Bukefalos 28 år!

kyckling med full och hård kräva

eldkyss

Trådstartare
Pga oerfarehet så har jag förmodligen utfodrat mina kycklingar med för mkt undulatfrön, dvs jag har gett dom mer eller mindre fri tillgång på detta tills jag upptäckte att flera av kyclkingarna har en ganska stor kräva som också på vissa av dom känns hård och spänd.

Vad kan man göra? Dom verkar pigga och glada för övrigt. Jag har tagit bort undulat fröna helt och hållet tills vidare.

Vad skall jag ge dom för mat sålänge tills krävan blivit mindre? Eller skall dom ha någon alls när den är såpass stor på dom?? Varför lagras maten där?
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

Stopp i krävan är inte så himla ovanligt, många brukar inte ens lägga märke till det. Endera löser det sig själv eller kan man ge lite olja och massera krävan försiktigt regelbundet. Varför ger du undulatfoder ? Krossad havre, vanligt kycklingfoder mm kan du väl ge ?
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

Mina får (stött) fri tillgång av kycklingfoder from 2 dygnet + en grund bytta med vatten som byts vatten i regelbundet så att de alltid har fräscht vatten och från och med ca 2 veckors ålder får de också hela korn med ostött kycklingfoder och det funkar finfint.

Undulatfrön, hackat ägg, fil osv. ger jag aldrig.
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

en bekant till mig tipsade om undulatfrön.

Men skall gå över till vanligt kycklingfoder.
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

Okej! Då skall jag ge dom dom lfri tillgång på krossat kycklingfoder ja med :) Finns de någon andledning till att du ej ger ägg eller fil?
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

Finns ingen anledning enligt mig att hålla på och krångla till det med flera olika foder till små magar som lätt kan bli dåliga och varför ge något de inte egentligen behöver?
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

Pga oerfarehet så har jag förmodligen utfodrat mina kycklingar med för mkt undulatfrön, dvs jag har gett dom mer eller mindre fri tillgång på detta tills jag upptäckte att flera av kyclkingarna har en ganska stor kräva som också på vissa av dom känns hård och spänd.


Alltså....

När mina kycklingar kommer in med sin mor på kvällen så är krävan så stor och spänd att man kan tro den ska spricka.I vissa fall är den så välfylld att den hänger som en ballong utanför fjäderdräkten.Man ser utan svårigheter vad de har ätit.

Så jag tror inte det är någon fara även om jag inte skulle välja undelatfrön till kycklingar utan mor.
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

KL
De första 2 veckorna föder jag mer eller mindre upp mina kycklingar på undulatfrön. De får lite allfoder inblandat men det är mest för hönans skull. Allteftersom tiden går minskar jag undulatfröna och ökar på allfodret där jag även blandar i lite soja och senare hel vet/korn/havre. Mina kycklingar har också alltid en stor hård kräva på kvällen och första gången jag såg det blev jag orolig men det har aldrig uppstått problem. Nu har jag iofs bara haft 3 kullar men på dessa 3 har jag bara förlorat 1 kyckling och den blev tillplattad av sin mor i redet.
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

Okej , ja dom har haft som små tennisbollar fyllda med foder.

Men nu börjar krävorna att lugna ner sig då ja gett dom lite parafin olja i samband med en liten som fick förstoppning.

Så de börjar att ordna sig.

Undulatfrön kommer ja aldrig mer att ge , har kommit fram till att dom inte behöver det.:)
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

Okej , kan de va så att ja kanske gett dom för mkt frön? Att det är därför som dom blivit så fulla i krävan?
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

Mina har haft fri tillgång precis som dina.
Har de verklgien haft problem med krävorna eller har du bara blivit orolig för att de är så stora och hårda?
 
Sv: kyckling med full och hård kräva

Vid närmare eftertanke så tror ja att andledningen till dom stora hårda krävorna kan ha berott på bur fågelsand som dom gått/käkat på.

Sedan ja tog bort den har dom inte vart hårda på de viset:)
Just nu fodrar jag med kcyklingfoder (fenix start) kan man ge dom fri tillgång på detta? Eller fodra dom 2-3 gånger om dagen?
 

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 521
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp