Bukefalos 28 år!

Läggande under gång

G

glee

Konstigt, skrev en tråd nyss men den är spårlöst försvunnen. Jaja.

Hur har ni lärt er hund läggande under gång? Vi tränade inte alls på det momentet på tävlingslydnadskursen. Och jag hade glömt bort att momentet fanns, kom på det igår. :o :D

Vi var ute igår och jag skulle lära Selma att lägga sig snabbt. Vi stod bara still, och jag sa "ligg". Selma glodde på mig i 10 sekunder. Sen skällde hon. Sen glodde hon ännu mer. Sen la hon sig ner. :D
Men! Efter 4-5 försök la hon sig riktigt snabbt. :)

Hur ska vi gå vidare? Är det bra att göra som med ställandet och kasta en boll över huvudet?
 
Sv: Läggande under gång

Om ligg/plats eller vilket kommando man väljer att använda sitter till 100% i vanliga fall så brukar det inte vara något problem att lägga dom under gång. I ditt fall verkar ju inte kommandot fungera till 100%, så du kanske ska öva på att det sitter först...därefter brukar det ( i mitt fall som jag märkt) komma naturligt ändå. Vadå kasta boll över huvudet ?? Ställer dom sig då :confused: . Jag lärde mig inte så, det kanske funkar...men jag har ingen aning. Ställande fick jag lära mig i koppel först.
 
Sv: Läggande under gång

Hon vet ju vad ligg är, hon är bara seg.. Men det har jag en bra metod för nu, så det sitter nog snart. :)

När jag lärde henne stå gick vi bara omkring och jag hade en boll i handen. Sedan kastade jag den bakåt samtidigt som jag sa "stå! varsågod!". Efter ett par gånger förstod hon att bollen skulle flyga över henne och då tvärstannade hon så fort jag sa "stå".
 
Sv: Läggande under gång

Vad händer när du inte har en boll då ? eller har hon lärt sig utan bollen nu ? Själv använder jag kommandot *stanna*...men det är ju en smaksak vad man vill använda. Men för mig är ordet stanna mer vardagligt..menar att: det används ju mer i vardagligt tal..så därför tog jag det kommandot jag brukar mest ;)...För mig skulle det kännas bakvänt om tex: hunden vill rusa fram till annan hund och jag skriker *stå*....Då är *stanna* mer bekvämt för mig. Vad har du för kommando då momentena är klar ? När hunden har gjort klart ett arbete ? Jag har alltid använt ordet *slut*. Fast mina kompisar håller på skratta ut mig när jag säger det..dom tycker det låter töntigt..Fast egentligen är det ju rätt...arbetet är ju *slut* ;). Det jag avskyr är när en del säger *hopp å lek*..Vadå hopp å lek ?? Är det inte meningen hunden ska ta det lite lugnt och slappna av, smälta det den gjort...Hopp och lek ock sen hojtar och viftar dom med armar å ben så hunden blir totalt yrsig....fast oftast får dom igen detta sedan då dom ev ska fortsätta träna efter några minuter. Då har dom oftast en uppstissad vovve som bara far omkring...Så *slut*...det är ett fint ord..
 
Sv: Läggande under gång

Ja, nu kan hon utan. :) Jag försökte lära henne på flera olika sätt innan, tyckte det med bollen verkade så krångligt. Men sen provade jag det iaf, och det funkade direkt. :)

Jag var rätt förvirrad i början och visste inte vilket ord jag skulle använda. Det blev lite snurrigt när jag använde "stanna" för det använder jag ju till vardags, men till vardags gör det inget om hon sätter sig eller lägger sig, bara hon inte går iväg. Så det blev enklare att använda "stå". "Stanna" betyder för oss att hon inte får gå iväg, "stå" betyder ungefär "rör inte en fena". :D

Jag använder också "slut". Och så säger jag det med lite tråkig röst och hittar inte på något kul när jag sagt "slut". Jag använder "varsågod" om roliga saker, som när jag kastar bollen, och "slut" betyder att det är slut på det roliga.
 
Sv: Läggande under gång

Om du använder dig av boll i snöre medans du tränar så skulle jag:

Leka upp hunden med bollen, men låt den INTE få bett mer än någon gång, på så vis får man upp hundens intresse för bollen ännu mer,
medans du leker med bollen, kastar du den ner i backen och säger "ligg", och låter den där nere få bett i bollen ( kampa, eller vad du nu vill belöna den med)

När detta fungerar kan du gå med hunden och göra på samma sätt,
fast under gång.
 
Sv: Läggande under gång

Boll i snöre låter som en bra idé! Nu blir det ju så att jag kastar bollen och så får hon springa iväg.. Det måste jag testa. :) De är bara så dyra, snörbollarna. Kanske kan sätta ett snöre på kongen.
 
Sv: Läggande under gång

Dyra? det kanske de är, jag klarar mig inte utan dessa bollar snöre :)

När jag skriver "kastar" ner bollen i backen, menar jag att din hand ska följa med den i backen, alltså du släpper den inte.

Jag använder mig av boll i snöre till allt med min lilla, jag har som regel att har jag bollen "stängd" i min hand så får hon inte
leka med den, när jag berömmer henne och hon ska få bett i den
så släpper jag ner den, på så vis slipper man en massa hoppande
osv :)
 
Sv: Läggande under gång

Min hund tuggar sönder de flesta bollar på några minuter, blir dyrt om man måste köpa nya hela tiden. Iofs har man ju lite mer koll när man tränar så det borde gå. :)

Jag ska prova det där. Vet inte om hon tycker det är så intressant om hon inte får tugga sönder.. får väl se :)
 
Sv: Läggande under gång

Egentligen går alla metoder ut på att din hund ska läga ned frambenen samtigt eller före bakbenen. Det är så du får ett snabbt läggande. Det kan ju vara bra att tänka på när man tränar. En hund som först sätter sig och sen lägger sig blir aldrig snabb. En godis bakåt mellan frambenen för att lära in rätt teknik är också ett alternativ till boll och bus.
 
Sv: Läggande under gång

Ah, det ska jag tänka på.
Godis bakåt mellan frambenen, man ska kasta in den alltså? Eller stoppa dit godisen när man står still?
 
Sv: Läggande under gång

Jag brukar köra med handen. Det är ju bara en förberedande grej för att lära hunden rätt mönster. Efter ett tag så brukar det räcka med att man visar med handen framför hunden. Beror på hunden :D Men ja, från stillastående från börja. Om man är energisk så kan man passa på att träna ställande från liggande också medans man håller på :angel: Hunden måste ju iaf resa sig för att man ska kunna säga ligg igen!
 
Sv: Läggande under gång

Bollen får min hund BARA ha när vi tränar och som beröm, aldrig annars, då hinner den inte tuggas sönder :D

Om hunden får bett varje gång så blir inte motivationen lika stor ATT få bett, den ska hela tiden sträva efter ATT få bett, så länge den får
bett i bollen som beröm så tror jag inte att hon tröttnar, snarare
tvärt om.
 
Sv: Läggande under gång

Ja så är det säkert. De träningsleksaker vi har gillar Selma mer än de vanliga. Förutom en speciell boll, den gillar hon mer ju mer hon får ha den. :p

Men jag tycker hon är rätt svår att belöna med leksaker. Jaga bollar och ballonger är jättekul, men att bara få dem är rätt tråkigt. Och kampa går inte alls utomhus.
 
Sv: Läggande under gång

Nu går vi ut och tränar, återkommer nog med fler frågor sen. :)
 
Sv: Läggande under gång

Det gick rätt bra, det var lite för blött i gräset bara :)

Jag tog ett gammalt koppel och drog igenom kongen, och Selma tyckte det var jättekul att kampa med den, jag som trodde det inte alls skulle gå. :)

Stoppa in godis mellan frambenen funkade bra, hon stod med rumpan upp i luften ett tag men jag gav inte godisen förrän hon la sig ner helt så det verkar vara en bra metod.

Ett litet problem är att hon lyssnar lite dåligt. Om vi har tränat massa läggande till exempel, så lägger hon sig om jag säger sitt. Vet inte om jag ska träna helt separat eller om det är bättre att "blanda"?
 
Sv: Läggande under gång

Kul att det fungerade med "bollen"!

Försök att ha olika tonfall på kommandona så hon skiljer ordentligt
på "ligg" och "sitt", träna bara korta stunder, och lek lite i mellan.

Det låter som hon blir trött och då tappar fokus.

Avsluta med ett bra moment, och lek med henne som avslut, då kanske hon
lägger leken i slutet på minnet och går från träningsplanen med ett
trevligt minne!
 
Sv: Läggande under gång

Jag tränade in läggandet stillastående framför hunden. Satt från början på huk framför hunden och med en godis i handen förde jag snabbt in godisen bak in mellan frambenen och sa ligg. Då lägger de sig i "rätt position"

Sedan när hunden förstår hur man ska lägga sig tränar jag upp snabbheten. Då belönar jag bara snabba lägganden, detta gör jag tills jag får upp den snabbheten jag vill ha i läggandet. Inte förrän då går jag vidare i träningen. Då ställer jag mig framför hunden och kommenderar ligg. När hunden visar upp ett snabbt läggande där går jag vidare och har hunden fot och stannar samtidigt som jag säger ligg. När hon förstått det så går jag vidare och låter hunden gå fot och samtidigt som jag gör en halvhalt säger jag ligg. osv osv.
 
Sv: Läggande under gång

Smart att göra det så stegvis. Jag har alltid så bråttom och försöker lära in för stor del av momentet på en gång.

Synd att hon har somnat nu. :D Vi får fortsätta imorgon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 297
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 528
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 233
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp