Bukefalos 28 år!

Lägga ut ljudupptagningar på nätet, lagligt?

Texaz

Trådstartare
Deltog tidigare i år som observatör på en årsstämma. Det hade stormat en tid runt en del beslut som skulle tas och en (?) deltagare frågade om det var ok att spela in mötet, för att kunna hänvisa till om oklarheter skulle uppstå.

Stämman sa ja till detta.

Nu har en annan deltagare lagt ut SIN inspelning på nätet, och jag undrar huruvida det är lagligt?

På stämman diskuterades en namngiven medlem och anklagades för en del olagligheter (huruvida det är sant eller inte, låter jag vara osagt!). Det sades då att för dennes persons skull borde det inte pratas öppet om det, då det skulle kunna skada vederbörande.

Nu ligger det alltså ute på nätet, vilket jag anser är totalt olämpligt! Undrar nu om det ens är lagligt att göra så?
 
Sv: Lägga ut ljudupptagningar på nätet, lagligt?

Och jag blir mest förvånad varför man lägger ut sånt på nätet :confused:

Har svårt att tro det är lagligt..
 
Sv: Lägga ut ljudupptagningar på nätet, lagligt?

Om det är ett öppet möte, bör det vara fullt lagligt, på samma sett som att protokollet skal vara tillgängligt i sin helhet för personer som vill ta del av vad som sagts i efterhand.

De protokoll som förs idag är ofta väldigt bristfälliga då de inte dokumenterar vem som säger vad, utan endast beskriver besluten i varje enkelt fråga, därför kan en ljudinspelning som offentliggörs hjälpa medlemmerna i sina senare beslut om förtroende för styrelsen/enskilda ledamöter mm på nästa årsstämma.
 
Senast ändrad:
Sv: Lägga ut ljudupptagningar på nätet, lagligt?

Fast att lägga ut det så synligt, eller vad man ska säga????


Är alla protokoll offentliga handlingar? Att medlemmar bör kunna få se dem är en sak, men kanske har fel?
 
Sv: Lägga ut ljudupptagningar på nätet, lagligt?

Fast att lägga ut det så synligt, eller vad man ska säga????


Är alla protokoll offentliga handlingar? Att medlemmar bör kunna få se dem är en sak, men kanske har fel?

Myndigheters protokoll är offentliga.

föreningar däremot - de kan göra precis som de vill.

Själv skulle jag verkligen inte vilja sitta i en styrelse där alla protokoll gjordes lätt tillgängliga för alla medlemmar. Styrelsen är ett forum där man bör kunna diskutera öppet och förutsättningslöst. Skrivs det utförliga diskussionsprotokoll törs inte en själ göra sin röst hörd....

Samma med stämmoprotokoll. De bör vara tillgängliga om någon ber om dem. Men att ha dem "ett klick bort" - det vete katten?
 
Sv: Lägga ut ljudupptagningar på nätet, lagligt?

Det jag lärt mig (nåja, typ 100 år sen!) är att styrelseprotokoll INTE är offentliga handlingar, då där kunde komma upp känslig information t ex då en förening har någon anställd.
Däremot är det bra att informera om vad som bestäms, som rör föreningens medlemmar.
I det här fallet tror jag knappast att den som lagt ut det har funderat särskilt mycket över att det faktiskt fanns en del känsliga uppgifter.

Tragiskt då det handlar om en information som enbart kom för att förtydliga vissa oklarheter inför beslut om ansvarsfrihet, och då en utredning har inletts.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp