolpar.
Hårdgummihjul är bäst och mest lättrullat på de flesta underlag. Enda undantag är tung sand där lufthjul kan ha betydligt större fördel. Lera är hugget som stucket.

Lufthjul är tyngre att dra och tar tag mer i marken.

Detta gör att jag på tävling allra, allra helst använder hårdgummi.

Men, som du skriver har du en sak som är betydligt bättre med lufthjul och det är lagningen. Kostar betydligt mer, många gånger mer, att laga ett av hårdgummi.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 490
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 619
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp